Belföld
Nyíregyháza, 2013. május 8.
Egy diák az írásbeli történelem érettségi vizsgán a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban 2013. május 8-án. Reggel nyolc órakor történelembõl középszinten 1296 helyszínen 79 781 vizsgázó, emelt szinten 113 helyszínen 5753 diák kezdte meg az érettségi vizsgát.
MTI Fotó: Balázs Attila

A történelemtanárok bírálják az új kerettantervet

24.hu
24.hu

2017. 11. 02. 12:24

A Történelemtanárok Egylete állásfoglalást adott ki a NAT-ról és a kerettantervről, melyben azt írják, örömmel veszik, hogy hosszú évek ellentétes gyakorlata után a szakmai szervezetektől elemzés készítését kérik a jelenleg Magyarországon érvényes tantervi-tartalmi szabályozókról.

A Történelemtanárok Egylete elfogadhatatlannak tartja, ezért tiltakozik az ellen, hogy a Nemzeti Alaptanterv (különösen az általános iskola 5–8. évfolyamára előírt tematikában) a történelmet túlnyomórészt politikatörténetté szűkítve tárgyalja, azon belül pedig a „nagy” történelmi személyiségek (királyok, szentek), továbbá a háborúk és csaták történetévé egyszerűsíti.

Tartanak attól, hogy ha nem a széles értelemben vett, a művelődés-, mentalitás-, társadalom- és gazdaságtörténetet is megfelelő arányban tartalmazó tematikát követjük, akkor „olyan történeti nézőponthoz fordulunk vissza, amelyet a tudomány és a számos ország történelemtanítási gyakorlata évtizedek óta meghaladott”.

A tananyag tematikája és mennyisége sajnálatosan kényszerpályát ír elő. Ismét a kétkörös, kronologikus tanítás a kötelező, vagyis az érettségiző diákok kétszer tanulják a teljes történelmet az őskortól napjainkig. Pedig a NAT nagyszerű alkalom lehetett volna arra, hogy az általános iskola felső tagozatának tananyag beosztása a hagyományos, kevéssé célszerű megközelítés helyett – az életkori sajátosságokat messzemenően figyelembe véve – tematikus, hosszmetszeti témákon keresztül szerettesse meg a tárgyat, megfelelő időt hagyva a beszélgetésre, szerepjátékra, vitára. A NAT túlrészletezett kronologikus témáiban leírt közműveltségi tartalmak miatt illúzióvá, értelmetlenné válik az 5–8. évfolyamon a (szakmailag kiválóan leírt) ismétlődő/visszatérő és hosszmetszeti megközelítés.

Azt írják, a kerettantervi előírások olyan konkrét ismeretek megtanítását várják el, amelyek nem tartoznak egy történelemtanár kompetenciájába.

Nehezményezik továbbá, hogy

  • az ismeretek elsajátítása/átadása mellett nem marad elegendő idő a szintén előírt kompetenciafejlesztésre,
  • több következetlenség, maradt a kerettantervben,
  • az egész tanterven végighúzódó probléma, hogy nem egyértelmű, mi a követelmény, és
  • nem minden esetben kellően átgondoltak egyes metodikai megoldások.

Kiemelt kép: MTI Fotó / Balázs Attila

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Male doctor working on desk with laptop computer and paperwork on his desk. Medical concept by doctor on computer in office with stethoscope over hospital background.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.