Belföld

Pályázati pénzek – kinek kell?

A kis- és középvállalatok előtt nyitva áll a lehetőség, hogy pályázatokon elnyert pénzzel finanszírozzák projektjeiket, elképzeléseiket. A cégek mégis a lehetőségek csupán töredékével élnek az információhiányból és bizalmatlanságukból fakadóan.

Államilag vagy az EU által kiírt, illetve vállalatközi pályázatokon juthatnának pénzhez a magyar kis- és középvállalatok, a pályázatok mégsem bevett eszközei a finanszírozásnak. A lehetőségekről gyakran nem értesülnek, ha mégis, bizalmatlanok a kiírásssal szemben. Az eljárás bonyolult, a nyelvezet nehéz, egy-egy pályázat tisztességes összeállítása időt és ráfordítást igényel – ám az így elnyerhető összegek sem mondhatók csekélynek.

Az állam éves szinten közel 375 milliárd forintot oszthat szét az EU által rendelkezésre bocsátott forrásból. A magyar cégek ezen kívül az Európai Unió által közvetlenül kiírt pályázatokon is indulhatnak, amelyek nagyságrendekkel több pénz elnyerésével kecsegtetnek. Ráadásul a 2001-ben benyújtott pályázatok 78 százaléka nyert támogatást, ami jelzi, megéri energiát fordítani a tenderekre.

Pályázatok által támogatott területek• Regionális intézményrendszer megerősítése

• Szakképzés korszerűsítése

• Munkahelyteremtés

• Kis- és középvállalkozások fejlesztése

• Kiemelt helyi infrastrukturális projektek

Mi fán terem a pályázat?

“A magyar kis- és középvállalatok meglehetősen rosszul tájékoztatottak a pályázati lehetőségekről.” – mondta el a FigyelőNet-nek Lendér Zoltán, az Infinity Pénzügyi és Informatikai Szolgáltató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.

Az államilag kiírt lehetőségekről a minisztériumokon és alapítványokon keresztül értesülhetnek a cégek. Az ilyen típusú, magyar nyelvű pályázati anyagokhoz mindenki ingyen hozzájuthat. A benyújtott pályázatokat két-három hónap átfutási idővel, Magyarországon bírálják el. Sikeres elbírálás estén általában a projekt költségeinek ötven százaléka fedezhető ily módon.

Az EU által kiírt, közel 400 fajta pályázati lehetőségről azonban már nehezebb egy magyar cégnek információhoz jutnia. Ezek a pályázatok gyakran tagdíjas, sokak előtt nem ismert adatbázisokban, vagy speciális folyóiratokban érhetőek el. Sajnos Magyarországon egyelőre nem létezik olyan egységes adatbázis, amelyen keresztül a cégek könnyedén szemezgethetnének a lehetőségek között.

Nehezíti a helyzetet, hogy az EU pályázatai nem magyar nyelvűek, ráadásul a speciális nyelvezet megértéséhez gyakran még a felsőfokú szintű nyelvtudás sem elég. További bizonytalanságot jelent, hogy ezeket a pályázatokat Brüsszelben bírálják el, ami gyakran hat hónapig is eltart – igaz, ezeken keresztül nagyságrendekkel nagyobb összegekhez juthatnak a magyar cégek.

Ki segíthet?

Lendér Zoltán szerint az utóbbi években egyre több cég él a pályázatok nyújtotta lehetőségekkel, a magyar állam által kiírt pályázatokra már közel 9300 beadvány érkezett, ám a szakember igazi robbanást csak az EU csatlakozástól vár.

Természetesen csak a nagyobb cégeknek éri meg egy saját alkalmazott vagy egy teljes részleg foglalkoztatása, amely folyamatosan a pályázati lehetőségeket figyeli és szűri. A kis- és középvállalatoknak érdemes külső céget igénybe venniük a pályázatfigyelésre és – bonyolításra. A kis cégek még bizalmatlanok az ilyen típusú tanácsadó cégekkel szemben, hiszen elméletileg semmi sem garantálja számukra, hogy el is nyerik ezeket a pályázatokat.

Az Infinity Kft. két éves tapasztalattal rendelkezik ezen a téren, maguk is nyertek már EU által kiírt pályázaton. Lendér Zoltán szerint, ha a pályázat a formai és tartalmi feltételeknek is megfelel, és a koncepció életképes, a benyújtó cégnek nagy esélye van az összeg elnyerésére.

A külön pályázatfigyelő szolgáltatás igénybevétele megéri még a kis és közepes vállalatok számára is, hiszen számottevő költséget csak a kedvező elbírálás utáni sikerdíj kifizetése jelent számukra. Tagsági díj ellenében negyedévente az adott cég profiljának megfelelő, 5-10 pályázati lehetőségről értesülhetnek.

A siker kritériumai• Vállalkozás helyzete

• Tervezett elképzelés, koncepció életképessége

• Pályázat menedzselése

• Pályázat kidolgozása

(Forrás: Infinity Kft.)

Nyerjünk! De hogyan?

Azoknak a kis-és középvállalatoknak van nagyobb esélyük a pozitív elbírálásra, amelyek nyereségesek és nincs köztartozásuk. Meglepő, de fontos kritérium, hogy az adott cég csak olyan pályázaton induljon, mely fő profiljának megfelel. A rengeteg lehetőség között elveszhetnek a vállalatok. A működési területüket csak érintő pályázatokon nem érdemes részt venni.

Egy életképes koncepció kidolgozása elengedhetetlen a sikerhez. A tanácsadó cég segítségével könnyebben eldönthetik, életképes-e az általuk felvázolt koncepció, érdemes-e belevágni a pályázati tortúrába. Ha igen, a két-három oldalas tervből 20-30 oldalas pályázat születhet, amely tartalmazza a megfelelően kidolgozott üzleti, vagy eredménytervet és a pályázat által előírt igazolásokat (APEH, VPOP, stb.). Az EU által kiírt pályázatok támogatják a nemzetközi cégek közötti együttműködést. Gyakran több cég áll össze egy pályázat benyújtásakor.

A pályázatok menedzselésében tapasztalatokkal rendelkező tanácsadó cég ráadásul beszél az “EU nyelvén”, ismeri a prioritásokat, tudja milyen szempontokat kell hangsúlyozni a siker érdekében.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik