Belföld

Citroen Xsara Picasso 2.0 Aut. Exclusive

Teszteltük a legnépszerűbb hazai egyterű kétliteres csúcsmodelljét. A kocsi helykínálata és kényelmi berendezési miatt ideális partner országúti túrákhoz. Tekintse meg képgalériánkat! >>

A Citroen Picasso jellegzetesen gömbölyödő formáját senkinek sem kell bemutatni, mivel rengeteg ilyen egyterű közlekedik az utakon. A kocsit még 1999-ben mutatták be, azóta töretlenül a legnépszerűbb kompakt egyterű hazánkban. A teszt apropója, hogy nemrég a motorválaszték egy kétliteres benzinmotorral bővült, melyhez ráadásul automatikus váltó kapcsolódik.


Citroen Xsara Picasso 2.0 Aut. Exclusive 1

Komfortos

Az egyterűek remek helykihasználásának az a titka, hogy az utastér magasabb, mint egy azonos méretű hagyományos felépítésű autóban, így a motor-váltó gyakorlatilag a műszerfal alá kerül, ezáltal pedig megnő a hasznos tér. A gyakorlatban az egyterűek helykínálata nagyjából egy mérettel nagyobb, mint az azonos tengelytávú normál autóké. A felfelé törekvésnek van még néhány járulékos előnye is: az utasok a magasabb ülések miatt felhúzott térdekkel ülnek, ezzel újabb hely takarítható meg, a másik előny ennél talán még fontosabb, nevezetesen hogy a vezető a magasból sokkal jobban átlátja a forgalmat. Emiatt pedig jóval nagyobb biztonságban érzi magát.


Citroen Xsara Picasso 2.0 Aut. Exclusive 2

A Picassohoz visszatérve, itt mind az öt ülés gyakorlatilag azonos méretű. A hátsó üléssor három különálló ülése egyforma, a középső sem keskenyebb a két szélsőnél. Minden üléshez adnak fejtámaszt és hárompontos övet, így a biztonságérzet is kifogástalan. Az utastérben felhasznált anyagok franciásan finomak, minden szövet puha, kellemes tapintású.


Citroen Xsara Picasso 2.0 Aut. Exclusive 3

Franciásan bohókás

A műszerfal érdekessége, hogy a műszereket nem a kormány mögé, hanem középre helyezték. A digitális kijelző ízléses, nem túl hivalkodó, sajnos nem található azonban rajta fordulatszámmérő. A középkonzolon kapott helyett a klímaszabályzó és a hifi kezelőpanelja mellett a váltó is. Emiatt a többi kapcsolónak viszont már nem jutott hely, ezért ezeket a legkülönfélébb helyekre száműzték. Míg az első ablakemelők kapcsolói a váltó jobb és bal oldalán vannak, a hátsókéi már érthetetlenül a kormánytól balra, a műszerfalra kerültek.

A vészvillogó és a központi zár kapcsolóit pedig a vezetőtől túl messze, a műszerfal közepére helyezték. Ezektől az apróságoktól eltekintve a Picasso utastere praktikus, rengeteg pakolórekesz és zseb van mindenütt, így nem okoz gondot a telefon vagy akár egy másfél literes üdítős palack elhelyezése sem.

Jól variálható


Citroen Xsara Picasso 2.0 Aut. Exclusive 4

Az egyterűek másik nagy előnye az utastér remek variálhatósága: mindhárom hátsó ülés tengelyirányban mozgatható, háttámlájuk könnyedén lehajtható, sőt akár pillanatok alatt ki is vehetők. Annak köszönhetően, hogy a pótkereket kívülre, a csomagtér padlója alá száműzték, a kocsi poggyásztere már alaphelyzetben is 550 literes, ami az ülések eltávolításával több mint két köbméteresre növelhető.

 Exkluzív felszereltség

A tesztautó Exclusive felszereltségi szintje gyakorlatilag mindent tartalmaz. A biztonságról négy légzsák, blokkolásgátlóval kombinált pánikfék, elektronikus menetstabilizátor (ESP) és kipörgésgátló (ASR) gondoskodik. A kényelmet és a kellemes utazást a digitális klíma, a fedélzeti számítógép, a tempomat, a hűtött kesztyűtartó és az audiorendszer garantálja.

Tanulékony váltó

Tesztautónkat a PSA Peugeot Citroën konszern 136 lóerős, kétliteres benzinmotorja hajtja, melyhez egy automatikus négyfokozatú váltó kapcsolódik. A korszerű váltó szekvenciális üzemben is használható autoadaptatív, azaz tanulékony típus. Kicsit érthetetlen ugyanakkor, miért csak négyfokozatú a szerkezet, mivel a konszernen belüli Peugeot 307 SW-hez ötfokozatú automatát adnak. A modern berendezés felismeri, hogy a vezető milyen stílusban autózik, és igyekszik ehhez igazítani a váltásokat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha hirtelen mozdulatokkal vagy nagy gázzal közlekedünk, a váltó engedi tovább forgatni a motort, ha azonban óvatosan bánunk a gázzal, akkor igyekszik mihamarabb felkapcsolni. Akinek azonban ez sem elég, az akár kézzel is kapcsolgathat.

 Műszaki adatok

Motor: 1997 cm3-es, négyhengeres benzines
Hajtás: elsőkerékhajtás, négyfokozatú, kézzel is kapcsolható automataváltó
Teljesítmény: 100 kW (137 LE) 6000/min
Nyomaték: 190 Nm 4100/min
Saját tömeg: 1326 kg
Hossz/szél./mag.: 4276/1751/1637 mm
Tengelytáv: 2760 mm
Csomagtér: 550-2128 l
Végsebesség: 192 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 12,3 sec
Gumiméret: 185/65 R15
Fogyasztás (városon kívül/város/vegyes): 6,3 / 12,6 / 8,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,9 l/100 km
Üzemanyagtartály: 55 l
Listaár: 5.670.000

Menetközben

A kétliteres motor kellően nyomatékos, már alacsony fordulatról is jól húz, ereje a középső tartományban is jó, ám a nagy tömeg és a kicsit lomha váltó miatt ilyenkor sem lehet igazán sportosan autózni. Erre nincs is szükség, mert a Picasso egyszerűen nem erre van kitalálva. Aki mégis szeretne dinamikusan autózni, annak számolnia kell a megnövekedett fogyasztással, ami városban akár 13,5 litert is lehet. A kocsi igazi terepe az országút, ahol kedélyesen konszolidált fogyasztással autózhatunk. A karosszéria a magas építés ellenére sem hajlamos dülöngélni. A motorzaj visszafogott, szélzajt is leginkább az amúgy nagyon tetszetős üvegtető kelt.

A Picasso utas- és poggyásztere kategóriájában páratlanul tágas. A kétliteres automata váltós zászlóshajó Exclusive felszereltsége pazar, de az ára sem csekély, közel 5,7 millió. Ezért az árért olyan egyterűt kapunk, amely ideális családi utazóautó, a városban talán kicsit túl sokat fogyaszt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik