Élet-Stílus

Süteményvásár a Vígszínházban

Rendhagyó szeánsszal kezdték a színházi évadot a Vígszínház művészei szombaton. Közös ünneplésre invitálták a közönséget, melynek keretében az érdeklődők megcsodálhatták a megújult Ditrói Mór utcát a színház szomszédságában, továbbá megismerkedhettek a színpadi süllyesztő működésének rejtelmeivel valamint megkóstolhatták Hegedűs D. Géza és Lukács Sándor sajátkészítésű süteményeit is. Vígnapon jártunk.

A Ditrói Mór utca sétálóutcának álmodott, parkszerű terének ünnepélyes átadása heves eső formájában jelentkező technikai okok miatt elmaradt. A kerület prominens képviselői azért a meghirdetettek szerint gyülekeztek a helyszínen, majd rövid, ám kedélyes beszélgetést követően távoztak. Az utca igazán tetszetős, harmonikus, természetközeli hatást nyújt megújult formájában, s szokatlan, egyben örömteli módon a praktikum sem áll egészen távol az alkalmazott elképzeléstől. A díszelemek tetején ázó-foszladozó zsebkendő-darabokat az esőben tébláboló nyugdíjasok kifogásolják – a tervezők a szemeteseket már jövő hétre ígérik.

Eltűntünk a süllyesztőben

A Vígszínház mindeközben színes lufikba öltözve tündököl, tárt karokkal várja a már hagyományosnak számító nyílt nap idei vendégeit. A gyanútlan látogatók egy óvatlan pillanatban színházkörüli idegenvezetésbe csöppenhetnek, Vig-tour néven a teátrum neves-jeles művészei vezetik körbe az érdeklődőket a nagyközönség által kevéssé ismert vagy éppen a publikum elől teljesen elzárt helyeket érintve. A csoportok itt-ott ütköznek, így a kalandvágyóbbak minden koccanásnál újabb vezetőhöz csapódhatnak. Fél órán belül belebotlunk Eszenyi Enikő színházigazgatóba, de lelkesen magyaráz egy lépcsőfordulóban Hegyi Barbara és őszinte bájjal búcsúzik csoportjától az egyik oldalfolyosón Halász Judit.

GALÉRIA

GALÉRIA

A direktor vendégei különleges kegyben részesülnek: Eszenyi a színpadtechnikai helyiségek és rejtélyes öltözők után saját irodájába is bevezényli a csapatot, ahol röviden mesél a szoba történetéről, kialakításáról, s felettébb lelkesen fitogtatja kezdő műszaki ismereteit a színház internetes elérhetőségeinek és nyomonkövetési lehetőségeinek bemutatása közben.

Mindenkiből lehet Ványa bácsi

Az aulában eközben kedvezménnyel vásárolhatók jegyek és bérletek a kezdődő évadra, működik egy kis büfé és regisztrálni is lehet különböző színházi értesítésekre. A felső kávézó beszélgetéseknek ad helyszínt, a két őszi premier, a Ványa bácsi és a Mikve alkotói mesélnek a darabokról és a próbafolyamatok során szerzett tapasztalataikról. Az alagsori büfé előterében Füzér Anni jelmeztervező műveiből nyílt rögtönzött kiállítás, míg beljebb kicsik és nagyok sminkesek, fodrászok és öltöztetők segítségével bújhatnak képzeletbeli figurák bőrébe, s kívánság szerint imígyen fotózkodhatnak is kedvenc művészeikkel.

A nyüzsgés minden szinten hatalmas, ifjú és agg színházrajongók tömegei igyekeznek elcsípni kedvenceik tekintetét, kedves szavait – ezekből természetesen a társulat nyitottságát ismerve nincs hiány. A Nagyszínpad programja bár jellegét tekintve kevéssé közvetlen, mégis különböző színpadi trükkök, zenés betétek és egy különösen látványos fény-show hamar elbűvölik az izgatott közönséget.

Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója az fn.hu-nak elmondta, legfontosabb küldetése a magyar társadalom kiművelése, és hogy az emberek szélesebb rétegei idővel egyre nyitottabban álljanak a kultúrához, illetve annak üzenetéhez. Az egyik legnépszerűbb fővárosi színház direktora tematikus alapon állítja össze a teátrum műsorát.

A tavalyi évad fő motívuma a másság fogalma volt, melynek keretében nagy sikert aratott mind a Pedro Almodovar filmremekéből színpadra állított Mindent anyámról című dráma, mind a már-már klasszikusnak számító Broadway-musical, a két szereposztásban folyamatosan teltházakkal futó Hegedűs a háztetőn. Az ugyanezen társadalmi jelenség tárgyalásának jegyében 2009 októberében bemutatott Othello némileg új formában, de változatlan mondanivalóval ejti ámulatba a nézőket – hamarosan Szöulban is, ahova a több nemzetközi díjra jelölt előadás vendégszereplésre kapott felkérést a Koreai Nemzeti Színháztól.

Színház feliratozva

Az idei évad hasonlóan sok izgalmas produkciót kínál – ezúttal több teret engedve a női alkotóknak, és a család, mint legkisebb társadalmi egység témáját állították központba. Eszenyi szerint jóval több a nő a színházbajárók között, így nemcsak női témájú darabokkal, de egyéb kapcsolódó programokkal is igyekeznek majd a közönség kedvében járni.

Az első őszi bemutató Csehov Ványa bácsija lesz, mely nemcsak azért ígérkezik különleges előadásnak, mert többszörös jubileum alkalmából tűzték műsorra (az író 150 éve született, a Vígszínház pedig történelme során kétszer is játszotta legendás sikerrel a darabot, 90 és 40 évvel ezelőtt).

Marton László több mint 20 éven át vezette a színházat Eszenyi előtt, s több nagysikerű külföldi bemutató után először rendez Csehov-drámát a Vígben. Mindketten nagy hangsúlyt fektetnek a nemzetközi kulturális kapcsolatok ápolására és szorosabbá fűzésére, amit a Ványa bácsi világszerte elismert külföldi alkotócsapatán kívül a Mikve című modern dráma rendezésére felkért Michal Docekal, a prágai Nemzeti Színház igazgatójának vendégeskedése is jól példáz.

Eszenyi Enikő kiemelte, hogy különleges élménynek és fontos tapasztalatnak tartja a multikulturális együttműködést, melynek során nemcsak a magyar alkotók tanulhatnak rengeteget külföldi kollégáiktól, de azok bizony gyakran hírünket is viszik a nagyvilágban. Rendhagyó módon a Magyar Dráma Napjának előestéjén a Pesti Színház színpadán Görgey Gábor Komámasszony, hol a stukker? című abszurd komédiáját a pozsonyi Astorka színház előadásában láthatja a közönség, szlovák nyelven, magyar felirattal.

A színház társadalmi küldetése

Igazgatói küldetésének egyik meghatározó motívumára is kitért a művésznő: mint fogalmazott, elkötelezett támogatója a fiatal művészek nem ritkán formabontó kezdeményezéseinek. Tökéletes helyszín a szárnypróbálgatásokra a Házi Színpad stúdiószerű játéktere, ahol ebben az évadban is számos ifjú tehetség és kísérletező kedvű alkotó teheti próbára magát. Eszenyi nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a szakma lehetőséget biztosítson az utánpótlás, a jövő reménységeinek kibontakozására – aminek révén a művésznő szerint még az alapvető lelkesedésen felül is további elementáris energiák áramlanak vissza a színházi alkotóműhelyekbe.

A Rómeó és Júlia tavaszi bemutatójával kapcsolatban elmondta a direktor, szerinte mindenkinek elérkezik az idő az életében, amikor újraértelmezi szerelem és gyűlölet fogalmát – Kentaur díszletei és Varró Dániel kortárs fordítása fogják Eszenyit támogatni majdani rendezésében. Varró saját műve, a Túl a Maszat-hegyen című verses meseregény Presser Gábor áldásos zenei tevékenységének köszönhetően dalokkal tűzdelt változatban lesz látható-hallható a Pesti Színházban decembertől.

A nyílt nap látogatói kétszer egyórás, csoportos jelenések formájában kaphattak ízelítőt az előadásból a nagyszínpadon, ezután következett a már hagyományosnak mondható süteményvásár. A színház művészei többnyire sajátkészítésű finomságaikat kínálták jelképes összegért megvételre, a bevételt idén is az Ódry Árpád Színészotthon javára ajánlják fel.

Ha már a hátrányos helyzetűek támogatásánál tartunk, fontos megemlíteni, hogy egy jelentős létszámú, fogyatékkal élő fiatalokból álló csoport is részt vett a Vígnap programjain. Mindez alapján, és persze a csupán másfél éve működő vezetés jól kivehető ars poeticája által új értelmet nyer a kulturális intézmények körében alkalmazható, példaértékű társadalmi felelősségvállalási aktivitás. Ilyen esetekben pedig nem szégyen az utánzás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik