Egy kis történelem2000
Az egyesült társaság az elektronikus médiával kapcsolatos tevékenységeit, a mobil és IT szolgáltatásokat kiszervezi az SWelcom cégbe.
1999 A SanomaWSOY 55 százalékos részesedést szerez a helsinki tőzsdére is bevezetett Rautakirja lapterjesztő cégben.
1999 őszÁtadják a Helsinki központjában felépült, 38 ezer négyzetméter alapterületű 12 szintes üvegcsodát, a Sanoma Házat.
1999 május A SanomaWSOY részvényeit bevezetik a helsinki tőzsdére.
1998 májusA Werner Söderström (WSOY), a Sanoma Corporation, a Helsinki Media Company megállapodnak, hogy egy éven belül egyesülnek és SanomaWSOY néven Skandinávia második legnagyobb médiabirodalmát hozzák létre.
1997 április A Sanoma Corporation Taloussanomat címmel gazdasági napilapot indít.
1993 A könyv és magazinkiadás átkerül a frissen alapított Helsinki Media-hoz.. A két napilap, a Helsingin Sanomat és a minőségi bulvár Ilta-Sanomata a Sanoma Corporation-nél marad.
1965-1989 Kiépül a médiabirodalom, felvásárlások révén nyitás az elektronikus kommunikáció felé.
1972 Aatos Erkko a Sanoma Corporation elnöke lesz, napjainkban ő a Sanoma WSOY legnagyobb tulajdonosa, 29,4 százalékos részesedéssel.
1950-1960-as évek Akvizíciók segítségével a Sanoma kiépíti nőket és gyerekeket célzó magazin portfolióját.
1945 A Sanoma megszerzi a Reader’s Digest finn verziójának kiadói jogát.
1926 A Helsingi Sanomat Finnország legnagyobb napilapja, példányszáma 90 ezer.
1910 Több lapkiadó, köztük a Sanoma és a WSOY beszáll a Rautakirja lapterjesztő megalapításába.
1889 Megjelenik a Päivälehti napilap, az 1904-ben létrehozott Helsingi Sanomat elődjének első száma.
1878 Megalapítják a Werner Sörderström (WSOY) céget.
Ha további részletekre is kíváncsi, akkor ide kattintva olvashatja angolul! >>
Mindössze másfél hét telt el azóta, hogy nyilvánosságra került: a finn SanomaWSOY komolyan érdeklődik a VNU fogyasztói magazinjai iránt. A helsinki székhelyű médiacsoport a tárgyalások utolsó fordulójában már csak a BC Partners és CVC-vel, egy pénzügyi befektetővel állt versenyben.
Olvassa el a tranzakcióról szóló magyar nyelvű sajtóközleményeket:
• VNU >>
• SanomaWSOY >>
Jól időzítettek a finnek
A tavaly decemberben eladásra kínált 185 címből álló lapportfóliót a VNU először 2 milliárd euróra értékelte. Az Európa-szerte tapasztalható tendencia, a fogyasztói lapok csökkenő reklámbevétele azonban nem kedvezett az eladásnak. Az üzletág értéke hónapról hónapra mérséklődött. A hollandok viszont nem halogathatták tovább az üzlet nyélbeütését, az AC Nielsen tanácsadó cég megvásárlásához felvett áthidaló hitelek törlesztése esedékessé vált.
A vételár végül a VNU eredeti elképzeléseinek alig kétharmada, 1,25 milliárd euró lett. A hír bejelentése után a két részvény árfolyama ellentétes irányba mozdult el, a VNU papírok jegyzése 1 százalékkal gyengült, a SanomaWSOY árfolyama a helsinki tőzsdeindex (HEX) 3,7 százalékos zuhanásával szemben csaknem 4 százalékkal erősödött. A piac első reakciójából ítélve a finnek jól időzítettek.
Hétmérföldes léptekkel
A tranzakció komoly kihívást jelent a finneknek, hiszen a magazinpiacon eddig jóformán csak hazai vizeken jeleskedtek. Erről árulkodnak a számok is. A VNU most értékesített üzletága 816 millió euró árbevétel mellett 143 millió eurós adó- és kamatfizetés előtti, amortizáció nélkül számított eredményt (EBITDA) mutatott fel 2000-ben, miközben a SanomaWSOY magazinforgalma – tulajdonképpen a Helsinki Media árbevétele – 160 millió eurót tett ki, az EBITDA pedig csupán 17 millió euró volt.
Pénzügyi információkA legfontosabb pénzügyi információkat a két cég nevére kattintva kaphat:
• SanomaWSOY
• VNU
A két cég piaci értéke között is hasonlóan nagy az eltérés. A legfrissebb tőzsdei árfolyamokkal kalkulálva a VNU egésze 9,8 milliárd eurót ér, a SanomaWSOY 1,7 milliárdot.
Ambiciózus növekedési tervek
Az akvizíció mozgatórugója a cég honlapján is fellelhető nagy ívű növekedési terv: Vízió és stratégia
• A médiabirodalom jelenleg 1,4 milliárd eurós árbevételét a menedzsment 2005-re 2,5 milliárd euróra szeretné feltornázni.
• Tervük szerint 2003-ra a forgalom legalább 20 százaléka külföldről származna.
• A meglévő üzletek jövedelmezőségét tovább kívánják javítani.
• A Sanoma WSOY tudásából és szakértelméből merítve elsősorban az alábbi területeken szeretnének növekedést felmutatni: e-learning, nemzetközi magazinpiac, üzleti információk, szórakoztatás.
Az alábbi ábra a SanomaWSOY szervezeti felépítését szemlélteti:
A SanomaWSOY üzletágait képviselő cégek:
• Sanoma
• Helsinki Media
• WSOY
• Rautakirja
• SWelcom