Belföld

Fideszes osztozkodás miatt szenved félmillió ember

Tóth Richi
Tóth Richi

Na, ugye. 2016. 11. 03. 07:00

Korábban a témában:

Október közepén jelentette be a főpolgármester, hogy ha nem adnak rá pénzt, nem lesznek felújítva a hármas metró állomásai. Tarlós István szerint ha 137,5 milliárd forint marad a plafon, akkor ki kell hagyni az állomások felújítását.

A metrófelújítás egyes elemeire beérkezett ajánlatok olyan magasak, hogy az állomások felújítására már nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, csak a Kőbánya-Kispest megállót hoznák rendbe.

Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője szerint ez a pénz kevés a metró teljes felújítására, így

ha a rekonstrukció várható költségei ebben az ütemben emelkednek, akkor a kormány által jóváhagyott 137,5 milliárd forint némi túlzással csak egy alapos takarításra lesz elég.

A megoldás szerinte az lehet, ha a főváros elkezdi a felújítást, elkölti a jelenleg rendelkezésére álló pénzt, majd a hiányzó összeget kierőszakolja a kormánytól.

Fotó: Berecz Valter
Fotó: Berecz Valter

(Az írás illusztrálására szolgáló képek a hármas metró állomásainak jelenlegi állapotát mutatják. Ha nem lesz pénz a felújításra, marad ilyen minden, sőt, rosszabb, a rohadás tovább folytatódik. Az 1976-os átadás óta alig nyúltak az állomásokhoz.)

A Közbeszerzési Döntőbizottság nemrég Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezésére döntött a 150 pótlóbusz beszerzésére kiírt tender megsemmisítése mellett, ami azt jelenti, hogy a másfél éve húzódó projekt kezdődhet elölről.

Kivéve, ha a fővárosnak sikerül saját buszokkal megoldani a metrópótlást, erről már döntött is a Fővárosi Közgyűlés, 23 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 1 tartózkodás mellett fogadták el az erről szóló javaslatot.

Király szerint hiába szavazott erről a közgyűlés, az nem derül ki az előterjesztésből, honnan teremtik elő a buszokat. Nagy hirtelen legfeljebb a felét, 70-80 buszt képesek forgalomba állítani:

  • már korábban félreállított, de még nem leselejtezett buszok, valamint
  • használt autóbuszok vásárlásával,
  • magánvállalkozásokkal buszüzemeltetésről kötött szerződések opcióinak lehívásával, illetve
  • a meglévő buszok egy részének átcsoportosításával.

Ez utóbbi megoldás járatritkításokkal fog járni más területeken.

Valaki mindenképpen szív, terjed fővárosi körökben a sommás vélemény.

Fotó: Berecz Valter

Tarlós beleáll

A tender megsemmisítése előtt a főpolgármester arról beszélt, hogy kétségbeejtő a helyzet. Azt mondta, szakértők szerint ma még nem életveszélyes a metró, de ha kap ilyen jelzést, azonnal leállíttatja a közlekedést, aminek a 2018-as választásokra is hatása lehet.

Később kemény hangú levélben utasította a BKV vezérét arra, hogy ha a hármas metró utasbiztonságával kapcsolatban bármiféle szakmai vagy szakértői kétség merül fel, baleset- vagy életveszélyről érkezik jelzés, haladéktalanul intézkedjen a járatok leállításáról.

A metróvonalat félmillió ember használja naponta, ez az embertömeg több, mint amennyit a MÁV az egész országban szállít egy nap.

A levélben az is szerepel, hogy a BKV-vezér a járatok leállításához minden politikai támogatást megkap a városvezetéstől. Király szerint Tarlós ezen szavai nem többek kommunikációs trükknél, a metrót csak és kizárólag a BKV vezére állíthatja le, saját hatáskörben. A vonalat egyébként minden éjszaka, üzemzárás után átvizsgálják.

De ez nem riogatás. A veszély valós. Elképzelhető, hogy egyik reggel úgy kelünk, hogy nem jár a metró.

A főpolgármester könnyen, mindenféle politika felelősség nélkül beszélhet arról, hogy csúszhat a felújítás, ő már nem az újraválasztásáért kampányol. Tarlósnak 2019-ig kell eldöntenie, elindul-e újra a főpolgármesterségért, ő még nem mondta ki egyértelműen, hogy elég volt neki, de a környezetében a legtöbben biztosra veszik, hogy távozik.

Fotó: Berecz Valter

Bűnös város

Annak azonban van alapja, amikor Tarlós arról beszél, hogy a hármas metró felújításának (vagy fel nem újításának) hatása lesz a 2018-as választásokra. A Fideszben a legtöbben mindig mostohán néztek a városra.

Húsz évig képtelen voltak megszerezni, ez nekik a bűnös város, amit bármikor elveszíthetnek.

Nem véletlenül mondta Orbán Viktor már 2002-ben, a két forduló között, hogy:

A budapestiek túlnyomó része nem a polgári irányt akarja választani! Ne hagyjuk, hogy Budapest döntsön Magyarország jövőjéről! Ne hagyjuk, hogy a budapestiek felülírják az ország akaratát! Vidéken dől el a választás!

Fotó: Berecz Valter

A 2010-es önkormányzati választások után, október 3-án pedig, amikor húszévnyi szabaddemokrata városvezetés és Demszky Gábor után jött Tarlós, Orbán kijelentette:

Mától ismét Budapest a nemzet fővárosa.

Tölgyessy Péter alkotmányjogász már másnap azt mondta, hogy „Budapesten törékeny a Fidesz vezető szerepe.” Ez a mai napig így van.

A Nézőpont Intézet nemrég csinált egy kutatást, amiből kiderült, hogy országos szinten és Budapesten is vezet a Fidesz, de a főváros könnyen királycsináló, vagy épp buktató szerepbe kerülhet. 2010-ben és 2014-ben is a kedvező fővárosi eredményeknek köszönhette például az LMP azt, hogy bekerült a parlamentbe és a zöldpárt mellett a DK is az országos eredményein felül szerepelt.

Fotó: Berecz Valter

A napi félmillió metróhasználó javarészt választópolgár is, akik a metrófelújítást Tarlóshoz és a Fideszhez kötik, egy sokáig húzott projekt, metróleállítással és bosszús pótlóbuszozással könnyen azt eredményezheti, hogy

a szavazók büntetni fogják a kormánypártokat a voksolásnál.

Király szerint azonban hibás az a kérdésfeltevés, hogy a metrófelújítás csúszása árt-e a Fidesznek, mert ez elsősorban Budapestnek árt. A felújított hármas metró eredeti átadási dátuma ugyanakkor – emlékeztetett a szakértő – 2019 szeptembere volt, ami nem sokkal előzi meg az önkormányzati választásokat, nem véletlen.

Ha a felújítással nem végeznek időben, az mindenképp bukás Tarlósnak, mert ez lett volna az egyetlen olyan projekt, ami tisztán az ő kilenc évéhez köthető.

Fotó: Berecz Valter

Lázárral szemben

Egy korábbi interjúban a főpolgármester arról beszélt, hogy 2006 óta politikai szövetség húzódik közte és Orbán között, és ő az a kormányból, aki a legtöbbet segít Budapestnek. Lehet, hogy a miniszterelnök és a főpolgármester között létezik egy szövetség, de Tarlós és Lázár között biztos, hogy nincs, a kancelláriaminiszter gyakran mond oda a főváros első emberének és viszont.

Tarlós nemrég odáig merészkedett, hogy kijelentette, Lázár miatt fog csúszni a metrófelújítás. Később a városvezető arról panaszkodott, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter gúnyt űz a metró problémájából és a budapestiek szemébe nevet.

Most már komolyan kezdem veszélyben érezni ezt a projektet

– mondta, majd hozzátette, azt érzi, hogy egyesekben van szándék a meghiúsításra és ennek könnyen lehet következménye a metró leállítása. Lázár a Kormányinfókon vág vissza folyamatosan Tarlósnak.

Fotó: Berecz Valter

Kettejük vitája nagyjából öt éve tart, először 2011-ben, a főváros költségvetésén kaptak össze. A Fidesz akkori frakcióvezetőjeként Lázár költségcsökkentést javasolt Budapestnek, azóta nincs megállás az adok-kapokban.

*

A kormánypártoknak teher a felújítás, politikai hasznot nem hajt, egy kötelező kör, Tarlósnak ugyanakkor megvan az az aduásza, hogy a felújítás összes közéleti nyűgét a Fideszre kenheti, mondván, nem adtak elég pénzt.

2018-ban eldől, hogy kinek a Mohácsa a hármas metró.

Képek: Berecz Valter, 24.hu
Király Dávid a 24.hu-n megjelenő BKV Figyelő szerzője is.

Kommentek

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.