Belföld

Brutálisan drágulhat az ételrendelés

Sörös István, netpincér (Sörös István, netpincér)
Sörös István, netpincér (Sörös István, netpincér)

Nyissunk egy találós kérdéssel.

Pizzaszósz, sonka, gomba, hagyma, mozzarella – mi az? Megoldás: Al Capone pizza. Amit harminckét centis méretben ma ezernégyszázkilencven forintért hoz házhoz a futár. Pár hét múlva, meglehet, minimum kétezret kell fizetni érte.

Nagyjából ez – mármint a netes étel ára – a tét ezekben a napokban, mikor is magyar vendéglősök feszülnek németországi startup multinak.

Gazdag panda

Kungfu Panda?

A Foodpanda a berlini Rocket Internet inkubátorházból indult 2012-ben húszmillió dollárral, majd befektetők további százmillió dollárt injekcióztak a cégbe, ami így villámgyorsan a globális ételrendelési piac jelentős szereplőjévé hízott

A Foodpanda a netpincérrel egy időben Kelet-Európa más országaiban is bevásárolt: megvette a Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban működő Donesit szájtot, valamint a horvátországi Pauzát.

A Foodpanda ma körülbelül negyven országban van jelen, Oroszországtól Malajzián, Kenyán és Lengyelországon át Brazíliáig, Mexikóig; Magyarországon 2013 áprilisában vetette meg a lábát.

Decemberben kezdődött a sztori, mégpedig azzal, hogy az 1999 óta működő online magyar ételrendelő portált, a csak Budapesten több mint ötszáz vendéglő ajánlatát kínáló netpincért megvásárolta egy globális gigászi versenytársa, a berlini Foodpanda.

A netpincér Magyarországon piacvezető, 2014-ben napi 8-10 ezer rendelést közvetített, hatmilliárd forint forgalmat és bő 130 millió forint adózott eredményt produkálva. Az üzleti modell nem túl bonyolult: a netpincér adja az online felületet az étlapoknak, minden mást – ételt-italt, csomagolást, futárt – az éttermek biztosítanak.

A netpincér jutaléka évek óta 7-10 százalék, amit a pandások rögtön a cég megvétele után 15 százalékra emeltek. Ez persze kiakasztotta és „ellenállásra” sarkallta a vendéglősöket. Egyik szószólójuk, Sörös István, három hamburgerezőt üzemeltet Budapesten, ebből kettő jórészt a házhozszállításból él; ő havonta bő egymillió forint jutalékot utal a cégnek. Ha elfogadná az új szerződést, ez az összeg, úgy számolja, öt-hatmillióra nőne. Azzal kalkulál, minimum harminc, de tán ötven százalékkal is emelnie kell árait, ha kompenzálni akarja a költségnövekedést és a drágulásból adódó forgalomcsökkenést. Amit, mondja Sörös, nem viselnének el a vásárlók, és ellehetetlenedne a vállalkozás. Az övé és a többi kiszállítós étteremé egyaránt.

Toldd le a torkukon

„Cinikusan azt javasolták, nyomjam le az áremelést a vendégeim torkán, vagy nyissak még egy éttermet, és akkor a pénzemnél leszek. Közben látom, felkészülnek arra, mi lesz, ha a nagyok nemet mondanak a zsarolásra – így Sörös a Hír24-nek. – Korábban százötvenezer plusz áfa egyszeri regisztrációs díj kifizetése után lehetett felkerülni a netpincérre, ezt most eltörölték, jöhet mindenféle sufnikonyha. A kicsiket azzal csábítják, hogy ha ők aláírnak, megkapják a mi címeinket is.”

Fotó: Berecz Valter

Sörös állítja, az elmúlt néhány hétben három „ultimátumot” kapott a netpincértől.

Ilyeneket:

„Kedves István!

Csatoltan küldöm a szerződést. Ahogy a telefonba is mondtam, amennyiben legkésőbb hétfőn visszaküldöd aláírva mindkét étteremre, úgy január 22-ig el tudjuk tolni a szerződés érvénybe lépését.

Ha hétfőn nem születik döntés, akkor sajnos le kell kapcsoljuk az éttermeket.

Üdvözlettel:

NetPincér.hu – Könnyű nekem, mert nem főzök”

Felmondási idő sincs, alku pláne nincs. Elvileg.

Politikus a lecsóban

Sörös azt mondja, vendéglátós kollégáinak hasonló felszólításokat postáztak, s néhányan, megrettenve a „lekapcsolástól”, aláírták az új szerződést. Aki erre nem volt hajlandó, rendre új határidőt kapott, Sörös elé legutóbb március elsejére húzták a deadline-t a netpincér magyar vezetői. Aztán hogy a héten – szerdán – bent járt „legeslegutolsó” tárgyalásra, s a cégnek egy német vezetője fogadta őt, kiderült, van legesleglegebb.

Most ott tart az ügy, így Sörös, hogy a germán menedzser időt kért, s az utolsó szót akkor mondja ki, ha az összes jelentős étteremmel tárgyalási finisbe jut.

Megállapodás aligha születik. Egyrészt mert a Foodpanda, úgy tudni, mindenütt a világban minimum tizenöt százalékért dolgozik. Másrészt mert Sörös és társai – kik egyelőre kérik nevük titokban tartását – egyetlen percenttel sem hajlandóak növelni a jutalékot, és a netpincér által kompenzációként kínált oldalfejlesztést, s az abból remélt forgalomnövekedést szimpla szemfényvesztésnek titulálják.

Fotó: Berecz Valter

Fair? Trade

Söröstől tudjuk, hogy saját kapuoldal fejlesztésébe fogtak; már neve is van az embriónak: netfood.hu. A szájt fair trade alapon működne, vagyis csupán a közös költséget – havi harmincezer és százezer forint közötti összeget – szedné be a „meghívásos alapon” belépő tagoktól.

A kérdés, hogy lesz-e kuncsaft. A neten aranyszabály, hogy az első egy (-kettő) mindent visz, a később jövőknek, kevés kivételtől eltekintve, resztli se jut. Sörös viszont abban bízik, hogy a netről evők nem a netpincérhez lojálisak, hanem ahhoz a néhány étteremhez, ahonnét évek óta rendelnek, és ha kedvenceik eltűnnek a netpincérről, s megjelennek másutt, velük vándorolnak.

Állítja, Budapest hetven legnagyobb éttermének tulajdonosaival egyeztet. „Ez a piac négyötöde, és kilencvenkilenc százalékban rábólintottak az új oldalra, ami legkésőbb áprilisban elindul.”

Kivel van az Erő?

És mit mond a netpincér vezetője?

Villáminterjú az amúgy fideszes önkormányzati képviselő, valamint szinkronszínész (ifjú Darth Vader magyar hangja!) Kováts Dániellel.

Lát lehetőséget alkura?

Mivel a partnereink túlnyomó többségével nagyon jó kapcsolatot ápolunk, így azt gondolom, a többségükkel meg fogunk tudni állapodni.

A világon mindenütt tizenöt százalék a Foodpanda jutaléka?

Működési folyamataink, marketingtevékenységünk és piaci megközelítésünk ugyanazokon az elveken alapszik mind a negyven országban, ahol működünk, de az adott ország speciális adottságai függvényében adódhatnak eltérések. A kelet-közép-európai ételrendelési szokások nagyban különböznek más országoktól. A magyar vendégek mindig valami újat szeretnének kipróbálni, értékelik, ha széles listáról választhatnak. Vannak olyan piacok is, ahol az online ételrendelés újdonságnak számít, így a kiszállítási szolgáltatást magát is nekünk kell megteremtenünk. Más-más piacokon különböző szolgáltatásokat kínálunk, így a jutalék mértéke is eltér. Van, ahol huszonkilenc százalék, de ott kiszállítással együtt.

Fotó: Berecz Valter

Tizenötnél sehol se mentek lejjebb?

A jutalékok eltérnek, de nem ismerem minden ország lokális stratégiáját. Összességében elmondható, hogy szerte a világban hasonló jutalékokkal dolgozunk.

Korrektnek tartja, hogy egy szolgáltatása árát egyik pillanatról a másikra bő duplájára emeli egy kvázi monopóliumban lévő cég?

A szolgáltatás tartalma is változik, sok többletszolgáltatás jön be a rendszerbe. Egyszerűsítettük az üzleti modellt: megszüntettük az éttermek fix díjas költségeit, többet költünk például marketingre, és az éttermek problémáinak megoldására külön csapatot állítottunk fel. Február elején indítottuk a mobilalkalmazást, a partneréttermeinknek biztosítjuk a szükséges technológiát. A jövőben adatbázisokkal, elemzésekkel is szeretnénk segíteni őket az ügyféligények felmérésében. Arra is van mód, hogy a csomagolási, szórólapozási költségeket is az éttermekkel megosztva finanszírozzuk. Szolgáltatásaink folyamatos fejlesztése terveink szerint jelentős többletforgalmat generál majd partneréttermeinknél is.

Amit ugye nem kértek a szolgáltatást igénybe vevők. Sőt páran egyenesen parasztvakításnak tartják a „többletszolgáltatásokat”.

A cég ezzel a prémium szolgáltatáscsomaggal szeretne továbblépni azokkal az éttermekkel, akik hasonlóan gondolkodnak, mint mi. Nincs kényszer, ez kölcsönösségi viszony, olyan, mint az, hogy ha nekem nem tetszik, amilyen tepertős pogácsát süt a pék, akkor nem ahhoz a pékhez megyek tepertős pogácsáért. A cél egy mindkét fél számára előnyös megállapodás kötése.

Hogyan került az új netpincérhez?

Egy rendezvényszervező cég menedzsmentjéből jöttem múlt tavasszal a Foodpandához menedzseri pozícióba, és miután augusztusban távozott a vezető, és én az azt megelőző három hónapban nemcsak a saját account manager részemen belül, hanem azon kívül is ötletekkel álltam elő, ennek megbecsüléseként megkértek a Foodpanda Magyarország irányítására.

Ön azonos azzal a Kováts Dániellel, aki Csepelen fideszes önkormányzati képviselő?

Azonos vagyok, igen.

Most is testületi tag?

Abszolút! Ugye a választók a 2015-ös választáson megtiszteltek a bizalmukkal.

Tizennégyes.

Jaj, bocsánat, tizennégyes, elnézést. 2010 óta vagyok a testület tagja.

Ott mi tartozik önhöz?

Alapvetően ifjúsági ügyekkel foglalkozom, de főképpen a körzetem ügyeivel. Egy pár utcás körzetnek vagyok a képviselője, ott próbálom a lakók ügyeit egyengetni.

A fideszes kapcsolatai szerepet játszottak abban, hogy a Foodpanda élére került?

Dehogy. Volt már olyan kérdés, mármint újságíró részről, hogy mi a véleményem a nagyobb dolgokkal kapcsolatban, de eddig se folytam bele a nagyobb dolgokba.

Mármint olyan nagyobb dolgok, mint közeledés az oroszokhoz, Simicska-Orbán-vita, meg ilyenek?

Hát, egyáltalán a nagypolitikába. Én a csepeli embereknek szeretnék segíteni, mivel Csepelen nőttem föl, és szeretem a kerületet. Az önkormányzati munka és a vállalat vezetése két egymástól teljesen független tevékenység, semmiféle kapcsolódásról nincs és nem is lehet szó. Az országos politikában pedig eddig sem vettem részt és ezután sem szeretnék.

Fotó: Berecz Valter

Ön az ifjú Darth Vader nagyúrral is azonos?

A hangomat kölcsönöztem Anakin Skywalkernek és sok mindenki másnak. Nyolcéves korom óta csináltam a szinkronszínészkedést, viszont már abbahagytam, illetve néha kora reggel, ami még van futó sorozat, pusztán azért, mert tartok magamban annyi korrektséget mind a megrendelők, mind a nézők felé, hogy ha fél óra, egy óra alatt meg tudok valamit csinálni, ez körülbelül havi egy alkalom, akkor megcsinálom. De mivel rengeteg a munkám a Foodpandával, ez már nem fér bele. Jó tapasztalat, élmény volt, de nem ebben gondolkodom a továbbiakban. Körülbelül ezer-ezerötszáz filmben fordultam meg.

Ezerötszáz?

Hát, ha a sorozatokat is külön vesszük. Nagyon hosszú idő ám az a tizennyolc év.

És kezdte ugye nyolcévesen… Ezek szerint most huszonhat?

Huszonhét és fél vagyok. Nyolc és fél évesen kezdtem, és tizennyolc és fél évig szikronszínészkedtem, így jön ki.

Említsen már még pár szerepet.

Fú, Harry Potterekben voltam a két iker, Ted és George Weasley.

A Kungfu pandában esetleg szerepelt?

Ott sajnos nem. Pedig jó párhuzam lenne. De például a High school musicalban voltam, meg sok rajzfilmben, Disney channeles sorozatban, és a Született feleségekben is.

Ott ki?

Nem tudom a nevét, valami olasz családból valaki… Furcsa lehet ez, de tizennyolc és fél év után annyira mindennapossá válik még egy ilyen munka is, hogy az ember hajlamos elfelejteni a szerepeket.

Azt hogyan viseli, hogy a magyar éttermesek egy része a Gonosz Idegen Erőt látja önben?

Én az összes megbeszélésen igyekszem a lehető legrugalmasabban hozzáállni az éttermesekhez. Nyilván nekem is vannak kötöttségeim, amiket nem én találok ki, hanem elvárt csomagkötöttségek, amiken nem lehet változtatni. Próbálom megértetni, hogy itt én nem az ellenség vagyok, hanem a megoldást próbálom szolgáltatni. Az egyeztetések során mindig arra törekszünk, hogy egyéni igények, környezet figyelembevételével kölcsönösen előnyös álláspontot alakíthassunk ki. Erre jó példa, hogy sok esetben akár szórólapozási, csomagolási költségekben közösen osztozunk éttermekkel, mert nekik erre volt igényük, mások pedig a tévéreklámunkban szerepelnek.

Az egyik vendéglős azt állítja, ön azt javasolta neki: „Az áremelést toldd le a vendégeid torkán, vagy nyiss még egy éttermet, ha a pénzednél akarsz maradni.” Ez a megoldás?

Nem ezt mondtam. Ő kezdte azzal, hogy a mi emelésünk az ő árrésébe nem fog beleférni, kénytelen lesz ő is emelni, én meg mondtam, hogy az ő üzlete, ha elkerülhetetlennek látja, akkor oldja meg áremeléssel, de én sokkal inkább azt preferálom, hogy vizsgáljuk meg, hogy tudunk még csökkenteni az ő költségeiken.

Elképzelhetőnek tartja, hogy számos, a tevékenységét a kiszállításra alapozó étterem bedől, ha elfogadja a netpincér áremelését?

Nem gondolom, hogy így lenne, ugyanis már több száz éterem aláírta az új feltételeket, és ők nem feltétlenül ezzel a visszajelzéssel szolgáltak.

Attól nem tart, hogy a kiugró éttermek saját kapuszájtot indítva kirántják az ön netpicére alól az abroszt?

Hallottam ezt a feltételezést, meghallgattam, tudomásul vettem, gondolkozom rajta, illetve továbbítottam is nyilvánvalóan a feletteseim felé. De én nem véleményezném azt, hogy ők ezt hogy, milyen formában gondolják, nem is tudhatok róla, mivel nem én valósítom ezt meg, ha ők megvalósítják. Ahogy azt már említettem, partnereink túlnyomó többségével nagyon jó kapcsolatot ápolunk, a szerződési feltételeink fairek és mindkét fél számára előnyösek, ezért nem gondolom, hogy ez reális.

Mindenesetre az Erő önnel van.

Végzem a munkámat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik