Belföld

Rába – idén veszteség, jövőre profit?

Összességében a Rába 2003-ban nyereséget tervez. Idén azonban masszívan veszteséges lesz az üzemóriás, nem kis részben az erős forint kedvezőtlen hatása miatt.

A Rába Járműipari Holding Rt. jövőre 3,7 milliárd forint üzemi eredményjavulást vár 2002-höz viszonyítva – mondta Steiner László
Rába – idén veszteség, jövőre profit? 1

vezérigazgató. Habár az idei adatokról a cég vezetői nem szívesen beszélnek, egyre nyilvánvalóbb, hogy 2002-ben veszteséggel zárja az évet a győri társaság.

A Rába csoport üzemi vesztesége az idén szeptember végéig 1,895 milliárd forintot tett ki. A háromnegyed éves adózott veszteség 964 millió forint volt. Az MTI-Eco számításai szerint a társaság árbevételének 90 százalékát megtermelő futómű- és alkatrészüzletág idei negyedik negyedévi vesztesége mintegy 1,5 milliárd forint lesz, így az év egészében 3,4 milliárd forintos üzemi szintű veszteséget produkál. A veszteséget a cég közleménye szerint a gyenge iparági környezet, az erős forint és a keresztárfolyamok kedvezőtlen elmozdulása, valamint a hatékonyságnövelés érdekében végrehajtott akciók egyszeri költségei okozzák.

Amit a Rábáról tudni kell… 

A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat. Futóműveket, járműalkatrészeket, speciális járműveket, buszalvázakat és motorokat gyárt. A legjelentősebb önálló futóműgyártók egyike a világon. A Rába elsősorban európai személy- és haszongépjármű-gyártóknak értékesít alkatrészeket. A mintegy 6400 dolgozót foglalkoztató cég székhelye Győrben van. A Rába több mint 40 országba exportál, melyek közül az Egyesült Államok és a nyugat-európai országok piaca a legjelentősebb. 

Eredményjavítás és leépítés?

Ugyanakkor a vezérigazgató szerint a jövőre várható eredményjavulás a hatékonyságnövelő és a portfóliótisztítási projekteknek, továbbá az idei 4,5 milliárd forint összegű beruházásoknak köszönhető. (Számos leányvállalatot és tevékenységet adnak, illetve adtak el, így például a Diesel-motorgyárat, a Rába Motor Kft.-t, amelyet a kft. jelenlegi menedzsmentje, illetve egy győri bejegyzésű cég vásárol meg.)

Beruházásokra az idén 1,1 milliárd forinttal többet fordított a cég, mint 2001-ben. A tervek szerint a Rába jövő évi árbevétele mintegy 42 milliárd forint lesz, 3 milliárddal haladja meg az idei várhatót. Ezzel párhuzamosan némileg romlik majd a cég eladósodottsági mutatója (35,6-ról 38,7 százalékra).

Elbocsátásokról nincs hír hivatalosan, ugyanakkor jövőre 20 százalékos létszámarányos árbevétel-növekedésre számít a győri társaság. Könnyen kiszámítható, hogy jelentős leépítésekre kerül tehát sor Győrben, hiszen az árbevétel kevesebb mint tíz százalékkal bővül majd az idei bázishoz képest – a vezérigazgatói nyilatkozat szerint.

Kínában lehet terjeszkedni

A Rába persze nemcsak leépít. Korábban Sanghajban volt jelen, most, december 2-án viszont Pekingben nyitotta meg új reprezentációs irodáját. Egyelőre ennek a feladata a kínai értékesítési és vevőszolgálati tevékenységek ellátása, a távolabbi tervek szerint azonban technológiai transzferek, helyi gyártás és vegyes vállalat alapítása is felvetődött.

A Rába és kínai partnerei között már a nyolcvanas évek második felében is volt együttműködés. Ez új lendületet kapott 2001-ben, amikor a győri társaság technológiai transzferre vonatkozó megállapodást kötött a Dongfeng csoporthoz tartozó Xiangfannal.



Rába – idén veszteség, jövőre profit? 2


A Xiangfan szintén futóműveket gyárt. A megállapodás a Rábának lehetőséget nyújt további komplett futóművek, majd a futómű működése szempontjából kritikus részegységek és alkatrészek szállítására is. A Rába vezetői úgy látják, hogy kínai pozícióik erősítéséhez később elengedhetetlenné válik a helyi gyártás is.


Remények: katonai projekt és futóműgyártás

A Rába jövő évi optimizmusát részint arra alapozza, hogy várhatóan az év első hónapjaiban végre megindulnak a honvédségi beszerzések. A katonai projekttől sokat vár a győri társaság, amely több partnerrel együttműködve készíti elő saját pályázatát. Távlatilag a többi NATO-tagállam piacait is szeretnék megcélozni – tűnt ki a pénteki sajtótájékoztatón elhangzottakból.

A buszfutóművek piacán szintén növekedésre számítanak, részben az egykori Szovjetunió utódállamainak piacán. A futóműágazat felfutásához járulhat hozzá egy nagy amerikai gyártócég európai termelésének áthelyezése is, amely a győriek számára is jelentős bevételeket hozhat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik