Élet-Stílus

Sokkoló videók a közlekedésbiztonságért

Főként Nagy-Britannia híres a sokkoló jelenetekkel dolgozó közlekedésbiztonsági kampányokról. Mivel az Európai Unió 25 tagállamából csak ötnek rosszabb a baleseti halálozási mutatója a miénknél, ideje volt itthon is hatásosabb reklámokra váltani.

Egymillió honfitársunk közül évente 130 veszíti életét közlekedési balesetben. De ez vajon sok-e vagy kevés? Rettenetesen sok. Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban lényegesen, de még Romániában is kicsivel kevesebben halnak meg az utakon a lakosság számához viszonyítva, mint Garbolc és Szentgotthárd között.

Túl a családok tragédiáin, az évi 1200-1300 közlekedési halott irdatlan gazdasági károkat okoz. A munkavállalóval együtt temethetjük az utána esedékes adóbevételeket és járulékokat, de a súlyosan vagy könnyebben megsérülők gyógykezelése is húsba vágó költség. Morbid, de minden államnak eminens gazdasági érdeke is csökkenteni az ütközésekben elhunyt vezetők és utasok, elgázolt biciklisták és gyalogosok számát.

A cél az elrettentés

Túllépve a közlekedésbiztonsági rutinmunkán, a Miniszterelnöki Hivatal egy váratlanul friss kampánnyal próbál javítani a helyzeten, más kormányszervekkel együttműködve. Enyhén sokkoló hirdetéseket vetettek be, nem nyersen a vérrel operálva, mégis szívbemarkoló üzenetekkel és képi világgal. A cél a közlekedési morál javítása, illetve a január elsejével keményebbre szabott büntetési tételek kommunikálása kiemelten kezelve a legveszélyesebb kihágásokat: a gyorshajtást és az ittas vezetést.

Három filmmel indul a kampány

Három filmmel indul a kampány

Az egyik filmben Tamás megúszta, nem vették el a jogosítványát ittas vezetésért, de a lábait elveszítette, soha többé nem vezethet, világít az üzenet. Balázsnak sem kell aggódnia a gyorshajtásért kiszabott bírság miatt, mert belehalt a saját maga okozta balesetbe, utal rá a hullazsák, ami a szemünk láttára zárul. A harmadik videó a leginkább szívbe markoló: a kétéves Tamáska azért sír, mert szülei a saját hülyeségük miatt haltak meg, nem használták a biztonsági övet. A külföldi alkotások rendszerint sokkal véresebbek, kifacsarodott tagú gyermekekkel, agyonnyomott szereplőkkel, vérben úszó áldozatokkal.

5-6 millió forint filmenként

A kampány tervezése során erősen véres és kevésbé sokkoló külföldi példákat is véleményeztettek átlagemberekkel és iskolásokkal. Több külföldi, igen megrázó filmről kiderült, hogy átvételük a jogdíjak miatt sokkal drágább, mint itthon saját szpotokat leforgatni.

Nagy kérdés volt, hogy az emberekre mi hat jobban: ha arra hívják fel a figyelmüket, hogy vezetés közben megölhetnek bárkit, vagy azt tudatosítják bennük, hogy a saját életük van veszélyben. A szpotok között mindkettőre akad példa.

Van ahol keményebben üzennek (vezess.hu)

Van ahol keményebben üzennek (vezess.hu)

Alapfeltétel volt, hogy a videók hang nélkül is megéljenek, a feliratban megjelenő rövid mondatokkal is hatásosak legyenek. Az alkalmazott képi világ egyszerre hatásos és kevés pénzből megvalósítható.

Míg egy többhetes forgatást és utómunkát, autók összetörését igénylő reklám önmagában elvihet 50-60 millió forintot, a hazai videók előállítása és a hirdetési felületek költsége összesen volt 90 millió forint.

Az akciónak folytatása is lesz a közeljövőben, mert van hová fejlődnünk. Országcsoportokat nézve a skandináv népeknél a legbiztonságosabb és a balti államokban a legveszélyesebb autózni, mi a középmezőnynél hátrébb vagyunk. Svédországban egymillióból 49, Szlovákiában 97, Magyarországon pedig 130 ember nem tér haza soha többé a családjához, közlekedési baleset miatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik