Belföld

Tréningezni jó

Sokak szerint tréningekkel foglalkozni tuti biznisz és vidámság: kikapcsolódás furcsa feladatokkal rengeteg pénzért. A szakmának komoly kihívásokkal kellett és kell ma is szembenéznie, amikor bizonyítani kell: a tréningek igenis hasznosak és hozzájárulnak a cég sikereihez.

Tréningezni jó 1A hazai tréningpiac folyamatosan bővült az elmúlt évtizedben, bár bővülése lassulni látszik a kilencvenes évek közepétől kezdve. A Tréning Kerekasztal 2001. januárjában elkészült felmérése szerint a magyar piac forgalma az elmúlt évben 6-8 milliárd forint volt. Az elemzésből kiderül, hogy a bővülés már nem elsősorban a külföldi cégek nagybefektetéseinek köszönhető – bár még mindig a multik a nagy megrendelők -, hanem annak, hogy a hazai közepes és kisvállalkozások is megjelentek a piacon. Ennek ellenére egyre több pesszimista vélemény hallható a piacról, miszerint kevés az ügyfél, de túl sok a tréningre szakosodott cég. Tény, hogy a megbízások elnyeréséért harcolni kell, különösen, hogy a potenciális munkáknak csupán 30-40 százaléka kerül tenderezésre, legtöbbször ismertség és ismeretség kérdése, hogy ki szerzi meg a munkát.

Ádáz harc

Egyre több tanácsadó cég működik a tréningpiacon, hiszen a belépési költségek alacsonyak, és úgymond nagyot lehet szakítani. Így könnyen előfordulhat, hogy egy-egy kisebb cég szakmailag kevésbé megalapozottan, a meghirdetett projekteket igen alacsony költséggel vállalja. Ennek hátránya csupán annyi, hogy az ügyfél a tréning után veszi kalapját, s évekig nem akar ilyesmiről hallani. Természetesen a kisebb cégek között sokan vannak, akik szakmailag kitűnő teljesítményt nyújtanak, ezt a nagyok is elismerik. A nagyobb tanácsadó cégek közül nem mindegyik érzi meg a “zugtanácsadók” negatív hatását, de senki sem örül neki, hogy ilyenek léteznek. A hazai tréningpiacot körülbelül 15 cég határozza meg, azok, akiknek forgalma 50 millió forint felett van egy évben.

EgyüttműködnekA verseny ellenére azonban tapasztalható a cégek között egyfajta együttműködés. Ezt néha a kényszer szüli, mivel az ügyfél egyszerre több tanácsadót bíz meg, attól függően kiben, mit szeret. A megbízottaknak pedig sajnos vagy nem sajnos együtt kell dolgozniuk. Előfordult már olyan helyzet is, hogy egy megbízott tanácsadó cég felkért egy másikat, mert szakmailag szükségesnek tartották azt. Pozvai Zsolt, a Door Tréning Central Europe Kft. ügyvezetője szerint azonban a tréningpiacon szereplő cégek leginkább azokat az információkat osztják meg egymással, melyek amúgy is publikusak. Ez persze természetes, hiszen versenytársak, de tapasztalható pozitív együttműködés is, mellyel egymást segítik. Ilyen a Tréning Kerekasztal (tagjai: Ad Sidera Vezetési Tanácsadó és Továbbképző Kft., Business Success Magyarország, Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft., Door Tréning Central Europe Kft., Easy Learning Hungária Kft., Human Telex Consulting, Omegaglen, Profil Tréning, TMI Hungáry Kft.), valamint a Szervezetfejlesztők Magyarországi Társasága közötti együttműködés, akik szakmai fórumokat szerveznek az érdeklődőknek.

Konszolidáció

“A piac egyre kiegyensúlyozottabb – már kialakultak a játékszabályok, nemcsak a kínálati, hanem a megrendelői oldal is kifinomulni látszik.” – mondta el a FigyelőNETnek Zala Ákos, a Human Telex Consulting ügyvezetője. Az ügyfelek egyre konkrétabb igényekkel keresik meg a tanácsadókat, köszönhetően saját vagy hallomásból szerzett információiknak. Körülbelül tudják, mivel jár egy tanácsadói projekt, azokat milyen belső vállalati tevékenységgel kell alátámasztani, hogy a tréning sikeres legyen, ez pedig jelentősen megkönnyíti mindkét oldal dolgát. Dr. Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partner Consulting Kft ügyvezetője szerint a tréningpiac szerencsés, mivel a magyar menedzserek követik a szakirodalmat, és nyitottak az újra. “Akadnak azonban továbbra is olyan megbízók, akik a tendereztetés során nem adnak elegendő információt a projektről, kívánságaikat látatlanban pedig nehéz kitalálni”- mondta Modla Norbert, a TMI Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Sokszor az is gond, hogy egyes megrendelők túl sok, akár 10-12 tanácsadóval megpályáztatják ugyanazt a projektet. Sok tréningcég ilyenkor visszavonulót fúj. Általános vélemény szerint maximum 3-5 céggel érdemes versenyezni, ha többen vannak, nem éri meg a komoly pályázat megírásába fektetett energia.

Kell a tréning?

Főleg a magyar vállalatokra jellemző, hogy ódzkodnak a tréningektől, elsősorban azért, mert hatása nehezen mérhető, a felsővezetőket pedig főleg a számokkal lehet meggyőzni. Az biztos, hogy a fő vállalati, pénzügyi mutatószámokban megjelenik, de nagyon nehéz számszerűsíteni a pontos, csak a tréningnek köszönhető javulást.

Ráadásul a tréningek hatása közvetlenül a tréning után a legerősebb, a résztvevők akkor a leglelkesebbek a tréningen tanultak gyakorlatba való átültetésében. Ám mikor a munka újra kezdődik, és monotonná válik, nehéz a tréningen szerzett tapasztalatokra visszaemlékezni. A trénerek szeretnek ezért az utókövetés technikájával élni, amikor az emlékeket felfrissítik, és pontos képet kaphatnak a tréning vállalatra tett hatásáról, az esetleges negatívumokat kiszűrhetik. Nehezíti a dolgot, hogy a megbízók gyakran nem adják meg a kellő segítséget az eredmények méréséhez. ” Fontos lenne minden ügyfélnek megértenie, hogy a pénzen kívül jelentős energiákat is bele kell fektetni az adott projektbe”- mondta Modla Norbert. “Ha a vállalatok nem biztosítanak személyes találkozást egy-egy fontos érintettel, mivel azok elfoglaltak, a trénerek csak telefonon két megbeszélés között, rohanva tudják őket elérni, szinte majdnem biztos, hogy nem tuják megfelelően felmérni a szituációt, a vállalatnál felmerül nehézségek okát. Ez pedig tovább csökkenti a tréning sikerének lehetőségét. Az ügyfeleknek meg kellene érteniük, hogy egy változás vagy fejlesztés nem esemény, hanem folyamat. Ezt pedig előre megtervezetten tettekben, támogatásban és számonkérésben is követniük kell.”

Slágertréning

A tréningek között mindig vannak keresettebbek, amelyek az ügyfelek között slágernek számítanak. Rossz nyelvek szerint korábban sok megbízó azért kereste a kommunikációs, “time management” és konfliktus-kezelő tréningeket, mert ezekről hallott, s maga sem tudta mire van szüksége. Ez a jelenség azonban természetes, mert az ügyfeleknek is meg kellett tanulniuk, hogyan használják a korábban nem ismert gazdasági lehetőségeket.

Folyamatosan keresettek az értékesítéssel kapcsolatos tréningek, de ma már az ezen a területen keresett témák is finomodnak, egyre inkább a kisebb trükkök elsajátítása miatt keresik fel a tanácsadókat – mint például a csoportos tárgyalások kezelése, üzleti matematika.Korábban nagy volt a népszerűsége a felsővezetők képzését, fejlesztését szolgáló tréningeknek is, ma már azonban kevesebb rájuk az igény, napjainkban inkább a közép- és alsó szintű vezetőkre fordítanak figyelmet a cégek. Egyre keresettebbé váltak a teljesítményértékelési problémák – vagy a stressz kezelésére szervezett tréningek is, de népszerűek a csapatépítési és a prezentációs tréningek is.

A cikk megírásában Modla Norbert (a TMI Hungary Kft. ügyvezető igazgatója), Pozvai Zsolt, (a Door Tréning Kft. ügyvezető igazgatója), Zala Ákos (a Human Telex Consulting ügyvezető igazgatója) és Kosztolányi István (a Concordia vezető tanácsadója) voltak segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik