Élet-Stílus

Drágább lesz a repülés

A folyamatosan dráguló nyersanyagárak miatt a hagyományos légitársaságok többsége már döntött a kerozin pótdíj emeléséről, a diszkont légitársaságok viszont inkább a csomagok után felszámított díjakat növelik.

A diszkont légitársaságok arra ösztönzik utasaikat, hogy
minimális súlyú csomaggal szálljanak fel a repülőgépre. Ez nem csak az utazónak
jelent megtakarítást, de a légitársaságnak is, az utaskiszolgálási díjak és a
szükséges kerozin csökkenésének köszönhetően. A Magyarországra is közlekedő ír
Ryanair – a legnagyobb európai diszkont társaság – például most már minden feladott
csomagért 16 fontot számol fel. A legnagyobb brit olcsó jegyes társaság, az
easyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért –
súlytól függően – 5-10 fontot kér.

A Malév üzemanyag kiadásait a magas üzemanyagárak várhatóan
8 milliárd forinttal emelik a tervezetthez képest az idén – mondta el Németh
Krisztina a légitársaság kommunikációs vezetője az MTI-nek. A többletkiadásokat
fedezeti ügylettel, takarékos üzemanyag-felhasználással, illetve a hatékonyság
növelésével csökkentik. A kerozinfogyasztás szempontjából előnyös, várhatóan 4
turbó-légcsavaros regionális repülőgép beszerzéséről a nyáron döntenek és még
az idén forgalomba állítják őket.



Az első negyedévben a Malév költségeinek 24 százalékát
tették ki a kerozin költségek, az előző év hasonló időszakához képest mintegy 4
százalékkal fogta vissza a cég a gépek kerozin fogyasztását. A légitársaság európai
útvonalain szakaszonként átlagosan 30 eurós kerozin pótdíjat számít fel.

A hagyományos légitársaságok közül több is jelezte a közelmúltban (British
Airways, Lufthansa), hogy a rekordokat döntő nyersanyagárak miatt emelik az
üzemanyag-pótdíjakat. A nehézségek miatt a légitársaságok sorra adnak ki
profitfigyelmeztetést: a Finnair és az Air France-KLM jelezte, hogy az idén az
eredmények romlására számít az üzemanyag árának emelkedése miatt. Az American
Airlines az első negyedben erősen veszteséges lett, emiatt 12 százalékkal
visszaveszi kapacitásait.

A kilátások egyáltalán nem bíztatóak: Michael O’Leary, a Ryanair főnöke úgy
látja, hogy ha tartósan 120 dollár fölött marad a kőolaj ára, akkor néhány
versenytárs csődbe mehet.

Iparági elemzők szerint 2000 óta egy transzatlanti átkeléshez szükséges
repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 40 ezer
dollárt. A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár
alatt volt, az idén, az év elején már 140 dollár felett járt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik