Gazdaság

VERSENYHIVATAL KONTRA BIZTOSÍTÓK – Megint gyanú

Új időszámítás kezdődhet a biztosítók háza táján: az év elejétől velük szemben is eljárhat a Gazdasági Versenyhivatal tisztességtelen piaci magatartás miatt. Máris több eljárás folyik a biztosítók ellen, amelyek némi visszatetszéssel fogadták a versenyfelügyelet fellépését. Pedig jöhet még számukra rosszabb is, hiszen a Versenyhivatal kartellgyanú miatt etikai kódexének módosítására szólította fel a Magyar Biztosítók Szövetségét.

A biztosítók – a bíróságok kivételével – mindeddig érinthetetlenek voltak a versenyjog számára. Az 1990-ben elfogadott törvény szabályai ugyan rájuk is vonatkoztak, azonban nem akadt, aki eljárjon a feltételezett jogsértések ügyében. A törvény ezt a jogot az Állami Biztosításfelügyeletnek (Ábif) adta, azonban sohasem készült el az Ábif verseny-felügyeleti vizsgálat megindításához szükséges eljárási rendje. A biztosítási törvény 1996 eleji hatályba lépése véget vetett ennek a jó világnak: a versenyfelügyelet átkerült a Versenyhivatalhoz, és ezt a változást már néhány hónap után is a saját bőrükön tapasztalhatják a biztosítók.

Németh György, a Versenyhivatal pénzügyi szolgáltatások irodájának vezetője a tapasztalatokról elmondta: a Versenyhivatal fennállása alatt egyetlen olyan gazdasági ágazat sem volt, ahol olyan szembenállást, tiltakozást és visszautasítást váltott volna ki a hivatal eljárása, mint a biztosítóknál. Ez szerinte arra vezethető vissza, hogy a cégeket váratlanul érte a versenyfelügyelet fellépése, nem készültek fel a biztosítási törvény elfogadásának eme következményére.

Ez a tanulási idő aligha lesz hosszú, hiszen a Versenyhivatalban felmerült a gyanú: a biztosítók olyan megállapodásokat kötöttek, olyan összehangolt magatartást folytatnak, amivel a versenytörvény kartelltilalmát is sérthetik. Meglehet, ezt a biztosítók észre sem vették, hiszen öt évig nem volt olyan szerv, amely verseny-felügyeleti jogokat gyakorolhatott volna felettük, így nem is figyelmeztette őket senki, hogy ebből még baj lehet.

A Versenyhivatal szakemberei a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) mind a 14 társasága által aláírt etikai kódexében több olyan kitételt is találtak, ami versenykorlátozó magatartást jelenthet. Bár a hivatal még nem indított eljárást az ügyben, ám jelezte a Mabisznak, hogy etikai kódexét aggályosnak tartja. Egyben kérte, hogy észrevételeire figyelemmel vizsgálja felül azt, és válaszát, intézkedését közölje a versenyhatósággal. A Mabisz azt ígérte: március végéig áttekinti a jelzett problémákat, és választ ad a Versenyhivatalnak. Ez azonban mindeddig nem történt meg. Nyilvánvalónak látszik, hogy a versenyfelügyelet kérése több, mint egyszerű óhaj; ha ugyanis a biztosítók nem lépnek, vagy a változtatás nem elégíti ki a hatóságot, akkor könnyen hivatalból megindított kartellvizsgálatba torkollhat az ügy.

Magyarországon eddig még nem volt gyakorlat a szakmai szövetségek etikai kódexének hasonló vizsgálata, azonban külföldön, például az Egyesült Államokban már akadt arra példa, hogy a versenyhatóság elmarasztalta ilyen kartellezés miatt az érintett szövetséget, és a bíróság jóváhagyta a döntést. Ha erre az eljárásra nálunk sor kerül, akkor ezt az aláíró biztosítótársaságok ellen indíthatná el a Versenyhivatal. A Mabisszal szemben ugyanis ezt nem teheti meg, hiszen a szervezetre jelenleg nem vonatkoznak a versenytörvény szabályai.

A biztosítók sem vitatják, hogy az etikai kódexben bizonyos változtatásokra szükség van – mondta el érdeklődésünkre Kepecs Gábor, a Mabisz elnöke. Ennek megfelelően a szövetség március 19-i közgyűlésén a tagbiztosítók arról határoztak, hogy a Versenyhivatal észrevételeinek megfelelően módosítják az érintett paragrafusokat. Azt viszont meglehetősen értetlenül fogadták, hogy a hivatal olyan esetekben indított eljárást a biztosítók ellen, amelyek – álláspontjuk szerint – nem versenyjogi, hanem egyszerű panaszügyeknek tekinthetők. Éppen ezért a társaságok kezdeményezték egy úgynevezett Biztosítási Fórum létrehozását, ahol a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet, a Mabisz és a Versenyhivatal szakértői közösen dönthetnének arról: mely ügyek tartoznak az általános fogyasztóvédelem, melyek a Versenyhivatal, és melyek a biztosítók panaszirodáinak hatáskörébe.

Azzal a Mabisz elnöke részben egyetértett: a társaságokat váratlanul érte, hogy a biztosítási törvény hatályba lépését követően megváltozott az ágazat versenyfelügyelete. Véleménye szerint azonban ebben a korábbi évek “foghíjas” szabályozása is nagyban ludas, hiszen a társaságok nem tudták, hogyan igazodjanak az általános versenyszabályokhoz. Az etikai kódex létrehozásának elsősorban az volt a célja, hogy a piaci szereplőknek – legalább “belső használatra” – legyen egyfajta útmutatójuk a versenyjogi kérdésekben.

Hasonlóan vélekedett Trunkó Barnabás, a szövetség főtitkára, egyúttal az etikai kódex megalkotója is. Tény, hogy a kódex néhány ponton eltér a hatályos versenytörvénytől, azonban a biztosítási üzletágat – speciális pénzügyi szolgáltatásként – a világ számos országában a versenyjog “kedvezményes” elbánásban részesíti. A kartellváddal kapcsolatban a főtitkár megjegyezte: a biztosítási törvény kimerítően tárgyalja azokat a sajátos biztosítási tevékenységeket, amelyek kivételt képeznek az általános versenyjog hatálya alól. Ilyen többek közt a kockázat-elbírálás alapelveinek egységesítése, azonos káradatok, halandósági táblák vagy prognózisok használata. E csoportos mentesség megadásával egyébként a biztosítási törvény automatikusan módosította a versenytörvény hatályos szabályait, így a biztosítókat nem érheti az a vád, hogy üzleti lépéseiket egyeztetve teszik meg a piacon. Formailag azonban annyiban érthető a Versenyhivatal kifogása, hogy a kódexben – mivel az jócskán a biztosítási törvény előtt készült – nem azonos szavakkal szerepel a csoportos mentességre vonatkozó tevékenységek leírása. Éppen ezért a szövetség közgyűlése úgy döntött, hogy az említett passzus helyére egy az egyben átemelik a biztosítási törvény vonatkozó részeit.

A Versenyhivatal által ugyancsak nehezményezett úgynevezett alákínálás tilalma (amikor tisztességtelen azonos biztosítási szolgáltatásért a versenytársénál alacsonyabb díjat kínálni) a főtitkár szerint éppen azt célozta, hogy a biztosító túlzott kockázatvállalása miatt ne sérüljenek az ügyfelek érdekei. Ennek ellenére figyelembe vették a hivatal ajánlását, és az említett részt törölték a kódexből. Szerinte ebben a kérdésben a Versenyhivatalnak még “nagy meccsei” lesznek az Állami Biztosításfelügyelettel is, hiszen a biztosítási törvény bevezette az úgynevezett minimális díj elvét, amelynek betartása felett a felügyeletnek kell őrködnie. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a nem-életbiztosítási piac közel felét a kötelező biztosítás teszi ki, ahol minden biztosító államilag meghatározott díjat alkalmaz.

A főtitkár zavarának adott hangot amiatt is, hogy a hivatal kifogásolt egy – szerinte önkorlátozó – reklámetikai paragrafust, amely tiltja a biztosítói tevékenység összehasonlítását más versenytársakéval. Szerinte a biztosítók eddig reklámjaikban példás módon elkerülték az összehasonlítást a hasonló pénzügyi szolgáltatást végző intézményekkel (például bankok, önkéntes pénztárak), ami furcsa mód sértette a hivatal ízlését.

A Mabisz vezetése mindazonáltal nem akar összeütközést ilyen apró részletekben, ezért felhatalmazást kapott a közgyűléstől: kezdeményezzen tárgyalásokat a Versenyhivatal illetékeseivel. Szerintük ezeken a megbeszéléseken sikeresen tisztázni lehet majd a vitás kérdéseket, és – hasonlóan a pénzintézeti szektorhoz – egy rövid átmeneti időszakot követően az ágazat alkalmazkodni tud majd az új szabályozás nyújtotta keretekhez. Ugyanakkor a biztosítók szerint a Versenyhivatalnak is fel kell készülnie az ágazat felügyeletére, hiszen a biztosítás különleges termék, amelyet nem lehet egy kalap alá venni például a fogyasztási cikkekkel. A folyamatban lévő eljárások is azt bizonyítják, hogy egyelőre a hivatal előtt sem teljesen világos: hogyan kezelje, és egyáltalán kell-e kezelnie a biztosítási panaszügyeket.

Németh György szerint a hivatalnak nincs választási lehetősége: ha a kérelem megfelel a törvény által támasztott követelményeknek, akkor ki kell vizsgálniuk azt. Mint megtudtuk, az év eleje óta tíz kérelem érkezett a biztosítók ellen a pénzügyi szolgáltatások irodájához, bár ebben már az önkéntes pénztárakkal szembeni kérelmek is szerepelnek. Az irodavezető viszont hangsúlyozza: a biztosítási piacot ők nem 14 szereplős ágazatként kezelik, mert idetartozónak tekintik a biztosítópénztárakat is, amelyekre ugyanúgy érvényesek a versenytörvény előírásai, mint az üzleti biztosítókra. A beérkezett kérelmek mindegyikét a szolgáltatásokat igénybe vevő magánszemélyek, vállalkozások nyújtották be, fogyasztók megtévesztését, gazdasági erőfölénnyel való visszaélést vagy tisztességtelen piaci magatartást sérelmezve. Máris több vizsgálat folyik, bár még nem mindegyik esetben dőlt el, hogy a kérelem nyomán indul-e eljárás, vagy azt az első szakaszban elutasítják.

Az irodavezető a konkrét ügyekről és az eljárás alá vont biztosítókról nem ad információt, azonban biztosítói forrásokból úgy értesültünk: a Hungária és az ÁB-Aegon ellen egyaránt folynak gépjármű-biztosításokkal kapcsolatos vizsgálatok, sőt az egyikben a múlt héten megszületett a Versenytanács határozata is (lásd külön anyagunkat). A már eddig is sok vihart kavart Támasz Nyugdíjpénztár ellen ugyancsak eljárás indult.

Németh György szerint az ügyfelek rohama később valószínűleg alábbhagy, hiszen számukra is kiderül: nem minden vitás kérdés jelent egyben versenyjogi sérelmet is. Arra hívja fel a figyelmet: amennyiben a kérelmező eleget tesz a törvényben meghatározott előírásoknak, a Versenyhivatalnak akkor is le kell folytatnia az eljárást, ha már kezdetben nyilvánvaló, hogy a felek közötti vita nem versenyjogi ügy. Így az eddig megindult eljárások között is akad olyan, ami vélhetően a kérelem elutasításával végződik majd. Ez azonban nem jelenti azt, hogy például egy kárrendezési kérdés szükségképpen kizárólag polgári jogi kérdés lenne. Egy ilyen tartalmú kérelem esetén a Versenyhivatal nemcsak a konkrét ügyet vizsgálja, hanem ennek kapcsán a biztosító gyakorlatát is megnézi. Ennek alapján szab ki bírságot, és tilt el teljes körűen valamely magatartástól, ha jogsértést állapít meg. Így egy tízezer forintos gépjárműkár-vita akár tízmilliókra rúgó bírságot is eredményezhet a Versenytanács előtt.

A kérelmek zuhatagát talán megszűri egy-két elutasító versenytanácsi határozat, és a fogyasztóvédelmi ügyek részben átáramolhatnak az Ábif-hez, amely az új törvényben ilyen funkciókat is kapott. A biztosítóknak azonban alighanem a kevés ügy is sok lesz, hiszen egy nyilvánosságot kapott elmarasztalás talán minden más cégnél érzékenyebben érinti őket. Az ügyfelek bizalomvesztése ugyanis nagyobb tehertételt jelenthet, mint néhány millió forintnyi bírság kifizetése.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik