Az év első felében közel 12 százalékkal bővült a hazai személyautó-piac és majd 8 százalékkal több kishaszongépjármű talált gazdára, mint az előző esztendő első hat hónapjában. Ha ez a külföldi piacokkal ellenkező impozáns tendencia tovább folytatódik a második fél évben is, akkor idén először több autó fog elkelni, mint a rendszerváltást megelőző “legszebb” Merkuros időkben.
Kelendő típusok• Suzuki Swift
• Opel Astra Classic
• Suzuki Wagon R+
• Skoda Fabia
• Opel Astra G
• Ford Focus
• Peugeot 206
• Daewoo Matiz
• Volkswagen Polo
• Peugeot 307
• Renault Thalia
• Renault Mégane
A kicsik uralják a piacot
A hazai piacon továbbra is a kiskategóriájú autókból fogy a legtöbb. Ezek a modellek teszik ki az összes új autó ötven százalékát.
Az alsó-középkategóriájú autók szintén kelendők. Közel negyven százalékát jelentik a piacnak.
A fennmaradó tíz százalék foglalja magába a középkategóriájú és a prémium modelleket. Ezek résmodell jellegükhöz képest is szép számmal fogynak.
Átlag: 12Miközben az új gépjárművek iránt összességében egyre élénkül a kereslet, érdemes egy pillantást vetni a hazai autópark összetételére és kor szerinti megoszlására is. A tavalyi év végén több mint 2,5 millió személygépkocsit tartottak nyilván az országban. A jelentősen felfutó használtautó-import miatt a kocsik átlagéletkora is emelkedett, jelenleg ez meghaladja a 12 évet. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint évi kétszázezer új autóra van szükség csak ahhoz, hogy az átlagéletkor ne öregedjen, tehát a nyugati országokra jellemző 5-6 éves átlagéletkor elérése még messze van.
Egyre népszerűbb franciák
A több éve változatlanul első helyen álló Suzuki tovább tudta növelni a Swift eladásokat, és megerősítette a Wagon R+ pozícióját. Az “örök második” Opel eddig biztosnak hitt piaci helyzete jövőre meggyengülhet, hiszen kérdés, hogy tudják-e majd pótolni a kínálatból eltűnő Astra Classicot más olcsó és elég nagy modellel.
A remek ár-érték arányú francia modellek az utóbbi időben hatalmas sikereket értek el egész Európában, így Magyarországon is. A tetszetős formájú, jó műszaki tartalmú autókat remek marketing is segíti, így idei jó szereplésük sem meglepő. A Renault továbbra is biztosan tartja harmadik helyét a márkák között. A Peugeot pedig két helyet is javítva a negyedik, ami nagyrészt a két sikertípusnak, a 206 és a 307 SW és Break verziójának is köszönhető.
A Volkswagennek, úgy tűnik, nem sikerül megismételnie a tavalyi remek eredményeket. Ezt azonban valamelyest ellensúlyozza a konszernen belül jól szereplő Skoda és Seat.
Olvassa el……korábbi írásainakt:
• Párizs 2002 – újdonságok, koncepciók
• Ford Focus RS – közúti raliautó
• GM Hy-wire – a jövő autója
Jól szereplő luxusmodellek
Több prémium márka is növelni tudta eladásait, igazi meglepetés a Jaguar X-Type és a Porschék szereplése. A piac új résztvevői, a Lexus, a Mini és a Smart is megvetették lábukat, eladásaik az egészet tekintve ugyan nem jelentősek, de résmodell jellegükhöz képest jó az eredményük.
Forrás: TNS Hungary és a BKÁE Marketing Tanszéke által szervezett Autópiaci szeminárium