Belföld

Magyar pavilon: százmilliókat költöttek megkérdőjelezhető feladatokra

Magyar-pavilon-milanoban(210x140).jpg (Array)
Magyar-pavilon-milanoban(210x140).jpg (Array)

Több százmillió forintért rendelt Szőcs Géza kormánybiztos filmeket, multimédiás projekteket, sőt élményutakat a milánói expo általa irányított magyar megjelenésére - számol be az Index.

Az Index cikkében emlékeztet: a milánói világkiállításra a kormány a pavilon építésére szánt 2,3 milliárd forinton felül egyszer adott közel 2 milliárd forintot a programokra, majd ezt megfejelte egy 900 milliós pótköltségvetéssel, így összesen 5,2 milliárd forintba kerül az országnak.

A portál az Emberi Erőforrások Minisztériumától közérdekű adatigénylésben kérte ki az adatokat, azonban meglepődve tapasztalták, hogy a tárca kozmetikázta a hivatalos dokumentumot: a felsorolásból két olyan tétel hiányzott, amelyeket korábban – valószínűleg véletlenül – már publikáltak a kormany.hu-n.

Lombard-magyar, két jó barát

A Focus Media Center Kft. a „2015. évi Milánói Világkiállításra a lombard–magyar, illetve a milánói–magyar kapcsolatokról szóló 16 darab filmalkotás elkészítése” kapott 59 630 000 forintot – a portál munkatársai jártak a pavilonban, filmeket viszont nem találtak. Sipos Áron, a Focus vezetője elmondta: a tőle rendelt filmeket leforgatta. Közel 60 millióból egy beszélő fejes dokumentumfilm-sorozat készült, amelyben szakértők a lombard–magyar kapcsolatokról értekeznek, az alkotásokat le is adták Szőcs Géza kormánybiztosnak, azóta sem látta őket senki.

A kormánybiztos szerint az olaszok hibája, hogy a filmek még dobozban hevernek: a lombard–magyar filmeket a filmművészet napja nevű, július eleji eseményen akarták bemutatni, de a programot az olaszok eltolták vagy meg sem szervezik, így Szőcs úgy döntött, akkor inkább nem mutatják be a méregdrága filmeket – szeptemberig. Akkor ugyanis – egy hónappal az expó zárása előtt – megtekinthetőek lesznek a pavilon falain. A világkiállítás témája egyébként a víz, nem a lombardok.

Szőcs Géza közel 8 millió forintot szánt a magyar pavilon misztikusan hangzó programjára, a multimédiás élményutakra, amelyet a B.O.A. Kereskedelmi, Számítástechnikai és Szolgáltató Kft. fejlesztett – ezeknek sincsen nyoma, számol be a portál.

Szőcs szerint a szereplők háttérbe szorították az élményutakat: egyrészt az agrártárca saját programjait erőlteti, másrészt a termelők lobbija miatt szorul háttérbe az igencsak drága attrakció. A kormánybiztos ígérete szerint a világkiállítás zárása előtti két hónapban elindulnak a multimédiás élményutak.

Kétszer kaptak

23 millió 900 ezer forintot kapott a minisztériumtól az Euroatlantic Solutions nevű cég, amely a „milánói világkiállításhoz kapcsolódóan Magyarország honlapjának és arculatának megtervezése, projektindító sajtótájékoztató megszervezése, és a világkiállítással kapcsolatos olasz online sajtófigyelés elvégzése” címen jutott az összeghez. Az Euroatlantic az egykori fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás cége, amely egy márciusi döntés szerint további 790 millió forintért végezhet munkát a magyar pavilonban. Ez utóbbi munka több ponton egyezik a 14 milliós szerzősében megjelölt feladatokkal.

Szőcs szerint azért volt szükség a honlap újboli megtervezésére, mert az első, kisebb összegű megbízás csak a látvány ötletpályázatára szólt, és alig fél évig működött. 790 millióért viszont már az éles projektet kellett felügyelni. További bicskanyitogató részletekért kattintson ide.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik