Belföld

Lehull a lepel – a magyar átlaginternetező profilja

Ha a tömegben első blikkre szeretne kiszúrni egy rendszeres internethasználót, aligha téved , ha egy kamaszos arcú, vagány tekintetű, instant levest, jeges teát vagy energiaitalt szürcsölő fiúra mutat rá.

2002. első negyedévében a 14-69 éves lakosság 13,2 százaléka, azaz már 984 ezer ember használta az internetet – mondta el Győri

MódszertanA TGI évente 16 ezer embert, negyedévente 4 ezret kérdez meg. Reprezentatív mintavétele a 14-69 éves korosztályra terjed ki. Az internethasználat mellett kérdéseket tesz fel demográfiai adatokra, fogyasztási szokásokra, média- és márkahasználatra vonatkozóan is.

Adél, a TGI munkatársa az OMD Hungary által szervezett konferencián. (A TGI nem az internethozzáférést, hanem a használatot vizsgálja, a kérdőívükben a következő kérdés szerepel: “Szokott-e internetet használni?”.) Összehasonlításképpen: 1998-ban 5,6 százalékos penetrációt mértek.

Lehull a lepel – a magyar átlaginternetező profilja 1A magyar átlaginternetező: fiatal, merész és szingli

Több mint 500 ezer férfi és valamivel több mint 400 ezer nő internetezik hazánkban. A legmagasabb a penetráció a 14-17 éves korosztályban: a korcsoport 44 százaléka használja a világhálót. A magyar internet életében igazi áttörést az hoz majd, ha ők öt-tíz év múlva már önállóan, fizetőképes keresletként jelennek meg, és nem középiskolák, egyetemek infrastruktúráját hazsnálva böngésznek – véli Győri Adél.

A negyven év feletti korosztályban az országos átlag, azaz 13,2 százalék alatt van az internetezők aránya.

Abból adódóan, hogy a legaktívabban a fiatal generáció böngészik, nem meglepő, hogy a hazai internetezők 46 százaléka foglalkozását tekintve diák, családi állapotára nézve egyedülálló, életstílusát tekintve pedig fiatal, merész. A TGI fogyasztói életstílus tipológiája alapján a fogyasztói elit 30 százaléka, az úgynevezett élménygyűjtők 40 százaléka internetezik.

Jeges teát, Red Bullt és instant leveseket fogyaszt

A mobiltulajdonosok több mint 20 százaléka, a bankkártyát használók 19 százaléka internetezik. Kiugróan magas a befektetési alapokba invesztálók internethasználata: a befektetési jegyet vásárlók 35 százaléka vallotta, hogy rendszeresen böngészi a világhálót – ez körülbelül 80 ezer embert jelent a TGI számításai szerint.

Meglepően magas – mintegy 25 százalék – az internetezők aránya az instant leveseket, az energiaitalokat és a jeges teát fogyasztók körében. Ezzel szemben a klasszikus dobozos gyümölcsleveket fogyasztóknak csupán 15 százaléka internetezik. Igaz, ők többen, közel egymillióan vannak, a társadalomnak ugyanis számottevően kisebb hányada fogyaszt jeges teát és energiaitalokat.

A magyar internetező szabadidős tevékenységéről tudjuk még, hogy jár moziba: az elmúlt hónapban legalább egy mozifilmre beülők 32 százaléka, mintegy 300 ezer ember vallotta, hogy használja a netet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik