Belföld

Segélycsomagok a légitársaságoknak

A terroristatámadás a gazdasági szektorok közül leginkább a légiközlekedést érintette. A csődközelbe került légitársaságok most állami segélyért folyamodnak: összege több tízmilliárd dollárra rúghat.

Segélycsomagok a légitársaságoknak 1A múlt keddi terroristatámadások a gazdaságban is hatalmas felfordulást okoztak. A legsúlyosabban a közlekedési szektort, elsősorban a légiközlekedést érintették. A repülőgép-eltérítéseket követő félelemhullám jó ideig csökkenti majd az emberek utazási kedvét, emellett a szigorúbb biztonsági előírások sem könnyítik meg a légitársaságok dolgát.

A legtöbb nagy légitársaság a fenti okok miatt hozzávetőlegesen 20 százalékkal csökkenti járatainak számát. Elemzők szerint azonban a légiközlekedés iránti kereslet 30-50 százalékkal is kisebb lehet.

A visszaesés hullámaiA Boeing szerdán jelentette be 30 ezer ember leépítését, és az Airbus is hasonló lépéseken gondolkodik. Alaposan meg fog csappanni a repülőgépek lízingelésével foglalkozó társaságok bevétele is: Ez olyan cégeket is érenthet, mint a Morgan Stanley, a DaimlerChrysler vagy a General Electric.

Egy iparág a padlón

Az amúgy is gyengélkedő szektorra letaglózó csapásként hatott a dollármilliárdokra rúgó bevételkiesés. Van, aki már ki is dőlt a sorból: a Midway Airlines már a tragikus események előtt is a fizetőképtelenség szélén állt, s most bedobta a törölközőt, szeptember 12-étől beszüntette működését.

A Continental Airlines is a csőd szélén áll: napokon belül jár le 70 millió dollárra rúgó adósságának határideje. Az US Airways 11 ezer alkalmazottját bocsátotta el. A Standard & Poors hitelminősítő pedig arra figyelmeztetett: nincs kizárva, hogy a közeljövőben több légitársaság is fizetőképtelenné válik.

A tőzsde is idegesen reagált a biztatónak csöppet sem mondható kilátásokra: a Dow Jones US Airlines Index a kereskedés újbóli megindulásakor több mint 35 százalékot szakadt. Ez azt jelenti, hogy a cégek együttes piaci értéke egyetlen nap alatt 10 milliárd dollárral csökkent.

Segélycsomagok a légitársaságoknak 2Huszonnégy milliárdot is adhat a Kongresszus

A bajbajutott légitársaságok a költségvetéstől remélnek segítséget. Szombaton már a Kongresszus előtt volt egy 15 milliárdos segélycsomag, de nem szavaztak róla a képviselők, mivel nem volt elegendő idejük tanulmányozni a javaslatot.

Az elmúlt napokban a légitársaságok vezetői folyamatosan tárgyaltak a közlekedési minisztériummal, amely úgy tűnik, támogatja a szektornak nyújtandó állami segítség tervét. A végső összeg még nem ismeretes. A légitársaságok javaslata 24 milliárd dollárról szól, ebből 5 milliárdot készpénzben, 7,8 milliárdot adókedvezményként, 11,2 milliárdot pedig hitelgarancia formájában kapnának meg.

A tervezetet szerdán vitatja meg a képviselőház szállítási bizottsága. A szenátus kereskedelmi bizottsága pedig csütörtökön tárgyal a javaslatról.

A Malév így is, úgy is veszteségesA Malév Rt. helyzetén a várható nemzetközi légiforgalom-csökkenés sem nagyon ronthat már, a cég ugyanis igencsak veszteséges. A válságkezelés jegyében a kormány tegnap elfogadta a Malév Rt. stratégiai és átalakítási programját, s arról is döntött, hogy a légitársaság 9,2 milliárd állami forintot kap. Az összeget abból a 44 milliárd forintból hasítják ki, amelyet az ÁPV Rt.-nek jut az idei költségvetési többletbevételekből. A légitársaság közgyűlése szabadon dönthet, hogy a 9,2 milliárdból mekkora összeget fordítanak tőkeemelésre, mennyit tesznek tőketartalékba. Előzőleg a cég már mintegy 23 milliárd forint hitelhez jutott az ÁPV Rt.-től, valamint az MFB-től. A Malév a múlt héten különben gyorsan kezdett az internetes válságkommunikációba. A társaság saját honlapján másfél óránként frissítve jelentek meg a fontos információk és közlemények.

Bajban a britek is

Az európai és az ázsiai légitársaságokat is érintették az események. A legtöbbnek 5-15 százalékot zuhanta a papírja az elmúlt hét során.

Itt is megkezdődtek a leépítések: a Virgin Atlantic, az Egyesült Királyság második legnagyobb légitársasága dolgozóinak 13 százalékát bocsátja el. A belga Sabena arra figyelmeztetett, hogy két hét alatt csődbe mehet, ha a szakszervezetek nem egyeznek bele 1400 dolgozó kirúgásába.

A brit szakszervezetek azt kérik a kormánytól, az egymilliárd fontra rúgó repülőtéri illetékből származó bevételt fordítsa a légitársaságok megsegítésére, hogy elkerülhetőek legyenek a további nagymértékű elbocsátások. Ha a kormányzat jóvá is hagyná a szakszervezetek kérését, az Európai Bizottságnak is engedélyeznie kellene a lépést, mivel korábban megtiltotta a légitársaságok állami támogatását.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik