Közélet

Deutsch gőzerővel dolgozik a Google- és Facebook-adón

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2015. 10. 29. 08:17

Magyarország élharcosa lenne az EU-ban a nagy internetes cégek megsarcolásának.

A Figyelő szerint egy ideje egyértelműen Deutsch Tamás csapata fogja össze azokat az egyeztetéseket, amelyek egy a világhálóhoz, egészen pontosan a netes cégekhez köthető adó bevezetését célozzák. A kormányzat továbbra sem mondott le ugyanis arról, hogy az internetből az államnak bevétele legyen, még ha az egy évvel ezelőtti tervekhez képest változtak is a tervei.

Azt régóta tudni, hogy – több uniós országhoz hasonlóan – a nagy netes cégek megadóztatásán gondolkodik a magyar kabinet is, de egy ideig úgy tűnt, mintha kicsit háttérbe szorult volna a kérdés. A Figyelőnek több piaci szereplő számolt be arról, hogy a témában korábban aktív állami szervezetek (Nemzetgazdasági Minisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal) mintha félre tették volna az ügyet.

Ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy a területnek új gazdája lett. Immár az internetes konzultációval megbízott Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos csapata dolgozik gőzerővel egy konkrét koncepció kialakításán. Deutschtól már tavasszal is többször lehetett hallani a Google-adó kifejezést, de akkor még csak az volt biztos, hogy kik lesznek a célkeresztben. Az elmúlt hónapokban azonban elkezdett formát ölteni az elképzelés.

Néhány hete a kormányfő már utalt ennek szükségességére. Orbán Viktor éppen a Deutsch által levezényelt nemzeti konzultációra hivatkozva az ITU Telecom World 2015 budapesti konferenciáján beszélt a multinacionális cégek megadóztatásáról.

Magyarországon az elmúlt időszakban a demokratikus kultúra részévé vált az a konzultációs rendszer, amit nemzeti konzultációnak nevezünk. A legnehezebb kérdésekben is megkérdezzük az embereket arról, hogy mégis milyen irányú fejlődést látnának szívesen. Meghallgatjuk őket, mielőtt egy, az ország stratégiai érdekeit érintő fontos döntést meghoznánk.

Ezt követően a kormányfő egyértelművé tette, hogy gyakorlatilag közkívánatra -hiszen a magyarok ezt akarják – kell megadóztatni a nagy nemzetközi internetes cégeket.

És végezetül, tisztelt Hölgyeim és Uraim, egyértelmű volt a magyar emberek álláspontfoglalása a tekintetben is, hogy a multinacionális cégek vegyék ki a részüket a digitális gazdaság fejlesztéséből és a közteherviselésből is.

Orbán Viktor akkor azt mondta, ez kényelmetlen kérdés, sok félreértésre ad alkalmat, de nem megkerülhető, mert a kormány abban hisz, hogy a teherviselésből mindenkinek ki kell vennie a részét.

Magyarországon azt szokták mondani, hogy akinek sok adatott, attól sokat is várnak, azt a lovat fogják leggyakrabban a szekér elé, amelyik a legjobban húz. Ehhez azonban, mármint hogy ez így legyen, szükség van arra, hogy a digitális gazdaságunkból hasznot húzó tengerentúli vállalatok is hozzájáruljanak a szektor növekedéséhez. 

A Figyelő úgy tudja, az új tervel előkészítésénél Deutsch Tamás csapata az EU törekvéseit is figyelembe veszi, de a kormányzat nem feltétlenül várna az EU-ra, mert Brüsszel malmai lassan őrölnek. A kabinet inkább elébe menne a dolognak, ha úgy tetszik, egyik élharcosa lenne a nagy internetes cégek megadóztatásának. Az eddig nem volt sikertörténet. Mint korábban megírtuk, a multinacionális cégek érdemi megadóztatása sokak szerint szinte lehetetlen, csak a netes portálok, hirdetők lennének sarcolhatóak, amelyek viszont akár tönkre is mehetnek.

Az internetről és a digitális fejlesztésekről szóló nemzeti konzultációról (InternetKon) korábban Deutsch Tamás azt mondta, hogy az internetkon.hu oldalt 70 ezren nyitották meg, de kevesebb, mint felük küldte vissza. A miniszterelnöki biztos a Media Hungary konferencián a konzultációról azt mondta:

amit a polgárok mondanak, azt fogja csinálni a kormány.

Emlékeztetett: a Google-adónak nevezett teher bevezetése kapcsán nem zárta ki, hogy “az értékes magyar tartalmak előállítását segítő megállapodás köthető ezekkel a cégekkel”.

Deutsch egy interjúban azt is elárulta, hogy elege van abból, hogy a Google és a Facebook lefölözi a hirdetési piacot úgy, hogy egy fillér adót sem fizetnek. Egy hete, egy a digitális gazdaságról szóló szakmai fórum után Deutsch Tamás azt is fontosnak nevezte, hogy az internetről szóló nemzeti konzultáció nyomán olyan szakmai javaslatok kerüljenek a kormány elé november közepén, amelyekben a piaci szereplők, a nyilvánosság műhelyei, a nonprofit, a szakmai és érdekvédelmi szervezetek döntő része egyetért.

 

 

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Debrecen, 2016. szeptember 4.
Panelház ablakai csillognak napfelkeltekor Debrecenben 2016. szeptember 4-én.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.