Gazdaság

Az M5-ös autósztráda

admin
admin

2004. 02. 12. 08:00

egész eddigi története tankönyvekbe illő esettanulmány arról, mi módon lehet az állam és a magánszféra manapság sokat emlegetett, elviekben gyümölcsöző partneri kapcsolatát botránykrónikává torzítani. A keretektől független a hátramaradó tanulság. Az, hogy a kezdetek – a szerződés megkötése és módosítása -, maga az üzemeltetés és a mostani végjáték is a köz teljes kiszolgáltatottságáról tanúskodik bizonyos, nehezen megfogható magánérdekekkel szemben. Ez utóbbiaknak pedig csupán az egyike az állam szempontjából egyik előnytelen beruházásból a másikba csöppenő Bouygues-csoport, amelynek ráadásul felesleges lenne felróni, hogy ráéreztek arra, miként lehet Közép-Európában ismétlődően igen előnyös üzleteket kötni. Olyanokat, amelyekben – valami miatt – az állam már a szerződések megkötésének pillanatában vesztésre áll.

Az eddigi előjelek alapján felhőtlen örömre akkor sincs sok ok, ha a bejelentett határidőre valóban megtörténne az eddig megépült sztrádaszakasz kivásárlása, illetve a Szegedig fennmaradó út megépítése. Úgy tűnik: a kényszerhelyzetben született alkunak ismét meglesz az ára.

Ezt vetítette előre, amikor a kormány előzetesen leverte azokat a kommunikációs cölöpöket (a március 12-i matricásítás, illetve a jövő év végi sztrádaavatás ígérete formájában), ahonnan a folyamatban lévő tárgyalásokon meg kellett kezdeni a visszaszámlálást. Innentől kezdve másodlagos, hogy a mellékesen kirobbant koalíciós vitának mi volt az alapja: az, hogy a szaktárca tévesen tájékoztatta a kormányfőt a megállapodás előkészületeiről, vagy az, hogy a politikusi türelmetlenség jelöltette ki a miniszterelnökkel a szocialista kongresszushoz kötött matricásítási határidőt. A lényeg, hogy nehéz lesz elhitetni a sztrádaügyekben már sokszor csalódott közvéleménnyel: ilyen körülmények között korrekt, ésszerű megállapodás születhet, s annak minden részletét megismerheti a nyilvánosság.

Márpedig ellenkező esetben az M5-ös története nem zárul le, csupán folytatódik. Budapesttől Szegedig.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

People gather next to flowers, candles and other items set up on the Las Ramblas boulevard in Barcelona as they pay tribute to the victims of the Barcelona attack, a day after a van ploughed into the crowd, killing 13 persons and injuring over 100 on August 18, 2017.
Police hunted for the driver who rammed a van into pedestrians on an avenue crowded with tourists in Barcelona, leaving 13 people dead and  more than 100 injured, just hours before a second assault in a resort along the coast. / AFP PHOTO / PASCAL GUYOT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.