Élet-Stílus
cockpit of autonomous car. a vehicle running self driving mode and a woman driver being relaxed.

Utasok leszünk saját kocsinkban

24
Szponzorált tartalom

2017. 09. 18. 12:40

Túlzás nélkül állítható, hogy a vezetés örömeit és veszélyeit csak hírből ismeri majd a következő generáció, amelynek minden jel szerint jogosítványra sem lesz szüksége ahhoz, hogy volán mögé ülhessen. Sőt, már volán sem lesz az autójában, sem pedálok, sem sebességváltó kar, de még sofőrülés sem, hiszen 20 év múlva már szinte kizárólag önvezető járművek közlekednek az utakon. Ez nem egy látomás, hanem egy egészen pontos prognózis. Aki nem hiszi, nézzen szét egy kicsit jobban Budapest utcáin.

Pár hete nagyon különös autók cirkálnak a fővárosban. Nem lehet elsőre kiszúrni őket, mert látszólag ugyanúgy egy sofőr ül a bal első ülésen, mint bármelyik „normális” kocsiban, ám ez az illető inkább utas, mint sofőr, és csak nagyritkán avatkozik bele a vezetésbe. Az autó ugyanis önmagát vezeti. Hasonló tesztek tucat számra zajlanak ma a világ városaiban, autósztrádáin és zárt tesztpályáin személyautókkal, kamionokkal, buszokkal, taxikkal sőt még pizzafutár autókkal is, és gőzerővel készül az iparág a küszöbön álló áttörésre: egyes vezető gyártók szerint ugyanis 2019-re már üzembe is állhatnak a teljesen automatikus járművek a forgalomban.

Bajorországban már az új KRESZ táblákat szerelik

Mi sem mutatja jobban, hogy ez mennyire komoly előrejelzés, mint hogy  Németországban két autópályán is elkezdték felszerelni azokat a furcsa KRESZ táblákat, amiknek a jeleit csak az intelligens gépkocsik értik, Nagy-Britanniában pedig külön sávot készülnek kialakítani a „robot járműveknek”. Hazánkban sem tétlenkednek: Zalaegerszegen például hamarosan felépül az a pálya az önvezető autók számára, ahol a tömeggyártásba kerülő kocsik tesztelése folyhat. Ez csak néhány kiragadott példa a sok közül, amelyek mind azt jelzik, hogy nagyon rövid időn belül forradalmian megváltozik a közlekedés, és ezzel ismét átalakul egy kicsit az életünk. A technológia gyakorlatilag már rendelkezésre áll mindehhez, inkább csak a jogi szabályozások és az engedélyezés hátráltatja, hogy az autózás egy eddig teljesen ismeretlen, új korszakba lépjen.

Tisztább, olcsóbb, biztonságosabb

Az önvezető gépjárművek érkezésének híre talán szomorúsággal tölti el azokat, akiket a benzingőz megcsapott, és szenvedélyesen szeretnek autót vezetni, de azon kívül, hogy a hétköznapokban el kell majd búcsúznunk a vezetés élményétől, gyakorlatilag csak előny származik az automatizált közlekedésből. A szakemberek szerint akár 90 százalékkal is csökkenhet az autók száma a városi utakon, és mivel ezek a járművek egymással kommunikálva vesznek részt a forgalomban, az összehangoltság miatt gyakorlatilag megszűnnek majd a dugók és balesetek. Ez mindenkinek jó hír, hiszen például az USA nagyvárosaiban egy év alatt átlagosan 42 órát vesztegel egy sofőr forgalmi dugók miatt, ami 120 milliárd dollárnyi munkaidő-kiesést okoz, Európában pedig egyes számítások szerint évente 208 milliárd eurós kárral járnak majd 2025-re a nagyvárosi torlódások. Az önvezető autók jóvoltából sokkal kevesebb lesz a feleslegesen elpazarolt üzemanyag is, ami alatt természetesen nem benzint vagy gázolajat kell érteni, hanem elektromos áramot, hiszen az önvezető járművek gyakorlatilag kivétel nélkül ilyen meghajtással közlekednek.

Ez már a jelen

Az önvezető autózás élményét már most is testközelből élvezhetik azok, akik meg tudják fizetni az árát: a legtöbb felsőkategóriás személyautóban ugyanis valamilyen szinten már jelen van az automatizáció. A hivatalos besorolás szerint az automatizáltság szempontjából ezek általában Level 2-es autók, ami azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között képesek önállóan közlekedni, de még igénylik a sofőr állandó figyelmét és beavatkozását. Rövid időre levehetjük ezekben a kocsikban a kezünket a kormányról mondjuk azért, hogy vizet igyunk, telefonáljunk, vagy megegyünk egy jégkrémet. Ezek a járművek már maguktól parkolnak, távolságot tartanak a forgalomban, gázt adnak vagy fékeznek, ha kell, és képesek követni a sávjukat is.

Ám nem kell már sok idő ahhoz, hogy a fejlődés lekörözze ezeket a kocsikat. Egészen konkrétan már csak néhány nap van addig hátra, hogy még önállóbb autók lépjenek színre, hiszen szeptemberben a Frankfurti Autószalonon várhatóan olyan modelleket is lelepleznek, amelyek már a Level 3-as szintű önvezető kategóriába tartoznak. Ezek a járművek sokkal kevesebb beavatkozást igényelnek a közlekedésben a sofőr részéről, aki hosszabb időre is figyelhet máshova a vezetés helyett. A 4. szintű járművek is hónapokon belül megjelenhetnek, ami már egy kifejezetten komfortos kocsikázás élményét ígéri: akár aludhatunk is a sofőrülésben, és csak néha lesz szükség arra, hogy bizonyos helyzetekben mi magunk irányítsuk a kocsit. A legfelső szintű, Level 5-ös önvezető autók sorozatgyártása a legoptimistább várakozások szerint már 2019-ben megkezdődhet, és ezzel tényleg végleg magunk mögött marad egy korszak. Ezeknek az autóknak egyáltalán nem lesz szüksége sofőrre a közlekedésben: maguktól fuvarozzák majd a gazdájukat bárhova, miközben az teljes biztonságban olvasgat, nézelődik, dolgozik vagy éppen alszik a kocsiban. Azért ez jóval kellemesebb és stresszmentesebb módja a napi autókázásnak a mainál, ugye?

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Training the robot. Ambitious committed motivated man working in a lab and creating new technologies for military purposes
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.