Belföld

A munka mindenek felett – felborult az időegyensúly?

Minden második európai több energiát fektet a munkájába, mint a kikapcsolódásba. A magyarok és a kelet-közép-európaiak is munkamániások, viszont sokkal szegényesebben töltik el szabadidejüket.

Európában és az Egyesült Államokban a munka vette át a hatalmat: majdnem minden második ember a munkahelyén kapott feladatok elvégzésébe fektet be több energiát, mint szabadidejének értelmes és
A munka mindenek felett – felborult az időegyensúly? 1

kellemes elöltésébe – derült ki a GfK Worldwide 21 országra kiterjedő életstílus felméréséből. Ez alól Kelet-Közép-Európa és Magyarország sem kivétel.

A kikapcsolódás terén azonban már különbségek mutatkoznak: térségünk szülöttei már jóval kevesebbszer jutnak el étterembe vagy bárba, mint a nyugat-európaiak. Hazánk a sport szempontjából mutatja a legszomorúbb képet: a magyarok közül még a keleti szomszédokhoz viszonyítva is kevesen szánják rá magukat testmozgásra.

A felmérésről

 

A Lifestyles kutatás célja annak kiderítése volt, hogy milyen szerepet játszik az európai és amerikai emberek életében a szabadidő. A Wall Street Journal Europe megbízásából végezték el. A GfK Ad Hoc Research Worldwide 2003 áprilisában és májusában 21 957 embert kérdezett meg 20 európai országban és az Egyesült Államokban. Nyugat-Európából Ausztria, Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország vett részt a felmérésben, térségünkből Csehország, Lengyelország, Magyarország és Románia. Európában még Oroszországban és Törökországban vették fel a kérdőíveket. 

Szorgos törökök, portugálok

Bár országonként eltérés mutatkozik, mindenképp megállapítható, hogy nemcsak a munkaalkoholizmusról ismert Egyesült Államokban, hanem a vizsgált húsz európai országban is több energiát fektetnek az emberek a munkájukba, mint a szabadidejükbe. Nyugat-Európában minden harmadik válaszadó a szabadideje elé rangsorolja a munkát, Kelet-Közép-Európában csak minden negyedik, Amerikában pedig minden második. Mégsem a tengerentúliak állnak az élen, a portugálok és a törökök 66 százaléka érzi úgy, hogy energiájának nagy részét munkafeladatainak teljesítésére kell fordítania.

Szabadidejüket leginkább a britek tartják fontosnak. Az összes energiájuknak csupán 30 százalékát „pazarolják el” a munkahelyükön. A belgák, a hollandok, az olaszok, a svájciak, a svédek többsége egyensúlyban tarja a munkát és szabadidőt, energiájukat fele-fele arányban osztják meg közöttük.







Munka és szabadidő fontossága (a válaszadók százalékában)
Kelet-Közép-Európa
Nyugat-Európa
USA
Hangsúly a munkán
44
38
46
Hangsúly a szabadidőn
18
23
28
Munka és szabadidő egyensúlya
35
37
26
Forrás: GfK Ad Hoc Research Worldwide



Magyarországon a válaszadók 46 százaléka sorolta előre a munkát a szabadidővel szemben. Csak 34 százalék gondolta úgy, hogy egyensúlyt tud tartani a kettő között.

A kelet-európaiaknak kimarad az étterem

Bár a szabadidő eltöltésének terén nem minden ponton egyezik a több mint 20 ezer megkérdezett véleménye, munka után a legszívesebben és leggyakrabban mindannyian tévénézéssel, olvasással és zenehallgatással töltik idejüket. Különösen az amerikaiak és görögök körében népszerű a televízió: 84 százalékuk a legtöbbet a képernyő előtt ül. Kelet-Közép-Európában sem sokkal kevesebben (71 százalék) bámulják a mozgó képeket, míg ez az arány nyugati szomszédainknál 66 százalék.

Az éttermek és bárok terepén már megfordul a tendencia: minél keletebbre született valaki a vén kontinensen, annál kevesebbet jut el ilyen helyekre. Ez feltehetően nem az idő-, hanem a pénzszűke miatt van így. Nyugat-Európában egy pohár ital felhajtása vagy egy vacsora a válaszadók 43 százalékánál tartozik a legkedveltebb három szabadidős tevékenység közé, a kelet-európaiaknak csupán 15 százaléka sorolta ide.










Amivel a szabadidőt elköltik (a válaszadók százalékában)
Kelet-Közép-Európa
Nyugat-Európa
USA
Otthoni időtöltés (tévé, video, zene)
71
66
84
“Csináld magad” tevékenységek
36
32
40
Étterem, bár
15
43
53
Sport
11
28
16
Mozi
12
30
40
Kulturális rendezvények
10
18
25
Forrás: GfK Ad Hoc Research Worldwide


Cserében viszont mi sokkal hasznosabban töltjük el a szabadidőnket. A kelet-európaiak több időt szánnak az úgynevezett „csináld magad” szabadidős tevékenységekre, mint például kertészkedésr, szobafestésre-mázolásra. Köztük is mi állunk a második helyen.

Sportra a magyarok csak a legvégső esetben fanyalodnak. Nyugat-Európában minden negyedik ember űz valamilyen sportot szabadidejében, Kelet-Európában már csak minden tizedik, Magyarországon pedig már csak minden harmincadik szánja rá magát az „önsanyargatásra”.

Férfiak a munka csapdájában

Míg nemzeti sajátosságokra nem lehet a munka fontosságát visszavezetni, a kutatás eredménye bebizonyította, a nemek már kapcsolatban állnak a preferencia kialakulásával. A férfiaknak ugyanis több mint a fele több energiát szán munkája elvégzésére, a nőknek alig 40 százaléka van ezen a véleményen.

Ez a különbség Magyarországon is jól látszik: a férfiaknak csupán 28 százaléka osztja meg energiáit egyenlő arányban a munka és a szabadidő között, a nőknek ezzel szemben 41 százaléka tesz így. Egyéb szociális tényezők, mint a jövedelem vagy a képzettség, nem játszanak szerepet.

A szabadidő felhasználásában is mutatkoznak nemi különbségek. Bár a kulturális programok minden országban a legutolsó helyre szorultak, a nők közül többen vesznek részt ilyen rendezvényeken kikapcsolódás gyanánt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik