A 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozat óta most függesztették fel első ízben a légi forgalmat a szigetországban. A vulkáni hamu ugyanis komoly biztonsági kockázatot jelent a repülőgépekre: az igen finom összetételű, 6-17 ezer méteres magasságban északról délre vonuló hamufelhő ugyanis eltömi a repülőgépek hajtóműveit.
A hét további napjaira sem zárhatók ki fennakadások, egyrészt azért, mert a vulkáni hamu – amely Nagy-Britannia területének kétharmada felett borítja be az eget – csak lassan hagyja el a brit légteret, másrészt a csütörtöki leállásnak hosszan elhúzódó utóhatásai lesznek.
Minket nem fenyeget
Magyarországot belátható időn belül nem éri el az Észak- és Nyugat-Európa légi közlekedését csütörtökön megbénító, izlandi vulkánkitörés keltette hamufelhő – közölte Berényi Lívia, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) repülésmeteorológusa. A hamufelhő terjedését azonban nehéz megjósolni, mivel azt a vulkáni kitörés ereje és időtartalma mellett a folyamatosan változó meteorológiai körülmények is befolyásolják.
Magyarországi szakemberek szerint ugyanakkor a hamu – amennyiben el is érné az országot – csak nagyon “higított” formában jelenne meg a légkörben – fűzte hozzá.
Légtérzárak
A brit országos légi irányítási központ (NATS) utasítása alapján helyi idő szerint péntek reggel 6 óráig – közép-európai idő szerint 7 óráig – egyetlen légi járat sem léphet be a brit légtérbe, és egyetlen repülőgép sem szállhat fel brit repülőterekről. Délutánra az összes polgári repülőtér bezárt Nagy-Britanniában; a zárlat több százezer utast érint.
KÉPGALÉRIA!
Párizsban éjfélig nem szállhat fel egyetlen polgári gép sem. Az ír hatóságok szintén lezárták a szigetország légterét, s hasonló lépésre szánták el magukat a dán, finn, norvég és svéd hatóságok. Légtérzárlatról egyelőre nincs szó Hollandiában és Belgiumban, viszont az ottani repülőtereken számos járat törléséhez vezetett az északról érkező hamufelhő.
A frankfurti nemzetközi repülőtéren csütörtök kora délutánig több mint 30 járatot töröltek. A korlátozások elsősorban a nagy-britanniai és a skandináviai járatokat érintették. Az európai repülésügyi hatóságok fontolóra vették a német légtér lezárását is.
Budapesti járatokat is töröltek
Heathrow-ról a British Airways (BA) légitársaság közlekedtet napi három járatot Budapestre, közülük kettőt délután, illetve este. Ez utóbbiakat csütörtökön törölték. Csütörtökön törölték a Gatwickre tervezett három délutáni járatot, és Lutonon is töröltek egy budapesti gépet.
A Ferihegyi repülőtéren nem okoz gondot a hamufelhő, de délután 15 óráig már 22 olyan járatot kellett törölni, amelyek brit, német és francia célállomások felé közlekedtek volna. Azok az utasok, akiknek csütörtökte szóló repülőjegyük van, a repülőtérre való indulás előtt epülőtér, vagy az érintett légitársaság honlapján érdeklődjenek az esetleges menetrendváltozásokról – tanácsolják a Budapest Airportnál.
Egyszer már történt baj
A British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének csaknem három évtizeddel ezelőtti híres incidense a légi közlekedési szakkiadványokban azóta is rendszeresen felbukkan. A Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, és mind a négy hajtóműve leállt.
A személyzet már a vízre szállásra készítette fel a gépet és az utasokat, de amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. Így is azonban vakleszállást kellett végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.