Élet-Stílus

Pogány legyen Magyarország?

Számítógépes animációk, 3D-s csatajelentek, várak, templomok és lakóházak, korhű ruhák és környezet, a jeleneteket valódi színészek játsszák el. Fiatal történészek Időutazás az osztályteremben címmel rendhagyó oktatási segédanyagot készítettek, amelyben megelevenedik a Kárpát-medence történelme – egyelőre a XIII. század végéig.

Az ember sokszor irigykedve nézi a tudományos adók ismeretterjesztő műsorait: számítógépes animációval, statiszták tucatjaival tesznek látványosabbá, érthetőbbé, maradandóbbá egyes történelmi eseményeket, jelentős találmányokat. Magyarország történelme persze nem lépi át a külföldi filmesek ingerküszöbét, nekünk maradnak a hazai gyártású, valljuk be sokszor álmosítóan unalmas dokumentumfilmek.
Ezt orvosolta most az Időutazás az osztályteremben néhány fős csapata, akiket profi színészek, tudósok, számítógépes szakemberek és intézmények segítettek egy minden szempontból rendhagyó magyar történelmi dokumentumfilm-sorozat elkészítésében.

Élő csaták és épületek

Valójában egy oktatási segédanyagnak szánt filmsorozatról beszélünk. A különlegesség benne maga az ötlet, azaz a témák filmes-multimédiás feldolgozása, amivel sokkal könnyebben meg lehet fogni a mai gyerekeket, mint a „hagyományos” állóképes, narratív módszerrel – mondta el az fn.hu-nak Bárány Krisztián történész, az Időutazás az osztályteremben projektfelelőse, a filmek társírója és rendezője.

Minden egyes rész több elemből áll. Nélkülözhetetlenek a csatajelenetek, amelyeket 3D-s animációval keltenek életre: a korhű ruhába öltözött, korabeli fegyverekkel felvonuló seregeket és a hadmozdulatokat a fellelhető források és a legmodernebb tudományos ismeretek alapján állították össze. A technikáról és a látványról bővebben a mohácsi csata kapcsán

Életképek és játék

A dramatizált jeleneteket eredeti, vagy hiteles helyszíneken, korabeli források alapján forgatták hivatásos színészek közreműködésével. Ezek a néhány szereplős jelenetek bemutatják a korabeli mesterségeket, életmódot, a párbeszédek pedig a kor nagy dilemmáira világítanak rá. Tanúi lehetünk például egy nemesifjú vívódásának, aki I. András király halála után heves vitát folytat papjával, hogy megmaradjon az új vallásnál, vagy térjen vissza ősei szabad hitéhez.

A történetek szervesen kapcsolódnak a tananyaghoz és a tankönyvi források szövegéhez, a fenti esetben a pap Szent István intelmeiből idéz, így teszi egyszerre életszerűvé a szent király hagyatékát – magyarázza Bárány Krisztián. A rövid epizódokat egy-egy történész magyarázata köti össze, vagy teszi még világosabbá a látottakat. Az egyes részekhez kvízkérdések is kapcsolódnak egyszer a film közepén, egyszer a végén.

Az alkotók tervei szerint a DVD mellé hamarosan elkészül egy foglalkoztató füzet is, és a gyerekek mai „szokásaihoz” alkalmazkodva interaktív kincskereső játékot is indítanak az interneten. Ennek ellenére ez egy segédanyag, vagyis nem helyettesíti, csak kiegészíti a tankönyvet és a tanár magyarázatait.

A sorozatból eddig öt rész készült el a Bethlen Gábor Alap jogelődje, a Szülőföld Alap támogatásával a honfoglalástól az 1270-es évekig, ennek ellenére már több oktatási intézmény érdeklődött. Ha sikerül újabb pályázatokon pénzt szerezni, első körben 1526-ig szeretnék feldolgozni a magyar történelmet 12-15 részben dupla DVD-n, hosszabb távon pedig a rendszerváltással zárulna a sorozat.

Bárány Krisztián hangsúlyozza, hogy céljuk a Kárpát-medence múltjának bemutatása, munkájukat éppúgy szánják hazai, mint a határon túli általános és középiskolák számára. Helyben, a tanáron múlik majd, hogy mely részeket és hogyan használja fel a különböző korcsoportok esetében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik