Belföld

Az ördög elhagyja a szemétvárost

kiemelt koptok (Array)
kiemelt koptok (Array)

Manséja Nászer a maga 260 ezer fős, zömében keresztény lakosával Kairó legnagyobb keresztény nyomornegyede. Az itt élők a metropolisz szemetének az újrahasznosításából élnek, mindent szemét borít és messziről érezni a bomló szerves hulladék szagát. Az itt élők mélyen vallásos keresztények, akik minden héten részt vesznek ördögűzésen is. Nagytotál Kairóból.

Manséja Nászer a maga 260 ezer fős, zömében keresztény lakosával Kairó legnagyobb keresztény nyomornegyede. Az itt élők a metropolisz szemetének az újrahasznosításából élnek, mindent szemét borít és messziről érezni a bomló szerves hulladék szagát.A nyomornegyed közepén, a Mokattan hegységbe vájva található azonban a Közel-Kelet legnagyobb keresztény temploma, a Szent Simon sziklatemplom. Az itt élők mélyen vallásos keresztények, akik első kézből élik meg vallásukat. Minden héten tartanak ördögűzéseket is.

A kopt keresztények Kairó legnagyobb kisebbsége, a felmérések alapján 10%-át teszik ki Egyiptom 90 millió lakosának.Mind szokásaikban, mind ünnepeikben, de még a nevükben is élesen elkülönülnek a muszlim többségtől, ennek következtében pedig gyakran válnak szektáriánus erőszak áldozatává. 2013-ban, amikor a Muzulmán Testvériséget jelentős társadalmi támogatással elmozdította a hatalomból az egyiptomi hadsereg, elképesztő erőszakhullám söpört végig az országon, melynek mind vidéken, mind a nagyobb városokban a kopt keresztények voltak az áldozatai.

2013-ban, amikor a Muzulmán Testvériséget jelentős társadalmi támogatással elmozdította a hatalomból az egyiptomi hadsereg, elképesztő erőszakhullám söpört végig az országon, melynek mind vidéken, mind a nagyobb városokban a kopt keresztények voltak az áldozatai. Így nekik még inkább be kellett zárkózniuk.

Az egyiptomi nagyvárosokban szinte mindenhol találhatóak kopt negyedek, ahol anyagi helyzetük szerint élnek egymás mellett a közösség tagjai. Mánséja Nászer, vagy más néven szemétváros lakói szegény emberek, havi jövedelmük személyekre lebontva nem éri el a húszezer forintot. A nyomornegyedben a város szemetének újrahasznosításából élnek, a szerves hulladékból pedig disznókat tartanak, mely bevételeik jelentős részét képezi. Mánséja Nászerben mindenki részt vesz a szemét szétválogatásában, ez azt jelenti, hogy 5 éves gyerekek is dolgoznak a felnőttek között.

A kopt keresztények számára a vallási identitásuk mindent meghatároz, azt pedig minden formában jelezni is szokták. Az egyiptomi kopt közösség tagjai között ezért gyakoriak a tetoválások. Ritka az a kopt, akinek semmilyen tetoválása sincs. Már egészen kiskorúkban, 4-5 évesen megkapják a kereszt jelét a csuklójukra, melyet az évek múlásával több vallási témájú tetoválás is követhet. Az identitás olyan erős, hogy még azok a kopt keresztények csuklóján is megtalálható a kereszt, akik egyébként jómódúak és nem feltétlenül gyakorolják vallásukat.

(a fenti képre kattintva galéria nyílik, itt lent pedig egy videóval segítünk “beleszagolni” Manséja Nászer hangulatába) 

 

A Sziklatemplom titka

A Mánshéja Nászer nyomornegyed 1969-ben alakult, amikor a város kormányzója rendeletben jelölte ki, hogy a város összes szemétgyűjtőjének a Mokattan egyik hegyére kell költöznie. A hirtelen létrejött keresztény közösség (a saját beszámolóik szerint több isteni csoda hatására) először egy bádogtemplomot emelt 1974-ben, ebből idővel téglatemplom lett, Végleges formáját 1977-ben nyerte el és maga a kopt keresztény pátriárka, II. Shenúda szentelte fel. A Szent Simon sziklatemplom kétezer embert tud befogadni, így a legnagyobb keresztény templom a Közel-Keleten.

 

A Szalat Ál Marda, magyarul a betegek imája egy ördögűzési rítus, melyet minden héten végrehajtanak az atyák szerte az országban. Hitük szerint mind a fizikai, mind a mentális betegségek okai között lehet az ördögi megszállás is, ezért elterjedt Kairóban. A Sziklatemplomban a  szertartás misével veszi kezdetét, majd a mise végén, a közösség tagjai Szent Simont, Szűz Máriát, vagy Krisztust dicsőítő zsoltárokat énekelnek. A vezető pap elé felsorakoznak azok, akik úgy érzik, szükségük van az ördögűzésre, férfiak és nők külön. Ezután a vezető pap egyenként végzi el a rítust a megszállottakon.

 

Általában azzal kezdi, hogy egy imádság elmondása után megszólítja a megszállottban lakó ördögöt(ket) és megkérdezi, hányan vannak odabent. A számtól függően gyengéden hozzányomja a beteg fejéhez fakeresztjét, majd megparancsolja a bent lévő ördög(ök)nek, hogy távozzanak. Ezután szenteltvizet locsol a megszállottra. A rituálé sorrendje a saját tapasztalatom szerint nem kötött, amikor belőlem űzte az ördögöt az atya, nálam azzal kezdte, hogy két marék szenteltvizet vágott az arcomba.

Olvasói sztorik