Gazdaság

Játékos kedv



Játékos kedv 1
BJÖRN DAHLSTRÖM: Klubb. Már a vikingek is játszották.

Létünk legmélyebb lényege tárul fel előttünk a játszás során; ilyen értelemben a meditációhoz hasonlít. Gadamer, a hermeneutika atyja cél nélküli értelmességként határozza meg a játékot; olyan mozgássorként, amely nem kötődik határozott célhoz, hanem magáért a mozgás kedvéért történik. Huizinga szerint a játék jóval több a kultúra egyik alkotóeleménél, mert maga a kultúra az, amely játékkarakterrel bír. Mindkét idézett szaktekintély a lét speciális megtapasztalásához, az ünnephez hasonlítja a játékot. Az ünnep azáltal, hogy elidőzésre kényszerít, újfajta időtapasztalattal, az “itt és most” élményével ajándékoz meg minket, amikor is lehetővé válik a lét természetének mélyebb megértése.



Játékos kedv 2
FERNANDO & UMBERTO CAMPANA: Peteca. Ügyességi játék Dél-Amerikából.

Az emberi viselkedést kutató tudósok szerint egyedül az emberi nem (és hűséges társa, a kutya) hajlandó egy közös cél érdekében akár a saját partikuláris előnyéről lemondva együttműködni és szabályokat követni. A játék során pontosan ez történik.

A verseny szellemével erősen átszőtt, számítógépes játékokkal teli, teljesítménycentrikus világunkban a Magis, a műanyagtermékekkel foglalkozó cégek egyik legnagyobbika részéről jelentőségteljes gesztus volt, amikor úgynevezett Post Computer Games sorozatát piacra dobta.




Játékos kedv 3
PHILIPPE STARCK: TEDDYBEARBAND. Négy az egyben mackómutáns.


A név hét olyan világhírű tervező által újragondolt és új formába öntött játékot takar, amely ősi, majdhogynem naiv gyökerekkel bír, egyszerű szabályrendszere van, nem kényszeríti az egyént versenyre, és minden életkorban játszható. Brazíliától Svédországig, Izlandtól Olaszországig merítettek a designerek az ősi forrásból. Céljuk a hajdani játékkultúra aktualizálása, újra jelenvalóvá tétele volt. Björn Dahlström svéd tervező például a vikingek korából, egy kis Balti-tengeri szigetről (Gotland) induló játékot elevenített fel.


A Klubb havon, homokon és füvön egyaránt játszható. A 4×8 méteres mezőben 10 fehér kocka és 1 vörös bábu (a király) helyezkedik el. Az nyer, aki a 6 dobópálcával először üti le az ellenfél bábuit, beleértve a királyt is. Egy brazil tervezőpáros, Fernando és Umberto Campana az eredetileg a tengerparton játszott, énekkel vagy zenével kísért dél-amerikai időtöltési formát, a petecát aktualizálta.




Játékos kedv 4
ROSS LOVEGROVE: Lawn bowls. A világ minden táján népszerű labdajáték.


A játékosok nagy kört alkotnak, s láncszerűen egymásnak adogatják, kézről kézre dobják a tollas figurákat. Aki leejti őket, az a kör közepére ül mindaddig, amíg egyik hasonlóan “pórul járt” társa fel nem váltja. Ross Lovegrove egy, az egész világon elterjedt labdajátékkal gazdagította a programot. A lawn bowls francia megfelelője a pétanque, olasz nyelvterületen bocce néven ismert, északon curlingnek hívják. A nem szabályos gömb alakú labdákkal, amelyek gurulási pályáját éppen ezért nehéz kiszámítani, a legkisebb labdát (jack) kell eltalálni.

A Magis kulturális gesztusként is felfogható fejlesztése mellett más kezdeményezések is léteznek. Philippe Starck komoly ambíciókról tett tanúbizonyságot, amikor a mindenki által ismert és szeretett Teddy Beart választotta desingtörekvései tárgyául. Az eredmény: négy játék egy testbe sűrítetve, egy egyszerre vicces, de legalább enynyire rémisztő mackómutáns, állatfejekben végződő karokkal és lábakkal.

A designerek csupán néhány éve fedezték fel a játékok világát. A felsorolt példákon túl ez a tervezői terület még mindig majdhogynem ismeretlen, meghódításra vár.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik