Gazdaság

A nappali egere

A termékek túlszofisztikálása helyett az egyszerűsítésben és a nappali meghódításában látja a jövőt Guerrino de Luca, a periféria-ipar minden szegmensében piacvezető svájci-amerikai Logitech olasz elnök-vezérigazgatója.

A Logitechhez érkezése után nem sokkal lila hajjal borzolta a kedélyeket. Van valami elfogadható magyarázata erre?






A nappali egere 1
A nappali egere 2
A nappali egere 3
A nappali egere 1

– A hajfestés igaz története, hogy a cégben az egyik fejlesztőcsoportunk kezdeményezésére lehetővé tettük, hogy a felhasználóink egy speciális oldalunkon videókat érhessenek el. Szkeptikus voltam a dolog sikerével kapcsolatban, amikor azt láttam, hogy a fejlesztőcsapat hat hónap alatt 100 ezer ügyfél-regisztrációt remélt. Mondtam nekik, ez nem fog menni, de ha mégis, befestem a hajam lilára és egy hónapon keresztül így járok. Képzelje, hat hónap alatt 200 ezer felhasználó regisztrált, tehát állnom kellett a szavam. Akkor sokan megkérdőjelezték az épelméjűségemet.

– S miként dolgozta fel a fentieket, higgadtabb lett, elment a kedve a merész vállalásoktól?

– Nem akarom fokozni a feszültséget. Ha holnap rózsaszínre festetném a hajam, az szélesebb körben vetne fel kérdéseket az elmeállapotomat illetően, amivel viszont kockára tenném a cég hírnevét.

– Azt most éppen mivel öregbíti? A nyereség feltornászását vagy a technológiai áttöréseket hajszolja?

Guerrino de Luca

• 53 éves, nős, két lánya van
• Elektromérnök, diplomáját Rómában szerezte. 7 éve a Logitech vezérigazgatója, előtte 11 évig az Olivetti, 10 éven keresztül az Apple csapatát erősítette.
• Hobbija a tenisz, a bridzs, utóbbi természetesen az interneten. Aktívan érdeklődik az informatikai kütyük iránt, kedvenc ilyen, nem saját berendezése az iPod zenegép. Emellett élénken figyeli a digitális világ fejlődését, amely folyamatból igazán érdekesnek a digitális szórakoztatás fejlődését látja, azt, amely során a szórakoztatás elszakad az adathordozó eszköztől, például a disctől és a zenéből, filmekből bitek lesznek.

– Mindkettőt. Műszaki áttörés nélkül ebben az iparágban nincs forgalomnövekedés. Ezt igazolják saját innovációink, a lézeres egerek vagy azok a digitális szórakoztatóelektronikai eszközök, amelyek vezeték nélküli csatlakozást tesznek lehetővé. Cégünk egyéb saját és a piacon debütáló fejlesztései a webkamerák, a játékkonzolok kiegészítő perifériái, az erő-visszacsatolásos, úgynevezett force feedback kormányok, amelyek nem csak egyszerűen jeleket továbbítanak gép és játékosa között, hanem fizikai visszajelzést is adnak. Tehát egy autóversenynél, ami történetesen rali, a rázós úton a játékos ugyanazt a rázkódást éli át a volánt fogva, amit élőben is érezne.

– Ez a múlt, de cége melyik saját találmányban érez átütő erőt, amelyről azt gondolja, idővel felkerülhet a büszkeségtáblára?

– A cégnél 550 mérnök feladata, hogy a folyamatos műszaki kitöréseket biztosítsa. Most éppen a nappalit próbáljuk meghódítani univerzális távirányítónkkal, amely a televíziótól kezdve a DVD-n keresztül a hifi berendezésig, minden felett átveszi az irányítást. Ez önmagában még nem lenne újdonság, úgy viszont már az, hogy az internetről kell hozzá letölteni a programozó adatokat, amely összefésüli a különböző gyártótól származó termékeket. Ha egy filmet akarok megnézni, a távirányító, vagy mondhatjuk úgy is, a nappali „egere” nem csak a tévét indítja el, hanem a hifit, a házimozit, az erősítőt és mondjuk a hangszórókat is.

– Ezek szerint bővítik a portfóliót. El tud képzelni „extrém” irányokat is, például, hogy számítógépet is gyártanak?

– Ebben nem gondolkodunk. Olyan dolgot nem gyártunk, amivel nem lehet pénzt keresni, PC-t tehát biztosan nem fogunk előállítani. Maradunk a kaptafánál, viszont igyekszünk belesimulni a trendekbe. Ezt abból is láthatja, hogy míg régen csak PC-s kiegészítőket gyártottunk, ma a digitális szórakoztatás térnyerésével sok más eszköz mellett a konzolokat, az MP3 lejátszókat is ellátjuk perifériával. Az iPod sikerét felismerve, számos kiegészítőt kínálunk az alaptermékhez. Asztali hangszóró szettet, vezeték nélküli fülhallgatót, ugyanakkor keressük az egyéb lehetőségeket, amelyek kényelmes és egyszerű használatot biztosítanak. Az egyszerűsítés ugyanis a jövő kulcsa. Sokszor tapasztaljuk, hogy egy-egy termék tulajdonosai zavartak a sok funkciótól. A telefontól, amiben minden benne van: a fényképezőgép, az MP3-lejátszó, de sokszor annyira túl van szofisztikálva az eszköz, hogy a készülékkel egy egyszerű hívás lebonyolítása is komoly nehézségekbe ütközik.

– Portfólióbővítés ide vagy oda, sikertermékük mégis az egér, amiből eddig több mint 500 milliót adtak el. Milyen jövőt jósol ennek az eszköznek?

– Az egérnek a touchpad térnyerése ellenére is jók a kilátásai. Ez az egyik legszemélyesebb kiegészítő a számítástechnika világában, órákig rajta van a kezünk, nem hiszem, hogy a szerepe 25 év után épp most sikkadna el. Azt látom, hogy sokkal interaktívabb lesz, mint valaha. A közeljövőben nem csak a felhasználó küld vele jeleket a gépbe, hanem az egér is a felhasználónak. Ha például jön egy e-mail üzenet, annak érzékelhető jele lesz. Be tudom programozni az egérbe, hogy milyen feladótól várok levelet, az pedig egy fény felvillanásával jelzi a megérkezést, majd egy egérkattintásra előhívhatóvá teszi az e-mailt.

– Az egérgyártásban a távol-keleti gyártók is komoly fantáziát látnak. Nem tart az előretörésüktől?

– Nem igazán. Mi is Kínában gyártunk, viszont Európában és az Egyesült Államokban fejlesztünk, tehát kínai gyártási költségekkel dobjuk piacra a legújabb innovációinkat. Például az iPod mellé kínált vezeték nélküli fejhallgatót, ami nem egy Nobel-díjas találmány. A kábelmentességért cserébe egy kis kütyüt kell bedugni a lejátszóba és a felhasználó a szobában szabadon sétálgatva hallhatja a zenét. Az ázsiai gyártóknak ez nem jutott az eszükbe, de biztosan le fogják másolni pár hónap múlva, addigra viszont mi már kint leszünk valami más újdonsággal, így próbálunk előttük járni a fejlődésben.

– Design tekintetben is igyekvőek. Az Apple-höz hasonlóan cége törekszik valamiféle trend-diktáló szerepre?

– Nagy gondot fordítunk a formatervezésre, mi több, design és innováció tekintetében azt gondolom, ugyanolyan véleményformálók vagyunk a PC-k világában, mint az Apple a Macintosh világában. Ebben az üzletágban a másolás a legnagyobb elismerés, ami azt jelenti, hogy tényleg jók a termékeink. Ilyen visszaigazolást pedig gyakran kapok. Mostanában a lézeres egerünk vonalvezetését és technológiáját vélem felfedezni konkurenseink portfóliójában, ami keserűséget nem, elégedettséget viszont annál inkább okoz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik