Belföld

Saab 9-3 Sport Sedan – a kis Saab utódja

Hosszú idő után először jelentkezik igazi újdonsággal a Saab az előkelő középkategóriás autók között. Az új 9-3 elölről szemlélve nem sokban különbözik jelenlegi változatától, pedig a kocsi teljesen új fejlesztés.

A Saab jelenleg futó 9-3-as sorozata a hetvenes évek vége óta szerepel a trollhätteni cég gyártási programjában, miközben érdemi “ráncfelvarráson” csupán egyszer esett át. A modellből azóta mintegy Saab 9-3 Sport Sedan – a kis Saab utódja 1másfélmillió példány talált gazdára, ami a siker kategóriába sorolja a svédek koncepcióját. A Saab azonban elérkezettnek látta az időt a változtatásra; ennek a törekvésnek a megtestesítője a piacon szeptemberben megjelenő 9-3 Sport Sedan. Elsőként a cikkben szereplő változat lesz megvásárolható, bő fél éves lépcsőkben kombival, kabrióval és egy összkerékhajtású szabadidőautóval bővül a 9-3 modellcsalád. A kocsi fő konkurensei a természetes rivális Volvo S60 mellett a hármas BMW, a Lexus IS 200 és az Audi A4 lesznek majd a svédek szerint.

Népszerűsítő figura a modellhezA Saab egy érdekes, gyermekrajzra emlékeztető figurával népszerűsíti az új 9-3 Sport Sedant. A reklámkampány központi figurájává előlépett skicc egy vigyorgó ábrázatú, sportosan lapos üléspozícióban lévő sofőrt ábrázol. A piros rajzocskát Ekkehard Schwartz, a Saab futómű-tervező mérnöke készítette, bár a cég eredetileg teljesen mást kért tőle: Schwartz feladata az lett volna, hogy írja le az új modell legjellemzőbb tulajdonságait.

A “művész” elmondása szerint a rajzhoz az adta az alapötletet, hogy a Saab – szándéka szerint – a vezető köré építette az új 9-3-ast, az autó minden eleme a vezetést örömét szolgálja. Ezért is került széles mosoly a figura arcára.

Karosszéria

A középkategóriás modell orrésze nem sok újdonságot tartalmaz a jelenleg gyártott Saab modellekhez képest: a hűtőmaszk és a lámpatestek vonalvezetése alapjaiban maradt a régi. A kocsit körbejárva azonban egészen új vonalak fogadnak minket, ugyanis minden korábbi elődjétől eltérően sok gömbölyded formával találkozhatunk. Az autó kupészerű körvonalával, döntött ablakaival és a kerekek BMW-sen rövid túlnyúlásaival sportos hatást kelt, a karosszéria egésze ráadásul tagadhatatlanul ék alakú. A karosszéria légellenállási tényezője ennek köszönhetően 0,28, ami kiváló értéknek mondható. A 9-3 Sport Sedan hossza egyébként nem változott a jelenlegi 9-3-hoz képest, ám az 55 milliméteres szélességbeli és 71 milliméteres tengelytávbeli növekedés hatására hátul sokkal tágasabb lett elődjéhez képest.

Saab 9-3 Sport Sedan – a kis Saab utódja 2Motor, felszereltségi szintek

Három benzinmotor közül lehet választani. Mindhárom kétliteres, a teljesítmény 150, 175 vagy 210 lóerő. A típusjelzés a turbómotor hangolásától függően 1,8t, 2,0t illetve 2,0T. Marad az Opeltől átvett 2,2 literes, 125 lóerős turbódízel, amellyel az új Vectrában is találkozhatunk. Valamennyi erőforrás már az egészen alacsony fordulatszám-tartományokban is nyomatékos lesz: a svédek szerint húzóerőben nem lesz hiány. A sebességváltásban ötfokozatú automata segít, ha a vevő nem az öt-, illetve hatfokozatú kézi váltóval rendeli meg az autót.

Háromféle felszereltségi szint áll rendelkezésre: a Linear, az Arc és a Vector. Ezekhez járul még a nagy teljesítményű Aero változat. A tartózkodó Linear szövetkárpittal és antracit burkolatokkal készül. Az Arc 16 collos könnyűfém kerekekkel, bőrkárpittal és nyárfabetétekkel egészíti ki ezeket. A Vector jellemzője a 17 collos könnyűfém keréktárcsa és a sportos bőr-szövet utastér, matt króm dekorációval. A modellcsalád csúcsán álló nagy teljesítményű Aero megkülönböztetője a feszesre hangolt sportfutómű és a sportos küllemű karosszéria. Ez utóbbi kizárólag a 210 lóerős motorral kapható.

Saab 9-3 Sport Sedan – a kis Saab utódja 3A divatos esőérzékelő is része a felszereltségnek, a tolatóradarral és a klímaberendezéssel együtt. Utóbbi érdekessége, hogy a napsugárzást és az árnyékot is figyelembe véve automatikusan állítja be a kívánt hőmérsékletet. Az utastérben a szórakoztató és tájékozató rendszereknél már száloptikás technológiával találkozunk, ezek 50-szer gyorsabbak a hagyományos vezetéknél.

Saab 9-3 Sport Sedan – a kis Saab utódja 4Aktív és passzív biztonság

Az új 9-3 a Saabnál valaha végrehajtott legteljesebb futómű-dinamikai fejlesztőprogram eredménye, ezekkel a kényelem és a stabilitás sokat javult. Ezekhez járul hozzá a ReAxs passzív hátsókerék kormányzás, a menetstabilizáló rendszer (ESP), a kanyarodási fékszabályozás (CBC) és a kipörgésgátló (TCS) – ezek mind-mind a szériafelszereltség részei. A kényelmes és stabil vezethetőségről a négy lengőkaros független hátsó és a McPherson rendszerű első futómű gondoskodik.

A passzív biztonság terén a jól gyűrődő karosszéria mellett fejlégzsák, kétfokozatú első légzsákok szolgálják a biztonságban mindig élenjáró márkát választó utasok testi épségét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik