Belföld

Venturi Fétish – érzékien dinamikus

A francia Venturi izgalmas Fétish nevű sportkocsijával tér vissza az elfeledettségből. A lenyűgözően érzéki formájú roadster kompromisszumok nélküli vezetési élményt ígér.

A nagy teljesítményű exkluzív sportautóiról híres Venturi néhány évnyi kényszerpihenő után egy tőle szokatlan koncepciójú kocsival hívja fel magára a figyelmet. A gallok eredetileg csak izgalmas koncepcióautónak szánták a Genfi Autószalonon bemutatott Fétish-t.

A kiállítási tárgynak azonban sikerült lenyűgöznie a nagyközönséget, és néhány tehetős látogató azonnal rendelt a kocsiból. A nem várt sikert természetesen az autó szériagyártása követte, a franciák elképzelése szerint ez lesz a gyár eddigi legnagyobb darabszámú sorozata.

Venturi Fétish – érzékien dinamikus 1Érzéki külső

A Venturi szakított hagyományaival, eddig ugyanis kizárólag hatalmas teljesítményű exkluzív kupékat és kabriókat gyártott. Ezek a sportkocsik méltó ellenfelei voltak a Porschéknak és a Ferrariknak. Az utóbbi időben azonban a megrendelések megcsappantak, és a cég a csőd szélére került.

A válságból való kilábalás eszköze a Fétish lehet, amely egy egészen újszerű megközelítése a sportautó fogalmának. A gyár által a “Gran Tourismo Light” kategóriába sorolt rendkívül könnyű építésű, agilis kocsi a Lotus Elisenek, és az Opel Speedsternek jelent komoly konkurenciát.

A betontorpedó karosszériája az F1-ben használt ultrakönnyű karbon-kevlár kompozitból készül, amit egy speciális alumínium teherviselő vázhoz erősítenek. A hi-tech anyagoknak köszönhetően az autó menetkész tömege mindössze 850 kilogramm. A forma rendkívül dinamikus, domborított sárvédőinek köszönhetően vadállati erőt sugárzó. A tervező remekül integrálta a Venturi híres emblémáját az autó orrára és farára egyaránt.

A legizgalmasabb designelem azonban kétségtelenül a Lamborghini Diablóhoz hasonló, előre felfelé nyíló ajtó, melynek köszönhetően a ki-, illetve beszállás garantáltan figyelemfelkeltő. A kocsi másik különlegessége a kivehető üvegtető, amelynek eltávolításával, pillanatok alatt nyitott sportkocsi varázsolható a kupéból. A konkurensekkel ellentétben a kocsinak van csomagtere, így valamelyest nagyobb a használati értéke is.

VenturiA francia sportautó készítő műhely múltja 1984-re nyúlik vissza. Ekkor alkották meg első kupéjukat, amit hamarosan a nyitott változat követett, ezek a kocsik a koruk legerősebb francia autói voltak. A gyár 10-ik évfordulóján jelent meg a 400 GT modell, amely a világ első szériagyártású karbonfékes autója volt.

Vérpezsdítő dinamizmus

A kis tömegű roadster dinamikus mozgatásához nincs szükség hatalmas teljesítményre. A feladathoz elegendő egy hétköznapi két literes 180 lóerős Renault motor, amely egy ötfokozatú kézi váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. Ezzel az aggregáttal a Fétish hat másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége, pedig meghaladja a 225 km/órát. A középmotoros elrendezésnek köszönhetően a kocsi súlyelosztása tökéletes.

Venturi Fétish – érzékien dinamikus 2A kompromisszumok nélküli vezetési élményt ezenfelül garantálja a rásegítés nélküli direkt kormányberendezés, amely tökéletes visszajelzést ad az útról. A megállásról négy, egyenként négydugattyús Brembo tárcsafék gondoskodik. A versenysportban használt hatalmas, 310 milliméteres féktárcsák, elöl 17, hátul 18 colos ötküllős magnézium felnik mögött lapulnak.

Az alacsony súlypontú könnyű karosszéria nyújtotta lehetőségeket remekül aknázza ki a keményre hangolt sportos futómű, melynek eredményeként akár extrém kanyarsebességek is elérhetők az autóval. A tiszta vezetési élmény érdekében a Fétish nélkülözni kényszerül a modern kor technikai vívmányait, így nincs a kocsiban sem ABS, sem kipörgésgátló, sem légzsák.

Venturi Fétish – érzékien dinamikus 3Modern belső

A kétüléses sportkocsi belső tere a vetélytársakéhoz hasonlóan rendkívül puritán. A műszerfal polírozott alumíniumból készül, a kárpitok pedig a búvárruháknál használt neoprénből.

Az utastér atmoszférája rendkívül sportos. A kisméretű kormánykerék, az alupedálok és a tökéletes oldaltartású ülések mind kellékei a versenyautós enteriőrnek. Azért, hogy ez az érzés ne csorbuljon, száműztek a kocsiból szinte minden kényelmi berendezést, így csak a hi-fi és a klíma növeli valamelyest a komfortot.

A Venturi Fétish a szériamotornak és -hajtóműnek köszönhetően lényegesen olcsóbb, mint elődei. De feltehetőleg így sem válik népautóvá a franciák új büszkesége.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik