Belföld

Euró és bajnokság – utóhatások

A portugál házigazdák, úgy tűnik, nemcsak az aranyéremről, hanem a gazdasági fellendülésről is lemaradtak. A kontinensgyőztes görög csapat játékosai részt kérnek az általuk megtermelt eurómilliókból.

Végleges nézettségi adatok még nincsenek ugyan, a negyeddöntők alapján azonban szinte biztos, hogy százmilliónál jóval többen kísérték végig a görög és a portugál válogatott csatáját a labdarúgó Európa-bajnokság döntőjében, köztük feltehetőleg az Adidas és a Nike képviselői is. Ezek a cégek szponzorálják ugyanis a két válogatottat.


A küzdelemből a görögök kerültek ki győztesen, de az Adidasnál ettől függetlenül is elégedettek lehetnek. Várakozásaik szerint kétszámjegyű növekedést mutat majd a focival kapcsolatos árbevételük, amely így az idén meghaladhatja a 850 millió eurót. A vállalat már 1,3 millió mezt adott el eddig, a torna hivatalos labdájából, a Roteiro elnevezésű játékszerből pedig a várakozások szerint 6 millió fog elkelni.


Euró és bajnokság – utóhatások 1

A mindent eldöntő gól. Ki nyert a tornával?


Bajnoki pénzügyek


A görögök győzelme azért is figyelemre méltó, mert azt – a csehekkel vívott mérkőzés előtt – az eseményhez méltatlan vita előzte meg. A játékosok még sztrájkkal is fenyegetőztek, ha az elődöntőbe jutásért kapott 100 ezer eurós jutalmukat nem emelik a háromszorosára. Érvelésük szerint telne erre a görög futballszövetségnek járó pénzből: a tizenhatos döntőbe való bejutással ugyanis már több mint 10 millió eurót kerestek hazájuknak.

Habár a játékosok gondolkodása kicsit anyagiasnak tűnik, néhányuknak bizony komoly szüksége lehet a pénzre. Az öt válogatott játékost – köztük a csapatkapitány Zagorakiszt – soraiban tudó AEK Athen ugyanis gyakorlatilag csődbe ment. A futballklub 100 millió euróval tartozik hitelezőinek, a görög kormány pedig visszautasította a tartozás 95 százalékának leírására vonatkozó tervet. A kormányzat jóval bőkezűbbnek mutatkozott a görög focirajongókkal szemben a kontinensviadal döntője előtt. A nemzeti légitársaság, az Olympic Airways 40 charterjárata állami támogatással, önköltségi áron szállította a szurkolókat Portugáliába. A lépéstől még az sem tartotta vissza a görög politikusokat, hogy Brüsszel márciusban szigorúan felemelte a szavát az Olympicnek nyújtott állami támogatások miatt.

Vegyes kép


A torna nagy „vesztese”, a görögöktől a nyitómérkőzésen és a döntőben is vereséget szenvedő portugál válogatott azzal sem vigasztalódhat, hogy legalább a nemzetgazdaság sínre került. A lisszaboni pénzügyi tárcának az Eb alatt megjelent – a válogatott menetelése miatt nem nagy visszhangot kiváltó – tanulmánya szerint a torna csupán 0,08 százalékponttal járul hozzá az ország idei gazdasági növekedéséhez.


Természetesen van olyan szektor, amelyet az átlagnál kedvezőbben érintett a fociláz: a Super Bock márkával portugál piacvezető Unicer sörgyár 2,5 millió literrel tudott a szokásosnál több sört eladni a kontinensviadal alatt. Kétséges azonban, mennyire lendült fel az idegenforgalom. A minisztériumi tanulmány 211 ezerrel több turistával, valamint 112 millió eurónyi idegenforgalmi többletbevétellel számol. A stadionnal is rendelkező népszerű üdülőközpont, a dél-portugáliai Algarve hoteltulajdonosai szerint viszont az idén júniusban 12,5 százalékkal kevesebb szállóvendégük volt, mint egy éve.

Kinek érte meg?


A házigazdák által búcsúztatott angolok sem csak a bajnoki reményeiket sirathatták: a vártnál korábbi búcsú a brit gazdaságnak 300 millió fontnyi „kiesést” okoz az elemzők értékelése alapján. A vereséget a tőzsde is beárazta: esett az Umbro sportszergyártó, a Scottish & Newcastle sörgyártó, valamint a William Hill fogadóiroda részvényeinek értéke is.


A június azonban még így is kiemelkedő volt a brit kiskereskedelem számára. A forgalom 43 százalékkal volt magasabb az előző hat hónap átlagánál, elsősorban a sör, a televíziók és a sportruházat eladásainak köszönhetően. Ez utóbbit persze a hamísítók is vonzó piacnak találták. Egy Manchester környéki bűnszövetkezet raktárában több millió font értékű mezmásolatot találtak: nem meglepő módon túlnyomórészt elsősorban az angol válogatott szerelésének utánzatait.

A torna szponzorai számára pedig kérdéses, megtérül-e a cégenként 15 millió dollárt meghaladó támogatás. A TNS Phonebus Nagy-Britanniában végzett kutatása alapján legjobban a Coca-Cola és a McDonald’s neve forrt össze a kontinensviadallal: a megkérdezettek 16-16 százaléka tudta e cégeket ekként azonosítani. A T-Mobile kampánya jóval kevésbé mondható sikeresnek: csupán 3 százalék emlékezett arra, hogy a távközlési szolgáltató is szponzorálta az eseményt, ami azért is meglepő, mivel a Vodafone-t is ennyien nevezték meg, jóllehet a brit mobiltársaság nem szerepelt az Európa-bajnokság támogatói között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik