Az agy jutalomközpontjában rejlik a magyarázat arra, hogy miért érzi finomabbnak az ember ugyanazt a bort, ha drágábban kínálják – állapították meg a kutatók.
Az agyi jutalmazó rendszerének aktivitása jelentősen megerősödik, amikor magas árat látunk, és ezzel párhuzamosan az ízélmény is fokozódik
– mondta Bernd Weber, a németországi Bonni Egyetem munkatársa, aki a világ egyik vezető üzleti iskolája, a franciaországi INSEAD szakembereivel közösen végezte a kutatást. Az eredményeikről a Scientific Reports című folyóiratban számoltak be a kutatók.
A szakemberek 15 férfin és 15 nőn végeztek MRI-vizsgálatot, miközben azok bort kóstoltak. A résztvevőknek mindig előre megmondták, hogy mennyibe kerül a bor, amelyből aztán egy milliliternyit megkóstoltattak velük egy csövön keresztül. Az alanyoknak minden hörpintés után értékelniük kellett az adott bort egy kilencpontos skálán.
A kutatók valójában mindig ugyanazt a bort kóstoltatták meg a résztvevőkkel, de először azt mondták nekik, hogy az adott bor palackja
- 3 euró, majd, hogy
- 6 euró, végül pedig, hogy
- 18 euró.
Ahogy sejteni lehetett, az alanyok azt mondták, hogy a drágább bor jobban ízlett nekik, mint az olcsó
– idézte fel Hilke Plassmann, az INSEAD kutatója.
Az MRI-felvételek tanúsága szerint a homloklebeny (frontális lebeny) és a ventrális striátum – amelyekről úgy vélik, hogy szerepet játszanak a jutalmazásban és a motiválásban -, aktívabbak voltak a magasabb árak hallatán.
Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy az agyunk jutalmazó- és motiváló rendszere megtréfál bennünket
– magyarázta Liane Schmidt, aki ugyancsak az INSEAD kutatója.
A kérdés most az, hogy vajon megtaníthatjuk-e arra agyunk jutalmazó rendszerét, hogy kevésbé legyen fogékony az ilyesfajta “üres marketing fogásokra”
– jegyezte meg Weber.
(MTI)