Gazdaság

Teszt: Honda Legend 3.5V6

admin
admin

2006. 11. 03. 00:00

Meditációval kezdem a tesztelést, testemet és tudatomat igyekszem egyesíteni a jelen pillanatában és erőteljes csendjében. Merthogy az autót anélkül kell megértenem, hogy bármiféle cél elérése kényszerítene erre. Nem korlátozhatom magam arra, hogy az anyagias világ leszűkítse ítélőképességemet. Egy zen tanító így tenne, én is ezt követem.

De csak azért, mert más módszerrel nem tudom megérteni az autót, amit japánok készítenek amerikaiaknak. A Honda fő piaca természetesen nem Európa, de még csak nem is Japán. 1977 óta az USA-ban fogy a legtöbb Honda – illetve Acura, mert ott úgy hívják. A Legend sem Legend, pedig az Egyesült Államokban értik, mitől lenne legendás, mégis Acura RL felirat kerül az autóra.

Ki vezet?

Elképesztően csendes a Legend. De nem úgy magától, hanem aktívan. Zseniális találmány. Képzeljék el a zajt egyszerű hanghullámnak. Ezt az okos rendszer méri, és a hangszórókon keresztül kiadja a zajhullám „negatívját”. E kettő kioltja egymást, vagyis nem hallani mást, csak a semmit. Aprócska szépséghiba, hogy a tökéletesen kiirtott motorhang miatt feltűnően hangosak a kerekek; ezt normál esetben valószínűleg észre sem vennénk.

Szerintem minden autónak van arca. A Legendé semmitmondó, érzelemmentes, minden világi dologtól független. Zen. Nem akar agressziót sugározni, félelmet kelteni másokban. Csupán a funkció határozza meg értelmét. Mert az autó orra speciális érzékelőt rejt. Ez vezérli a távolságtartó tempomatot. A műszer hazai viszonyok között nehezen használható: a Honda túl óvatosra programozta a Legendet, a magyarok meg pofátlanok, a biztonságos követési távolság arra készteti őket, hogy bevágjanak elém.

Ekkor a zen-Legend újabb emberfeletti képességét veti be, a Bajelőrejelző Rendszert (hivatalosan: ütközésmérséklő fékrendszer). Előbb kíméletes: villogó felirattal felszólít a fékezésre, majd ha nem reagálok, háromszor megrántja az övet: „Ember, legyen eszed! Hát nem látod, hogy fékeznek?!” Igenis látom, de képesnek tartom magam arra, hogy uraljam a helyzetet. Nincs szükségem arra, hogy egy hisztis gépagy felülbírálja az akaratomat. Ha mégsem lennék képes, a rendszer erőteljes fékezéssel lassítaná az autót, és csökkentené az ütközés súlyosságát. Eddig a pontig már egyikünk sem merészkedett a tesztelés során.

A sávelhagyást megakadályozó rendszer kamerával pásztázza a sávot, és ha a vezető eltér a gép által megállapított ívtől, akkor ellenkormányozással tartja saját sávjában az autót. Ezen a ponton hitem talaját veszti. Most akkor ki vezet? Vagy ez az önmegvalósítás olyan magas foka, amikor a zen-Legend nálam is hamarabb tudja, hogy én mit tennék?

Gombtúltermelés

Különböző színű, formájú és feladatú kapcsolókat zsúfoltak össze a Sony mikrotorony méretű középkonzolra. A neojapán élményszoba a kényelem magas fokát képviseli: tikkasztó hőségben hideg, farkasordító hidegben meleg levegőt pumpál a fáradt vezető ülepe és combja alá. Az esztétikus gombtúltermelés klasszikus vetülete a távol-keleti mindentudásnak, ugyanakkor az európai számára ez a kaotikus gombfelhozatal átláthatatlan.

Egy zen bölcs sajátságos módon reagál a támadási helyzetre. Ereje és harcművészeti tudása képessé tenné arra, hogy puszta ököllel könnyen megölje bármelyik ellenfelét. Épp ezért nem védi meg magát, inkább némán tűr, ezzel mutatva igazi erejét.
Minden hiába, menthetetlenül elveszem a 295 lóerő misztikus felhőjében. Egy zen bölcs nem száguld a Legenddel. Képességei lehetővé tennék, de nem akarja egy nanoszekundum alatt beszippantani a teret. Erejét arra használja, hogy inkább magabiztosan meggörbítse. Ennek eredményeként az autó utasai nem érzékelik a teljesítmény fizikai valóságát. A fej nem csapódik a fejtámlába, a gyomor nem cserél helyet a vesével. Az agy nem fogja fel, hogy az autó 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, mert a lóerő feloldódik a tudat tisztaságában.

Kerekek között

Érzelmeimet mindvégig magam uralom, nem hagyom, hogy a Legend ámulatba ejtsen. Az alantas örömszerzésre irányuló ösztönömet megfékezem, az autózást biztonságos helyváltoztatásra korlátozom.
Az ötméteres autó (akkora, mint egy Mercedes E-osztály vagy egy ötös BMW) az emóciót teljességgel korlátok közé szorítja. Speciális összkerékhajtási rendszere egyáltalán nem az örömkeltés eszköze. Vegytiszta biztonsági intézkedés annak érdekében, hogy az átszellemült vezető minden út- és forgalmi viszony közepette pusztán tudatával tudja az autót elfordítani. A rendszer lényegében nem tesz mást, mint a hagyományos összkerékhajtás mellett aktív hajtással osztja meg az erőt a hátsó jobb és bal kerék között.

Teszi mindezt oly könnyedén, hogy büszkén nevezi a Honda Super Handling All-Wheel Drive-nak az egész ténykedést. Ez magyarul szuper vezethetőségű összkerékhajtásra korcsosult. Javaslom még a Hihetetlen Kanyarstabilitás és az Ámulatba Ejtő Suhanás elnevezést is. Szigorúan nagy kezdőbetűvel.

Most már értem, vagy legalábbis tudni vélem a Legend mibenlétét. Olykor helyettem tesz meg dolgokat, de mindvégig az jár a fejében, hogy nekem jó legyen. És létem egy részének ez jó.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

LISBON, PORTUGAL - MARCH 25: Head coach Bernd Storck of Hungary looks on during the 2018 FIFA World Cup Qualifying Group B match between Portugal and Hungary at Luz Stadium on March 25, 2017 in Lisbon, Portugal.  Rodrigo Cabrita / Anadolu Agency
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.