Belföld

Otthoni internet – százezren száguldanának

Az internethasználó háztartások közül legalább százezer váltana széles sávra , ha a nagyobb sebességen túl közvetlen előnyét is élvezhetné az e-learningnek, a multimédiás és audiovizuális szórakoztató szolgáltatásoknak.

A BellResearch 2002. áprilisi adatfelvételekor azt találta, hogy az otthoni internetezők kétharmada analóg modem segítségével érte el a világhálót, minden ötödik válaszadó ISDN-en keresztül. Csupán Otthoni internet – százezren száguldanának 1minden tizedik megkérdezett szörfölt ADSL, illetve kábeltévés, széles sávú kapcsolaton keresztül.

A kutatócég a Siemensszel közös kutatásában arra kereste a választ, hogy az otthoni netezőket a szélessávú hozzáférés triviális előnyei mellett milyen alkalmazások hozzák lázba, vagyis a jelenleg modemes vagy ISDN kapcsolattal internetezőket mivel lehetne meglévő hozzáférésük modernizációjára ösztönözni. A kutatás 15 különböző szolgáltatás fogadtatását mérte fel, a továbbiakban a legnépszerűbbeket mutatjuk be.



A kutatás módszertana

A kutatás az otthoni internet-hozzáféréssel rendelkező háztartásokat célozta, a megkérdezett az a 14 éves vagy idősebb személy volt, aki a PC és az internet legaktívabb felhasználója a háztartáson belül. Amennyiben egyes kérdéseknél (a háztartás jövedelme, távközlési kiadásai stb.) szükséges volt, a BellResearch a háztartásfőt is bevonta az interjúba. A 2002. márciusi adatfelvétel során 635 20-25 perces telefonos interjú készült, az eredmények regionális elhelyezkedés és településtípus szerint reprezentatívnak tekinthetők az otthoni internethasználókra nézve.

E-learning és online archívumok

A legerősebb motiváló tényezőnek az információ- és tudásszerzéshez kapcsolódó szolgáltatások bizonyultak. Tíz otthoni felhasználó közül kilencet érdekelne, hogy bizonyos szakterületekre vonatkozóan oktatási programokban vehessen részt, vagyis interneten férhetne hozzá egyetemi előadások anyagaihoz, vagy vehetne részt online nyelvtanfolyamon.

Hasonlóan kedvező fogadtatásra számíthatnak az olyan online archívumok, amelyek segítségével mint egy virtuális könyvtárban online módon férhet hozzá a felhasználó az egyébként nehezen beszerezhető dokumentumokhoz (például szakfolyóiratok cikkeihez, fotóarchívumokhoz, statisztikai adatokhoz).

Multimédiás alkalmazások

A tengerentúlon a szélessávú kapcsolatok felhasználói körében a szórakoztató célú multimédiás alkalmazások dominálnak. Az amerikai felhasználók háromnegyede online zenehallgatásra, minden második zenei fájlok letöltésére használja az internetet. Az amerikai userek 20-30 százaléka a világhálón is néz mozifilmeket, vagy virtuális videotékából filmeket tölt le.

A szórakoztató célú alkalmazások iránt itthon is kiemelt érdeklődés mutatkozik. A hazai netezők 70-80 százalékát érdekelnék a virtuális videotékák, amelyek segítségével a kiválasztott filmet akár a PC-n, akár a televízión is megnézheti a felhasználó, egy vagy több alkalommal, a szolgáltatás, illetve letöltés feltételeitől függően. Minden második netező fantáziáját mozgatják meg az online játékok: a játék varázsát a multimédia és az interaktivitás összefonódása adja.

A lehetséges széles sávú alkalmazások ismertetése után az analóg vagy ISDN vonalon internetezők közül minden második (48 százalék) úgy nyilatkozott, hogy érdekelné a széles sávú internetkapcsolat. A válaszadók 28 százaléka biztosan, további 20 százaléka valószínűleg igényelné a széles sávú internethozzáférést.

Az alkalmazások oldaláról közelítve: a széles sávú kapcsolatra valószínűleg vagy biztosan igényt tartók hozzávetőleg 100 ezer háztartás jelentenek a privát szférában.

Nem csak árversennyel növelhető az ügyfelek száma

A tanulmány szerint nem biztos, hogy a széles sávú internet-hozzáférések elterjedéséhez csak a szolgáltatók közötti árversenyen át vezet az út. Szükség van olyan érdekes, hasznos vagy szórakoztató tartalmak létrehozására, amelyek az internet új felhasználási területeit jelölik ki.

A jövőben az az internetszolgáltató lehet nagyobb eséllyel sikeres, amely tartalom- és alkalmazásfejlesztő partnerek segítségével már nem csupán a hozzáférés-szolgáltatásra összpontosít, hanem a fogyasztók tágabb értelemben vett jövedelméért száll ringbe a hagyományos információszerzési, oktatási és szórakozási szokások megreformálásán keresztül – áll a tanulmányban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik