Élet-Stílus

Egészség vására

admin
admin

2008. 09. 29. 08:00

Az óriási és egyre növekvő egészségpiaci lehetőséget évente újabb és újabb termékek százaival igyekeznek kihasználni kisebb és nagyobb vállalkozások – több-kevesebb sikerrel. Kemény a verseny.

Gyógyszertárak, gyógynövényboltok, természetgyógyá¬szok rendelői és rengeteg élelmiszerüzlet, illetve több nagy drogérialánc polcain is rengeteg egészséges (vagy annak mondott) élelmiszert, étrend-kiegészítőt, különböző gyógyító vagy szépítő krémet, zselét, port, vitaminkészítményt kínálnak Magyarországon. Külön üzletekben válogathat az érdeklődő például a pihentető alvást, egyenesebb hátat, gerincproblémák könnyítését ígérő fekhelyek között, ezekre allergiamentes párnákat, gyógyhatásúként hirdetett takarókat vehetünk.

Nem kis feladat tájékozódni. Segítséget jelenthet, hogy az orvosok egy része nyitott az „alternatív” gyógymódokra, eszközökre, tőlük kérhet tanácsot a bőség zavarával küzdő vásárló. Tájékoztatás a különböző engedélyező hatóságoknál, szervezeteknél is kapható, sokszor az interneten is. Egy egészségügyi problémát valamelyik keresőbe írva a témával foglalkozó weboldalak százait találja az érdeklődő.

Ezt a lehetőséget használja ki például a háztartási víztisztítókat az interneten forgalmazó, pécsi Merkl János. A korábban ruházati kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó vállalkozó saját egészségügyi problémáira gyógyu¬lást keresve döntött úgy, hogy gyógynövényboltot nyit, de az üzletet be kellett zárnia. Tapasztalatnak mégsem volt rossz a próbálkozás, mert a kis biobolt egykori legnépszerűbb terméke, a víztisztító ma már Merkl János megélhetését jelenti. Az évente hozzávetőlegesen tízmilliós forgalmú vállalkozás 6000-től 250 000 forintos árig kínál víztisztító berendezéseket – a kapacitástól és a minőségtől függően.

Saját ötlete volt az internetes forgalmazás, és ezzel a mai napig elégedett. Folyamatosan keres újabb és újabb potenciális termékeket, de véleménye szerint Magyarországon nehéz az újdonságokat bevezetni. ,,Az emberek félnek az újtól, bizalmatlanok” – mondja. Úgy tapasztalta, hogy az egészséggel kapcsolatos termékek kapcsán „sokkal nagyobb a szóbeszéd, a reklám jelentősége, ha valaminek híre megy, és beválik, akkor nagyon viszik”.

Az interneten szinte folyamatosan hirdet, mert ez jóval kevesebbe kerül és sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos hirdetési módok, hiszen látja a weboldal látogatottsági statisztikáját, hogy honnan „kattintanak át” a vevők, érdeklődők. Többségüknek egyébként legtöbbször elegendő a víztisztítókról a weboldalon talált információ, bár vannak, akik inkább a személyes kapcsolatban bízva telefonon is megkeresik a forgalmazót.

A kereskedelmi forgalomban kapható víztisztító berendezéseket az Országos Környezet-egészségügyi Intézet Vízbiztonsági Osztálya engedélyezi, az engedélyezett termékek listája az OKI weboldalán megtalálható. Mint a szervezet egy korábbi közleményében olvasható, a víztisztító kisberendezések időszakos zavarosság, kellemetlen íz- és szaganyagok, a maradékklór eltávolítására alkalmasak, ezekkel a víz arzén-, vas-, mangánkoncentrációja is csökkenthető – ez a hatóság szerint az ország néhány területén és egyes fogyasztói csoportok (csecsemők, várandós nők) esetében lehet szükséges.

Az intézet felhívja a figyelmet esetleges problémákra. Veszélyes lehet ugyanis, ha valaki csak szűrt (ásványianyag-mentes) vizet iszik. A szakhatóság szerint nem minden víztisztító berendezés mellé adnak megfelelő használati utasítást, pedig a szűrőberendezések használata nem ajánlott rendszeres tisztítás, fertőtlenítés, karbantartás nélkül.

Levegőből megélni
Nemcsak a vizet, a levegőt is lehet szűrni, sőt még vírustalanítani is – állítja számos, erre a célra kínált termék forgalmazója. Évente több száz levegőszűrőt ad el az a néhány éve indult vállalkozás, melynek egyik alapítója a kutató-vegyész végzettségű Csató Iván, aki informatikai tanácsadókét is dolgozik. Fizikus-villamosmérnök társával közös cége, a Levegődoktor Kft. 50 000 és 150 000 forint között kínál levegőtisztítókat, melyek vagy nagyon sűrű szövésű – és rendszeresen mosható – textíliával szűrik a levegőt, vagy egy kerámiaszűrővel pusztítják el az allergiát okozó anyagok megfelelő részeit.

A fele-felerészben magánszemélyek, illetve intézmények megrendeléseit teljesítő cég szakemberei helyszíni levegőanalitikai méréseket is végeznek: baktériumok, gombák, különböző szilárd szennyezőanyagok, illetve a pára mennyiségét és a szén-dioxid koncentrációját mérik a levegőben. Ha ezek szintje a megengedettnél magasabb, akkor többnyire a központi légkezelő beállítása hibás, általában energiatakarékossági okokból, vagy azért, mert nem nyitnak kellően gyakran ablakot, így a levegőnek a szükségesnél alacsonyabb az oxigéntartalma, és a nagyobb nedvességtartalom miatt könnyebben szaporodnak benne a kórokozók.

Negatív eredményt hozó méréseknél épületgépészeti és egyéb tanácsokat is adnak az ügyfélnek a probléma kezelésére. Olyan is előfordult már, hogy annyira szennyezettnek bizonyult egy lakás levegője (a födémben lévő, szennyezett salak miatt), hogy a lakóknak az elköltözést javasolták.

A levegőtisztasági mérések megrendelői legtöbbször magánemberek, általában kisgyermek születése előtt vagy allergiás tünetek megjelenésekor fordulnak a céghez, de volt már arra is példa, hogy egy szálloda antiallergén szoba kialakításához kért tanácsot. Csató Iván elmondta: a céget megrendelői főleg a weben találják meg, s jellemző, hogy az irodai légtisztítók jelentős részét az alkalmazottak vásárolják meg és viszik a munkahelyükre.

Maga a levegőszűrés nagyon is jó és hasznos ötlet, mondja Csobod Éva, a Regionális Környezetvédelmi Központ Magyar Iroda beltérilevegő-tisztasági problémákkal foglalkozó munkacsoportjának vezetője. „Nagy szükség van a beltéri szűrőberendezésekre, mert a levegő minőségéből származó légúti megbetegedés a jövő egyik kiemelkedő egészségügyi gondja lesz” – állítja.

Ugyanakkor, ha a légszűrőt nem tisztítják évenként rendszeresen, akkor többet árt, mint használ. A benne pangó folyadékban ugyanis hemzsegnek a baktériumok, amelyek komoly betegségek – akár tüdőgyulladás – forrásai lehetnek.

Vevők vagyunk a piacon

A Szonda Ipsos Egészségkosár felmérése szerint az egészségre költött
összegek esetében erősödik a „fogyasztói” attitűd: az egyre tudatosabb
és több információt elváró fogyasztók egyre inkább igénylik az egyéni
választást. A férfiak és nők egészségkosara eltér egymástól: a nők
összességében többet és 50 százalékkal gyakrabban költenek – kivéve a
rekreáció és sport kategóriát. (A felmérést a magyar felnőtt lakosságot
reprezentáló, összesen 1500 főt tartalmazó, országos mintán személyes
kérdezéssel végezték 2008. február elején.)

Dr. Radeczky Éva tüdőgyógyász-allergológus, a www.hazipatika.hu szakorvosa szerint érdemes arra is figyelni, hogy a levegő relatív páratartalma ne emelkedjen 55 százalék fölé, különben a poratka és a penészgomba is könnyen elszaporodhat. A légszűrő mellett természetesen a szellőztetés is nagyon fontos, különösen a kora reggeli órákban, amikor kevésbé mozog a levegő.

„Mezítlábcipő”
Kevesen vannak, akik ne hallottak volna a viszonylag kevéssé csinos, de sokak által hatékonynak mondott, vastag talpú, úgynevezett MBT cipőről. A több tízezer forintért kínált termék gyártói és forgalmazói egyes gerinc- és mozgásszervi problémák gyógyulását, javulását ígérik a cipő rendszeres viselőinek. A speciális cipő az egész talpfelületen egyenletesen osztja el a nyomást, és ez a mezítlábas járáshoz hasonló, természetesebb terhelést jelent a lábnak – állítja a forgalmazó.

A különös cipő feltalálója, egy Karl Müller nevű, svájci mérnök 1996-ban dobta piacra a gyorsan népszerűvé vált terméket. Magyarországon jelenlegi forgalmazója, az MBT Magyarország Kft. saját boltjaiban és partnerei révén tavaly összesen 35 ezer pár lábbelit adott el, tizenhétszer többet, mint két évvel korábban. (2005-ben került a cég jogelődje, a FIB Impex Kft. tulajdonába az importőri jog; az első évben 2000 pár cipőt adtak el.)

Az éves forgalom üzleti titok, mondja a világszerte több országban 600 üzletet működtető, dán alapítású márka, az Earth Collection magyarországi licenctulajdonosa, Mucsi Béla. Annyit azért elárul, hogy a jelenleg két fővárosi boltban kapható, több mint száz alsó- és felsőruházati termék forgalmazása milliós bevételeket hoz úgy, hogy az egyik boltot saját maga működteti, a másikkal licencpartneri viszonyban van.

A korábban húsz éven át műgyantaékszereket készítő tulajdonos évekkel ezelőtt egy dél-franciaországi út során „fedezte fel” a márkát. Először magának és családjának vásárolt a termékekből, nem sokkal később pedig két másik jelentkező céggel versengett a magyarországi forgalmazási jogért.

A vásárlók nagy része „betévedő”, akinek itt tetszik meg a holmi – mondja a vevők vásárlási szokásairól Mucsi Béla. Ezért szerinte kulcsfontosságú az üzlet helyének kiválasztása. Hozzátette még, hogy egyelőre pénzhiány miatt nem költ a szerinte egyébként nagyon fontos tévéreklámra.

Bio és vidéke
Különböző kapszulák helyett – különösen a fiatalok – egyre inkább az egészséges reformélelmiszereket keresik – állítja a bioboltokban kínált termékek nagykereskedéseként működő, Pest megyei Willinger & Willinger Kft. vezetője, Willinger Katalin. Azt is hozzáteszi azért, hogy ezek az „egészséges ételek” inkább a „karitatív” részét képezik vállalkozásának, ezekből nincs igazán haszon.

„Nehéz úgy bennmaradni a piacon, hogy termékhűség, márkahűség Magyarországon nem létezik.” Szerinte ennek történelmi okai vannak: kiéheztek az emberek arra, hogy széles kínálatból választhassanak. Némi segítséget jelent, hogy az ország uniós tagsága óta egyszerűbb a táplálékkiegészítők engedélyeztetése (csupán notifikációs kötelezettség van). A gyógyszernek minősülő (egykor gyógyhatásúnak besorolt) készítményeket „akár el is lehet felejteni”, mert ezeknél évekig is eltarthat az engedélyek beszerzése. Vannak időnként furcsa dolgok is, mondja Willinger Katalin: a lobbizáson is múlik, hogy éppen élelmiszerként, táplálékkiegészítőként, gyógyhatású készítményként vagy kozmetikumként sorolnak be egy új terméket.

Magyarország nem nagy piac, az új termékek a fizetőképes keresletet máshonnan vonják el, ezt vagy túléli valaki, vagy nem. Ha egy forgalmazó nem produkál kellően nagy forgalmat, akkor előfordulhat, hogy a külföldi gyártó szerződést bont vele.

A jó reklám annyira fontos, hogy sokszor a kevésbé reklámozott, de jobb terméket még akkor sem veszik meg, ha harmadannyiba kerül, mint a sokat hirdetett készítmény, mert „a vevőnek az kell, amitől a csodát várja”.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.