Élet-Stílus

Sorban állnak a Facebook kihívói

A közösségi oldalak mobilos verzióinak jelenlegi legfontosabb fejlődési iránya a geolokációs alkalmazások bevezetése. Az okostelefonok helyzetmeghatározó képességére ugyanis lecsaptak a közösségek. Mint a mobilweb 2.0 legújabb üdvöskéje a Foursquare.

A Foursquare lényege, hogy miközben napi teendőinket végezzük bizonyos helyeken bejelentkezéseket teszünk (check in) az oldalra. Egy kávéházban, étteremben leírjuk mi finomat eszünk, vagy iszunk ajánljuk vagy sem ismerőseinknek vagy csak, hogy ott vagyunk. Az intenzív jelenlétért többnyire valamilyen ellenszolgáltatás jár. Ha egy helyet például viszonylagos rendszerességgel látogatunk, minden nap ugyanott kávézunk akkor a hely, és a Foursquare is honorálja ezt, egy ingyen kávé formájában.

Az üzleti modell igen egyszerű, minél nagyobb felhasználói bázist generálni. Az ötletekben pedig nincs hiány. Az angol Manchester City csapata például arra kérte szurkolóit, hogy jelentkezzenek be azokról a helyszínekről, ahonnan a Tottenham elleni meccsüket nézik élőben. A válaszban több mint 3000 helyszín, kocsmák, bárok éttermek jeleztek vissza.

Sok fogyasztásért

Sok fogyasztásért “királyok” leszünk

A jelenleg is mindössze 20 fős vállalat egy zsúfolt New York-i lakásban üzemel, annak ellenére, hogy felhasználóinak száma jócskán millió feletti és a check-inek száma éppen a napokban lépte át a 40 milliót. A fejlődés üteme annak tekintetében megdöbbentő, hogy alig öt hét alatt megduplázták a bejelentkezések számát.

Látogatottsági adatok (forrás:compete.com)

Látogatottsági adatok (forrás:compete.com)

A Foursquare sikere persze fel is keltette a nagyok érdeklődését. Elsősorban felvásárlás jöhet szóba, a hírek szerint a Foursqare kitalálója a 28 éves Dennis Crowley mind a Yahoo!, mind a Facebook vezetőivel tárgyalt. Persze szóba jöhet a Google is, amelynek már korábban is eladott Crowley – igaz végül nem jó szájízzel – egy terméket (Dodgeball). A döntése mindenképp stratégiai lesz, mivel a Facebook közölte, hamarosan megjelenik saját hasonló fejlesztésével.
A geolokációs alkalmazások sikerét azonban mások is meglovagolják. A Monopoly stílusú MyTown jelenleg kétmillió aktív felhasználót tudhat magáénak, amely heti 100 ezerrel bővül. A Parallel Kingdom, amely szerepjátéknak indult, sikeresen ötvözi a számítógépes stratégiai játékok elemeit a valósággal. A Google Mapsen megjelenő térképeken lehet harctereket, helyszíneket keresni. Ellenségekkel csatázni szövetségeket kötni. A játékterület pedig a Google Mapsen mozog amerre éppen haladunk. A játéknak 125 ezer regisztráltja van és 15 ezer stabil heti játékosa.

Az iSpyApp pedig a klasszikus iSpy felfrissített verziója. A felhasználók fotókat és koordinációs pontokat tölthetnek fel, amelyeket feladatokhoz lehet kapcsolni. Amint megvan a keresett tárgy egy fotóval lehet bizonyítani. A DailyBooth pedig egy olyan fotóblog szolgáltatás, amely a Twitterhez hasonlón csak fotókkal lehet napi állapotjelentést küldeni.

Mennyit ér egy közösségi oldal?

A jelenlegi, talán a legtöbbet emlegetett cégek, mint a Facebook, Twitter, és hamarosan a Foursquare értékéről leginkább a velük foglalkozó kockázati-tőke befektetők visszajelzései alapján lehet képet alkotni. A Facebook ugyanis jelenleg még nem tőzsdei cég, de az alkalmazottainak engedi, hogy a például a SecondMarket vagy a SharesPost szolgáltatókon keresztül kereskedjenek a cég által nyújtott dolgozói részvénycsomagukkal.

SharePost magánrészvényeseknek közvetít pénzes befektetőket, és a legnagyobb közösségi szájtok értékét a következő képen árazta be májusban:

Facebook: 19,3 milliárd
Zynga (Farmville): 2,86 milliárd
Twitter: 1,98 milliárd
LinkedIn: 1,88 miliárd
Linden Labs (Second Life): 379 millió

A Facebook befektetői pedig a várható 2011-es tőzsdei bevezetésre számítva úgy kalkulálhatnak, hogy az oldal piaci értéke a jelenlegi fejlődési ütemet tartva, elérheti a 35-40 milliárd dollárt. (A becslés a cég jelenlegi és jövőbeni bevételein és profitján valamint az iparágban hasonlóan virágzó egyéb befektetéseken (Google) számoltak.) A Merrill Lynch és a Goldman Sachs internetes befektetési elemzője korábban az oldal értéket 59 milliárd dollárra becsülte 2011-re és 100 milliárdosra 2020-ra. Figyelemre méltó azonban, hogy egy Facebookos dolgozó 27 milliárdra tippelt, ami éppen ugyan annyi amennyivel a Google 2004-ben a tőzsdére lépett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik