Élet-Stílus

Tovább nőtt a széles sávú internet-előfizetések száma

Tovább nőtt a széles sávú internet- és csökkent a betárcsázós (dial-up) előfizetők tábora. A mobil-előfizetések száma lassan megközelíti a 9,5 milliót, tovább folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése.

A KSH 2006 második negyedévéről szóló gyorsjelentése szerint tovább bővült a mobil-előfizetések száma is, s a negyedév végére megközelítette a 9,5 milliót. Az előző év azonos időpontjához képest az előfizetői állomány 501 ezerrel, 6 százalékkal lett nagyobb. A piac lassú telítődése miatt a növekedés éves üteme mérséklődik. A feltöltőkártyás előfizetések száma egy év alatt 72 ezerrel csökkent. A 100 lakosra jutó mobil-előfizetések száma a negyedév végén 93,8 volt.

Hívások száma és időtartama

A mobilhálózatban a negyedév folyamán 14 százalékkal több hívást kezdeményeztek, mint az egy évvel korábbi időszakban. Ennél is nagyobb mértékben, 26 százalékkal emelkedett a
mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre 2006 második negyedévében a mobilhálózatokban átlagosan 314 percnyi beszélgetés jutott. Egy átlagos hívás 10 százalékkal tovább tart ma, mint egy évvel ezelőtt.

Vezetékes fővonalak száma

A kábeltelefonos szolgáltatások körének további dinamikus fejlődése sem tudja megállítani a vezetékes fővonalak számának folyamatos csökkenését. A negyedév végén – előzetes adatok szerint – 3,4 millió vezetékes fővonal volt üzemben, 121 ezerrel kevesebb, mint 2005 azonos időpontjában és 15 ezerrel kevesebb, mint az előző negyedév végén. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma a negyedév végén 33,8 volt, kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ISDN-vonalak aránya a vezetékes előfizetéseken belül változatlanul 17 százalék.

Hívások száma és időtartama

A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama is több mint 12 százalékkal csökkent az előző év második negyedévéhez képest. A negatív tendenciákat erősíti az egyre inkább terjedő ingyenes internetes telefonálás (pl. Skype) is. Az egy vezetékes vonalra jutó hívások (adatcélú forgalommal együtt számított) időtartama 647 perc volt, ami 9 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakára jellemző adat. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,2 perc, internethívások nélkül 2,8 perc volt. Miközben egy év alatt a beszélgetések száma – internethívások nélkül – 11 százalékkal csökkent, a hívások átlagos időtartama majdnem 9 százalékkal nőtt. Továbbra is fennáll, hogy kevesebbszer, de az árak esése és a különböző akciók miatt hosszabb ideig beszélgetnek az emberek. A vezetékes vonalról kezdeményezett adatcélú hívások száma 46, míg az időtartama 41 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

Internet-előfizetések száma és szerkezete

2006 második negyedévének végére az internet-előfizetések száma, ha kisebb ütemben is, de tovább növekedett, 31 százalékkal volt több mint az előző év azonos időpontjában, és
3 százalékkal az előző negyedév véginél. Az internet-előfizetések körében a (már 2005-ben is zajló) jelentős szerkezeti átalakulások ebben a negyedévben is folytatódtak. A széles sávú (kábel- és xDSL) internet-előfizetések száma 68 százalékkal nőtt egy év alatt, és már 4-szer akkora, mint a kapcsolt vonali és az ISDN-előfizetéseké összesen.

Az összes előfizetéseken belül 2005 második negyedévéhez képest felére zuhant a betárcsázós, kismértékben csökkent a bérelt vonali, ugyanakkor tovább növekedett az xDSL-, a kábeltévés és a vezeték nélküli előfizetések aránya.

Az internetszolgáltatásokból származó nettó árbevétel a második negyedévben meghaladta a 21,6 milliárd forintot, amely 43 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik