Élet-Stílus

Internettelefónia: mikor fizetős, mikor ingyenes?

Számos VOIP-szolgáltató kínál ingyenes hívásokat, de hogy mikor, hová és kiket hívhatunk ingyen, az gyakran a szerződés apró betűs homályába vész. Cikkünkben azt próbáljuk meg tisztázni, hogy mikor díjmentes egy VOIP-os hívás, és mikor kell a pénztárcánkba nyúlni egy-egy hosszúra nyúlt csevej után.

A vezetékes szolgáltatókkal szemben a VOIP-osoknál alapszolgáltatás a hálózaton belüli ingyenes hívás. Azaz fizetés nélkül hívhatunk Skype-ot Skype-ról, MSN-t MSN-ről és még sorolhatnánk. Fontos feltétele a hívás ingyenességének, hogy mindkét félnek ugyanazon szolgáltató hálózatában kell lennie.

Az egész világ: hálózaton belül

A “hálózaton belül” kifejezés egészen mást jelent egy VOIP-szolgáltató és egy vezetékes szolgáltató szótárában. Míg a hagyományos szolgáltatók többnyire egy földrajzi területet hívnak hálózatnak (pl. 23-as körzet Budaörs és környéke) addig ezzel szemben a VOIP-szolgáltatók “hálózaton belülinek” számítanak minden, a központi szerverükre feljelentkezett, a világ bármely részén lévő (internetkapcsolattal rendelkező) végpontot.

Például így nyílt lehetősége egy Horvátországban üzemelő, hazai tulajdonban lévő szállodának magyar (06-21-es) telefonszámra szert tenni. Azóta a honi nyaralni vágyók egy helyi hívás áráért, közvetlenül a hotel foglalási osztályán tudnak tengerpartra néző szobát foglalni maguknak.

Emiatt hívhatjuk például az Egyesült Államokban élő rokonainkat teljesen ingyen, korlátlan ideig “hálózaton belül”, de csak ha mindketten ugyan annál a VOIP-szolgáltatónál vagyunk előfizetők!

További előnyük a VOIP-szolgáltatóknak, hogy “hálózaton belül” a konferencia és a video-beszélgetések is percdíjmentesek. A világ különböző távoli részén, de egy cégnél dolgozók időről időre ingyen videokonferenciázhatnak egymással. Ez már önmagában milliós nagyságrendű megtakarítást eredményezhet (nincs repülő, sem szálloda költség), a megspórolt időről nem is beszélve.

Mikor kell fizetni a VOIP-hívásért?

“Számos cég pusztán telefonszámla-csökkentési céllal használ VOIP-szolgáltatást, az ingyenes “hálózaton belüli” hívás lehetőségét egyáltalán nem használják ki” – meséli Sándor Zoltán, aki több céges VOIP-telefonközpont telepítésén van túl. Aki VOIP-szolgáltatóval akar telefonszámlát megtakarítani, jó helyen jár: ha ügyfeleinket vezetékes vagy mobil telefonjukon szeretnék elérni, az bizony ugyanúgy díjköteles mint a vezetékes szolgáltatók esetében. De tény, ami tény: számos hívásirányba a megtakarítás mértéke elérheti az 50 százalékot is!

A VOIP-szolgáltatók kedvező tarifáit elsősorban külföldi vezetékes számok hívása esetén élvezhetjük. A hazai VOIP-szolgáltatók gyakorlatilag mindegyike már 10 Ft/perc alatti tarifát kínál az Európai Unió országaiba, ami már nem több, mint egy magyar helyközi beszélgetés díja. A dolog további szépsége, hogy az előfizetési díj többnyire szerényebb, nincs drága csúcsidős tarifa, ellenben kedvezményes éjszakai tarifára se számítsunk. VOIP-szolgáltató választáshoz jó kiindulópont lehet a voipszolgaltato.lap.hu oldal.

GSM-adapter mint megoldás

Aki azért választ VOIP-szolgáltatót, mert cége a vezetékes mobilhívásain akar spórolni, csalódni fog: ezek a beszélgetések ugyanis alig olcsóbbak mint a vezetékes szolgáltatók díjai. “Ezt a problémát GSM-adapterrel lehet könnyen megoldani. A készüléket használók jóval olcsóbb (kb. 20 Ft-os) tarifát fizetnek a (kb. 50 Ft-os) vezetékes mobildíj helyett. A megtakarítás mértéke elérheti az 50 százalékot ebben az esetben is” – teszi hozzá Sándor Zoltán.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mennyibe kerül, ha egyik VOIP-szolgáltató hálózatából egy másikat próbálunk meg hívni. A rossz hír az, hogy ez többnyire egyáltalán nem lehetséges, de ha mégis, a hívás mindenképpen díjköteles. A VOIP-szolgáltatók közötti ingyenes átjárhatóságot (pl. Skype-ról ingyen hívhassunk magyar 06-21-es számokat stb.) szolgálja az un. ENUM projekt. Ha megvalósul, a rendszerhez csatlakozó VOIP-szolgáltatók előfizetői ingyen hívhatják egymást. De ez még a jövő zenéje.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik