Gazdaság

Egyre többet vásárolunk online

vásárlás-interneten (vásárlás, internet, )
vásárlás-interneten (vásárlás, internet, )

Leginkább a számítástechnikai eszközöket és a szórakoztatóelektronikai cikkeket szeretjük a neten megrendelni.

Egyre többen választják az online vásárlást a klasszikus helyett Magyarországon – derül ki az Olcsóbbat.hu és az UNAS több mint 2000 webshop partnerének bevonásával készített átfogó piaci elemzésből. A megkérdezett oldaltulajdonosok 68 százalékánál az elmúlt évben nőtt a forgalom. Sőt, a vásárlások felénél átlagban a kosarak mérete is nagyobb lett.

Az online felülettel is rendelkező üzletek közül minden másodiknak a neten érkezik a bevételei fele.  A webshopok egyébként 2012-ben 200 milliárd forintos forgalmat értek el.

A webshopok becslése szerint a legnagyobb árbevételük a számítástechnikai eszközökből (27 százalék) és a szórakoztató elektronikai cikkekből (18 százalék) volt. Jól fogytak még a könyvek és utalványok (13 százalék), valamint a mobiltelefonok és azok kiegészítői (12 százalék) is.

Ezek közül egyedül a könyvek piacán nem számítanak további fejlődésre az oldaltulajdonosok. A piac már készül a mobileszközön vásárlók 2013-as rohamára is. Fiatalságát jól mutatja, hogy a webshopok több mint fele 2010 után jött létre. Tízből kilenc webshop valamilyen fejlesztésen esett át 2012-ben és a következő évekre is újabb lépéseket terveznek.

Legfontosabbnak a marketing kommunikáció hatékonyabbá tételét és a termékek számának növelését tartják, de komoly eredményekre számítanak a termékekről szóló szöveges tartalom és képgalériák növeléséből, valamint a közösségi média kommunikációból.

Az UNAS belső eladási adatai alapján az innováció, a mai trendeknek megfelelő funkciók, vásárlást ösztönző, vagy kosárérték-növelő eszközök (Facebook áruház, mobil verzió, kuponrendszer, pontgyűjtés, cross-sale, upsale értékesítés) bekerülése egy webáruházba mára már elengedhetetlen. Emiatt az is látszik, hogy a fejlődő motorral rendelkező oldalak nagyobb arányban növelték eladásaikat is, az elhanyagolt áruházak pedig háttérbe szorulnak.

Bővül és változik is egyben az online tér. Az Olcsóbbat.hu mint Magyarország egyik legmeghatározóbb ár-összehasonlító oldala fontosnak tartja, hogy a lehető legpontosabb képet készíthesse a 200 milliárd forintos volumenű magyar webshop piac trendjeiről – mondta az oldal vezetője, Jenei Péter. Hozzátette, a 2-3 éve használt banneres megoldásokat már nem tartják hatékony eszköznek a webshopok, ezért ezek  lassan kikopnak. Az oldaltulajdonosok körében ehelyett a keresőoptimalizálás (79 százalék) és az ár-összehasonlító oldalak használata (77 százalék) van a topon.

2013-ra 18 százalékos bővüléssel számol az Olcsóbbat.hu. Ez a bevétel-növekedés azonban nem a fogyasztás bővüléséből fog származni szerintük, hanem inkább a kereskedelem átalakulásából. Vagyis egyre inkább az online tér lesz nem csak a keresés, tájékozódás, hanem a vásárlás helye is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik