Pénzügy

Kiss Péter: fordulat szükséges a szakképzésben

Többek között a szakképzés társadalmi presztízsének felértékelése, a képzések és a munkaerőpiac közötti kapcsolat javítása és a finanszírozási rendszer korszerűsítése a célja a munkaügyi és szociális tárcának a szakképzés fejlesztésére.

A már megkezdett változások folytatására, fordulatra van szükség a szakképzés területén – Kiss Péter szociális és munkaügyi miniszter hangsúlyozta az Országos Szakképzési Tanévnyitó értekezleten. A következő időszak fejlesztéspolitikájának egyik pillére a szakképzés megújítása lesz. A cél, hogy a jól képzett szakember keresetével fel tudjon kapaszkodni a középosztály felső részébe, társadalmi presztízsével akár megelőzze az átlagdiplomások körét is – tette hozzá.

A szaktárca a munkaerőpiac, a gazdasági élet és a szakképzés közötti szorosabb kapcsolat érdekében még ebben az évben meghozza a szükséges szabályokat a pályakövetés rendszerének kialakítására, meghatározza a hiányszakmák körét, valamint megteremti ezen szakmák emeltszintű oktatásának feltételeit. Ezenkívül 2008. december 31-ig biztosítják, hogy valamennyi szakképzést folytató intézmény alkalmazhassa az európai minőségbiztosítási szabályokat. A minisztérium tervei szerint tovább folytatják a térségi integrált szakképző központok (TISZK) létrehozását: 2007 és 2013 között 30-40-nel bővülne a hálózat több mint 100 milliárd forintos ráfordítással.

A szaktárca további célja a különböző képzések során szerzett vizsgabizonyítványok összemérhetőségének megteremtése, és az, hogy a szakképzés munkaerő-piaci eredményessége megjelenjen az intézmények finanszírozásában is.

Szintén kiemelt feladatnak tekintik a 9–10. évfolyamosok gyakorlati képzésének fejlesztését a szakmáról szóló tantárgyak arányának növelésével. Ezáltal csökkenthető lenne a lemorzsolódás is, ami Kiss Péter szerint a szakképzés egyik legnagyobb problémája a munkaerőpiac és a szakképzés közötti összhang hiányán túl.

Tervezik még nyelvi előkészítő évfolyam általánossá tételét a szakközépiskolákban, illetve a lemaradó diákok felzárkóztatására külön osztályok létrehozását, a pedagógusok munkájának értékelését, a minőségbiztosítás rendszerének kialakítását.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik