Belföld

Ford Focus SVT/ST170 – hobbija a versenyzés

A chicagói autószalonon mutatkozott be a Ford Focus SVT, a lekönnyített autóban versenyszív dobog. A modell az európai piacokon már Focus ST170 névre hallgat.

Motor, erőátvitel

A kocsi alapját a kétezres benzinmotorral hajtott, csak Észak-Amerikában kapható Focus ZX3 adja. Az első nagy változás a motortérben domináló erőforrást érintette. A Focus SVT-be 2 liter hengerűrtartalmú négyhengeres Zetec motor került, a szériában azonban a 130 lovas gépszívet felerősítették a Ford mérnökei. A 170 lóerős teljesítménnyel és közel 200 Nm-es maximális nyomatékkal jellemezhető erőforráshoz hatfokozatú kézi kapcsolású nyomatékváltó csatlakozik.

A fejlesztések során többek között módosították a hengerfejet és a beömlőket. Ennek köszönhetően pedig a kocsi sokkal dinamikusabb lett: a gyári adatok tanúsága szerint 8,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből a száz kilométeres sebességet.

Ebben a motor ereje mellett az is szerepet játszik, hogy egy új váltóval párosították az erőforrást. A hatsebességes manuális váltó – amelynek súlya a fél mázsát sem éri el – kialakításánál a kocsi rugalmasságának növelése volt a cél. A gyár mérnökei egy nagyon rövid egyes fokozattal tették különösen agresszívvá a kocsit. Persze az sem mellékes, hogy a rövid úton járó váltót nagyon pontosan és gyorsan lehet kapcsolgatni. A váltót egyébiránt a Getrag szállította, amely olyan megkérdőjelezhetetlen referenciával rendelkezik, mint a sport BMW-k.

A Special Vehicle Team (SVT) a Ford legújabb fejlesztési csoportja, mely a Focus átalakított modelljével debütál a nagyközönség előtt.

Hamarosan itt az RSNem sokáig lesz a legerősebb Focus az SVT. A második fél évben érkezik ugyanis az RS változat, amely a legendás Escort Cosworth utódjának tekinthető – legalábbis 220 lóerős teljesítménye erre enged következtetni.
A Focus WRC rally autó által inspirált “adrenalingyárat” inter-coolerrel, turbófeltőtővel felszerelt, 2 literes Duratec RS motor repíti 6,7 másodperc alatt 0-ról 100 km/órás sebességre. Az erőforrás legnagyobb nyomatéka várhatóan meghaladja majd a 300 Nm-t. Ezzel az RS Focus 225 km/óra végsebesség elérésére lesz képes. A paprikás autóból azonban sajnos mindössze 4500 készül majd évente.

Futómű, fékek

A Focus SVT természetesen feljavított fékeket és feszesre hangolt felfüggesztést kapott. Az elöl McPherson, hátul független felfüggesztéseket a széria kivitelnél keményebbre hangolták, elöl 300 mm, hátul 280 mm átmérőjű hűtött tárcsafékeket szereltek fel.

A kocsi 17 collos alumínium kerekeket kapott, melyeken 225/45-ös profilú WR sebességindexszel ellátott gumik feszülnek és kapaszkodnak a villámgyorsan vett kanyarokban. A vezető egyszerűen késztetést érez arra, hogy alaposan megcibálja a kormányt.

Szerpentinen tehát igazi örömautózást tesz lehetővé a Focus SVT. Persze autópályán sincs szégyenkeznivalója, hiszen a 215 kilométeres végsebesség több mint elegendő.

Karosszéria

A Focus SVT-ben a széria modellhez képest a második nagyobb módosítás a jelentős súlycsökkentés volt. Az átalakítás első lépése az volt, hogy a felesleges kilóktól megszabadították a hobbi-versenyautónak szánt alapgépet. Eltávolítottak néhány, fölöslegesnek számító – vagy legalábbis nélkülözhető – elemet, mint például a rádiót vagy a légkondicionáló berendezést, de a versenyváltozatban a hátsó ülésektől is megszabadították a kiszemelt Fordot. Az acél motorháztetőt karbonszállal merevített műanyagra cserélték.

Mindennel együtt a teljes súlymegtakarítás eléri a 10 százalékot. Ez – érthető módon – jelentősen javítja a kocsi menettulajdonságait. A Focus azonban küllemre sem csúnya, személyre szabott spoilereinek és egyedi fényezésének köszönhetően (a vevők a Sonic Blue, a Infra-Red, a CD Silver és a Pitch Black árnyalatok közül választhatnak).

Az utastérben a nagyobb oldaltartást adó üléseket és a kormánykereket fekete bőrrel borították. A sportos hangulatot az alumíniumpedálok és a fehér számlapos műszerek fokozzák a 18 ezer dollárt kóstáló Ford Focus SVT-ben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik