2002. első negyedévében a 14-69 éves lakosság 13,2 százaléka, azaz már 984 ezer ember használta az internetet – mondta el Győri
MódszertanA TGI évente 16 ezer embert, negyedévente 4 ezret kérdez meg. Reprezentatív mintavétele a 14-69 éves korosztályra terjed ki. Az internethasználat mellett kérdéseket tesz fel demográfiai adatokra, fogyasztási szokásokra, média- és márkahasználatra vonatkozóan is.
Adél, a TGI munkatársa az OMD Hungary által szervezett konferencián. (A TGI nem az internethozzáférést, hanem a használatot vizsgálja, a kérdőívükben a következő kérdés szerepel: “Szokott-e internetet használni?”.) Összehasonlításképpen: 1998-ban 5,6 százalékos penetrációt mértek.
A magyar átlaginternetező: fiatal, merész és szingli
Több mint 500 ezer férfi és valamivel több mint 400 ezer nő internetezik hazánkban. A legmagasabb a penetráció a 14-17 éves korosztályban: a korcsoport 44 százaléka használja a világhálót. A magyar internet életében igazi áttörést az hoz majd, ha ők öt-tíz év múlva már önállóan, fizetőképes keresletként jelennek meg, és nem középiskolák, egyetemek infrastruktúráját hazsnálva böngésznek – véli Győri Adél.
A negyven év feletti korosztályban az országos átlag, azaz 13,2 százalék alatt van az internetezők aránya.
Abból adódóan, hogy a legaktívabban a fiatal generáció böngészik, nem meglepő, hogy a hazai internetezők 46 százaléka foglalkozását tekintve diák, családi állapotára nézve egyedülálló, életstílusát tekintve pedig fiatal, merész. A TGI fogyasztói életstílus tipológiája alapján a fogyasztói elit 30 százaléka, az úgynevezett élménygyűjtők 40 százaléka internetezik.
Jeges teát, Red Bullt és instant leveseket fogyaszt
A mobiltulajdonosok több mint 20 százaléka, a bankkártyát használók 19 százaléka internetezik. Kiugróan magas a befektetési alapokba invesztálók internethasználata: a befektetési jegyet vásárlók 35 százaléka vallotta, hogy rendszeresen böngészi a világhálót – ez körülbelül 80 ezer embert jelent a TGI számításai szerint.
Meglepően magas – mintegy 25 százalék – az internetezők aránya az instant leveseket, az energiaitalokat és a jeges teát fogyasztók körében. Ezzel szemben a klasszikus dobozos gyümölcsleveket fogyasztóknak csupán 15 százaléka internetezik. Igaz, ők többen, közel egymillióan vannak, a társadalomnak ugyanis számottevően kisebb hányada fogyaszt jeges teát és energiaitalokat.
A magyar internetező szabadidős tevékenységéről tudjuk még, hogy jár moziba: az elmúlt hónapban legalább egy mozifilmre beülők 32 százaléka, mintegy 300 ezer ember vallotta, hogy használja a netet.