Az utóbbi időben felgyorsultak az események a valóságshow-k világában, ám ezúttal nem csupán a házból, illetve a villából érkező felvételek vonták
magukra a figyelmet. Talán a lakók megítélésénél is jobban megosztja a publikumot a két nagy produkció rivalizálása és a kérdés, hogy vajon meddig lehet még kukkolni.
A csatornák közt folyó versenyt el lehet intézni annyival, hogy ízlés dolga, ám a valóságshow-k várható élettartama már kőkemény piaci szabályoktól függ – igaz, a nézettség révén ezt is a közönség ízlése irányítja. Talán ezért is térnek el a vélemények arról, mit jelez a nézettségi adatok múlt heti, kis mértékű visszaesése: a végső elmúlás kezdetét vagy csupán pillanatnyi hullámvölgyet. Esetleg előre bekalkulált gyengélkedő szakaszról árulkodik?
Összetett eredmény
2002-ben a csatornák versenyében az RTL Klub végzett az élen főműsoridőben, az említett korosztály körében 42,1 százalékot szerezve, míg a közepes eredményeket hozó profilváltás évében a tv2 32,8 százalékot ért el. Ezzel párhuzamosan megalapítása óta először “gyűrte le” riválisát az RTL a teljes népesség körében is.
A kukkolós műsorok tavaly szeptemberi debütálása tovább élezte az amúgy is késhegyre menő versenyt a két legnagyobb kereskedelmi csatorna között. A riválisánál két héttel később induló ValóVilágnak decemberre sikerült lefaragnia hátrányát, akkor a két műsor nézettsége közel megegyezett a reklám szempontjából kiemelten kezelt 18-49 éves korosztály körében.
Az idei év viszonylagos holtszezonnal kezdődött, hiszen a ValóVilág nézettsége messze megelőzte VIP Brotherét. A valóságshow-rajongó nézők, a médiaelemzők és az érintettek egyaránt lélegzetvisszafojtva várták következő igazi összecsapást. Ilyen előzmények után indult el február 2-án a Big Brother2, és a rivalizálás már az első héten elgondolkodtató fordulatokat hozott.
Való Világ – Big Brother nézettség | |||||||||||||||||||||||
Műsor |
Időpont |
4 évnél idősebb korosztály |
18-49 korosztály |
Tévénézők aránya (4 évnél idősebb korosztály) |
Tévénézők aránya (18-49 korosztály) | ||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.02 |
1 975 258 |
920 823 |
35,1 |
35,2 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.02 |
2 038 972 |
1 113 437 |
37 |
42,2 | ||||||||||||||||||
Összesen |
2 034 260 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.03 |
1 550 173 |
722 453 |
29,4 |
32,2 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.03 |
1 605 388 |
890 828 |
30,8 |
39,2 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 613 281 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.04 |
1 574 112 |
731 130 |
29,7 |
33,8 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.04 |
1 356 369 |
704 418 |
25,7 |
31,8 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 435 548 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.05 |
2 028 944 |
1 001 203 |
38,2 |
42,3 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.05 |
1 044 453 |
548 983 |
19,6 |
22,8 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 550 186 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.06 |
1 837 052 |
903 342 |
34,8 |
39,8 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.06 |
1 108 124 |
581 091 |
21 |
25 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 484 433 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.07 |
1 507 767 |
689 218 |
29,1 |
31,6 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.07 |
1 052 051 |
534 187 |
20 |
23,7 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 223 405 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.08 |
1 794 192 |
830 071 |
35,2 |
39 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.08 |
1 478 206 |
713 590 |
30,6 |
32,2 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 543 661 |
||||||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.09 |
1 957 477 |
956 135 |
36,4 |
41,5 | ||||||||||||||||||
Való Világ |
2003.02.10 |
1 654 939 |
783 934 |
31,9 |
35,7 | ||||||||||||||||||
Big Brother |
2003.02.10 |
1 218 890 |
614 840 |
23,6 |
27,4 | ||||||||||||||||||
Összesen |
1 398 774 |
Az első két nap még népszerűbb volt a tv2 produkciója, a hét közepétől viszont a ValóVilág átvette a vezetést. Felhőtlen boldogságra a azonban Villa táján sincs ok: az adatok arról árulkodnak, hogy azok, akik a múlt héten elfordultak a Nagy Testvértől, nem mind csatlakoznak a ValóVilágot nézők táborához. Csökken a két valóságshow együttes nézettsége. Ez pedig ismét felveti a kérdést: meddig tart az Orwell-regényen alapuló műsorok népszerűsége, meddig lehet kukkolni főműsoridőben?
Mi lesz a második után?
A nemzetközi tapasztalatok szerint 2-3 ilyen típusú műsort lehet egymás után sugározni – mondta el a FigyelőNetnek Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. – A nézettség a második show után általában jelentősen csökken. Ez persze nem szentírás, hiszen a végső döntés a profittól vagy annak hiányától függ.
Az RTL Klub produkciójának költségvetéséről Kolosi Péter csupán annyit árult el, hogy a bevétel legnagyobb része a műsor környezetében futó reklámszpotokból származik. Emellett jelentős, de kisebb mértékű az SMS-ekből és telefonhívásokból származó bevétel.
A VV1 nullszaldósra sikerült, így a fix költségek hiánya miatt a logika szerint nyereséges lehet a második rész, utána pedig… A ValóVilág2 nézettsége mindenesetre jócskán meghaladja az első show azonos időszakra vonatkozó adatait, így csatorna vezetői bizakodva tekintenek a jövő elé.
Reklámok – fejadagra
Ma már a legtöbb hirdető nézettségi (GRP) alapon hirdet. Ennek az az előnye, hogy a tarifát nem a reklám sugárzásának időpontja befolyásolja (elsődlegesen), hanem a hirdető közli, hogy hány nézőhöz akarja eljutatni a mondanivalóját, és a rendszer működése garantálja számára, hogy annyian meg is nézik a hirdetést. Az AGB felmérései segítségével ugyanis pontosan meg lehet mondani, hogy egy-egy időszakban melyik csatornát hányan nézték, ezek után pedig egyszerű a helyzet: az ismert adatok alapján addig és olyan időközönként játsszák le a reklámot, hogy a végösszeg megegyezzen a szerződésben meghatározott nézőszámmal.
A bevételek jelentős része a tv2-nél is reklámspotok értékesítéséből folyik be. Esetükben azonban az egyéb bevételek aránya eléri a harminc százalékot. Ezek elsősorban a szponzoroktól és a telekommunikációból származó pénzek.
A Nagy Testvér várható élettartamáról a csatorna vezetői nem tudtak pontos felvilágosítást adni, de a FigyelőNet kérdésére elmondták, hogy egy-két gyengébb nap még nem jelent bevételkiesést. A hullámvölgynél fontosabb jelzésnek tartják azt, hogy a legnagyobb kereskedelemi partnerek bizalma nem csökkent a Big Brother iránt, folyamatos az együttműködés.
Az tehát biztosan elmondható, hogy még hónapokig tart a kukkolás. Valószínűleg azok járnak közelebb az igazsághoz, akik szerint a múlt heti
gyengélkedés többé-kevésbé illeszkedik a valóságshow-k általános és természetes nézettségi görbéjére – mely várhatóan ismét felfelé veszi az irányt.