Belföld

Vonalbezárás és tarifanövelés a MÁV-nál

Jelentős karcsúsításra számíthatunk a magyar vasút mellékvonalainak számában a közeljövőben. A kérdés az, hogy valóban ez volna-e a megoldás a pénznyelő MÁV és az egyre romló utazási színvonal problémájára. Tőlünk nyugatabbra van a megoldás.

33 pályaszakaszt zárnak be előreláthatólag a jövő évi vasúti menetrend alapján. Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kedden, a kormányszóvivői tájékoztatón úgy fogalmazott, ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ezután is lesz. A cél annak racionalizálása: ahová busz és vonat is járt eddig, ott ezt a párhuzamosságot kívánják megszüntetni. Országos jelentőségű vonalaknál a miniszter szerint a vasútvonalakat fogják előnyben részesíteni, míg a regionális vonalaknál a Volán lesz a befutó.

Nem ésszerű átszervezés?

A tervezetet kritizálók szerint azonban nem teljesen ésszerűen választották ki a bezárásra ítélt vonalakat, miközben nyitva hagynak olyanokat, melyek fenntartása valóban célszerűtlen és nem gazdaságos. A minisztérium arra hivatkozott, hogy az egyeztetések még az október 31-i határidőig tartanak, de jelentős változtatásokra már valószínűleg nem kerül sor.

A minisztérium honlapján már megtalálható a jövő évi vasúti menetrend tervezete. A dokumentum alapján 6858 kilométeren történik vasúti személyszállítás 2010-ben, és mintegy ezer kilométernyi vonalat bezárnak. A vasúti személyszállítás esetében 2873 kilométerre szól az állami megrendelés.

Átalakítják a tarifákat

Hónig Péter miniszter szerint a kitűzött pályavonalak bezárása egy három év alatt lezajló projekt első lépése. Első lépés a vállalatcsoport hatékonyságának javítása, a MÁV vízfejű szervezetként való működésének megszüntetése. A következő lépésben pedig az Európában egyedülálló kedvezményrendszer átalakítása és tarifanövelés lenne. A harmadik elem az utaztatás színvonalának növelése és a menetidő átlagosan 10 perccel való csökkentése. Ennek eredményeként 2012-re a miniszter 70 milliárd forint megtakarítást remél a helyközi közlekedés költségeiből.

A minisztérium céljai között szerepel továbbá, hogy a regionális közlekedés terén a döntéseket is regionális szintre helyezzék át és ne egy központi hatóság döntsön ezeknek a vonalaknak a sorsáról. Ennek forrásait azonban továbbra is a költségvetésből finanszíroznák. A most bezárásra ítélt 33 vonalszakasz 10 százalékos szolgáltatáscsökkentést jelent majd a MÁV finanszírozása tekintetében a miniszter nyilatkozata alapján.

Európában más a szisztéma

Tőlünk nyugatabbra a közösségi közlekedés lefedi a települések nagy részét, azonban ennek megkérik az árát. Németországban régiókra lebontva működik a jegyrendszer. Egy Baden-Württemberg tartományban reggel 9-től másnap délután 3-ig érvényes jegy 30 euróba kerül. Ebben az időszakban a jeggyel korlátlanul lehet igénybe venni a helyi járatokat. A tartományok mindegyikében a baden-württembergihez hasonló jegyárak vannak.

Ausztriában hasonló elven alapuló, az osztrák vasúthálózat minden járatára érvényes jegyet vásárolhatunk, mely a vásárlás napján használható fel, de igény szerint ki lehet bővíteni az érvényességi periódust, természetesen ezzel arányosan növelve a jegy árát is. Az egy napra szóló Eurail Austria Pass jegy másodosztályon 16 euróba kerül.

Franciaországban általában az alap vonatjegyárak 17 eurónál kezdődnek. A francia vasútvonalakon mintegy 230 állomásra érvényes vonatjegyekhez azonban helyjegy vásárlása is szükséges.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik