Belföld

Nem csak nevet vált a Matávnet

Arculatot és nevet vált a Matávnet, ami arra utal, hogy tulajdonosa a jelenlegi tőkeerejét kihasználva igyekszik felkészülni a monopólium elvesztésére.

Nem csak nevet vált a Matávnet 1Feltűnhetett a figyelmes érdeklődőnek, hogy a korábban leányvállalatként emlegetett Matávnetet egy ideje vezetői a Matáv-csoport tagjaként definiálják. Az apró különbség lényeges stratégiaváltást takar, s a folyamat most érett meg arra, hogy a nyilvánosság elé lépjenek vele, ráadásul névváltással is jelezzék. A Matávnet új neve Axelero Internet Rt., amely – a cég vezetőinek szándéka szerint – a gyorsulás, gyorsítás hangulatát idézi fel.

Átfogó kampányAz Axelero Internet Rt. arculatváltását bevezető image-kampányt az írott és az elektronikus sajtóban, valamint óriásplakátokon május 2-ától ismerheti meg a nagyközönség.

A szlogen – “Mindenkinet”. Értelmezése: Az internet által nyújtott lehetőségeket az Axelero mindenki számára elérhetővé kívánja tenni. A kampány üzenetei: 1. Mindenkinek vannak kérdései. Mi azért vagyunk, hogy legyen válasz. 2. Eszköz vagyunk a mindennapokban.

Függetlenedés és terjeszkedés

Ahhoz, hogy a legnagyobb távközlési szolgáltató internetes üzletága hosszú távon is megtarthassa vezető szerepét, kicsit el kell távolodnia az anyacégtől, önállósodnia kell – döntötte el a Matáv felső vezetése valószínűleg már akkor, amikor tavaly szeptemberben a kívülről jött Drajkó Lászlót nevezte ki a cég élére. Drajkó képesnek látszik arra, hogy önálló stratégiát építsen ki, s végig is vigye akaratát. Igaz: az internet- és a tartalomszolgáltatás a távközlési monopólium elvesztése után kiváltképpen hangsúlyossá válik a Matáv számára, s ezért minden támogatást meg is adnak a vezérigazgatónak.

A Matávnet a stratégiai változások jegyében még tavaly három üzletágra bontotta fel tevékenységét: a lakossági, a vállalati, valamint a tartalom- és médiaszolgáltatásra. A lakossági- és a tartalomszolgáltatásban a cég piacvezető, javítanivalók a vállalati területen vannak.

Éppen ezért az arculat-kampány mellett szolgáltatásbővítésre is sor kerül, főleg ebben a szegmensben. Bedobják a BDSL (Business DSL) fantázianevű, digitális előfizetői vonalon alapuló szolgáltatást, amelynek lényege, hogy az ügyfélnek ingyen felkínálnak egy routert, amely házon belül megosztja a vonalakat.

Újra hadrendbe állítják a bérelt vonali szolgáltatást is, valamint a már működő Adatparkot. Ebben szervereket, sávszélességet, biztonságtechnológiát, valamint webfejlesztői szakértelmet bérelhetnek az ügyfelek.

Ezenkívül – nehogy legyen terület, amelyen lemaradnának a versenytársak mögött – kábelcsatornán is megkezdik az internetszolgáltatást, egyrészt a többi piaci szereplőhöz hasonló nagysebességű adatátvitellel, de a lassúbb, másodpercenkénti 64 kilobites, olcsóbb szolgáltatással is színre lépnek. Az egyéni előfizetők további kedvezményre számíthatnak, s megújul a dobozos internethozzáférés, a Netquick is: a feltölthető mobilkártyákhoz hasonlóan a szolgáltatás és a telefontarifa előre fizetését tervezik.

Gyakorlati kérdésekA Matávnettel megkötött szerződések, a Matávnettől megrendelt, vagy már igénybevett termékek, illetve szolgáltatások továbbra is érvényben vannak és zavartalanul használhatók, ezentúl Axelero néven. A cég nevével weboldalának címe is megváltozott. Mindez együtt jár azzal is, a cég ügyfelei május 2-ától új e-mail címmel küldhetnek és fogadhatnak elektronikus leveleket, amelynek formája azonosito@axelero.hu lesz. Ez a külalakváltás azonban nem jár egyéb következményekkel, hiszen ugyanazzal az azonosítóval és titkos jelszóval lehet kapcsolódni az internetre, mint eddig, a korábbi e-mail címekre küldött levelek zavartalanul megérkeznek. Az átállásra bőven lesz idő: az Axelero Internet még két évig lehetővé teszi minden ügyfele számára, hogy zavartalanul használhassa matavnet.hu címét, párhuzamosan új, axelerós hozzáférésével.

Veszteségesen

A Matávnet árbevétele tavaly 3,68 milliárd forint volt, de hiába a két üzletágban elért vezető szerep, az évet 912 millió forint veszteséggel zárta a cég. Profitot erre az évre sem remélnek, de a sikernek könyvelik el a konkurenseknél gyorsabb növekedést.

A cég vezetője szem előtt tartja persze, hogy minél hamarabb nyereséges vállalkozássá váljon az internetes üzletág. Ha másért nem, hát azért, mert a Új Gazdaság lejtmenete a Matávnál, s annak többségi tulajdonosánál, a Deutsche Telekomnál is érezteti hatását.

Eljött tehát a bizonyítás ideje. A Matávnet évekig nagyon erős befektetői bizalmat élvezett, s minden pénzt megkapott a távoli megtérülés reményében. Az Axelero azonban már most sem számíthat a tulajdonosok adakozó kedvére, s a jövőben ez még inkább így lesz.

A most “kicsomagolt” stratégia- és arculatváltás azonban kissé árnyalja ezt a képet. Arról árulkodik, hogy a Matáv a monopólium utolsó pillanatában él a még adódó lehetőségekkel, s számos olyan szolgáltatást vezet be, amelyre a versenytársaknak egyelőre nincs lehetőségük.

Nem csak nevet vált a Matávnet 2Emellett a legjobb taktikát választja a liberalizált piacra való felkészülésre: nagy befektetéssel, látványos kampánnyal előre menekül. “Hiszek a szabad versenyben” – mondja Drajkó, akinek nincsenek illúziói afelől, hogy innentől a profitabilitás szempontja szerint ítélik meg munkáját. Lehetőséget is lát abban, hogy megszűnik a monopólium, hiszen akkor olyan szolgáltatóként aposztrofálhatja az Axelerót, amely sokat vásárol az alapító cégétől, a Matávtól, joggal várhat tehát színvonalas teljesítést.

Nagy piaci potenciált látnak a méretnövelésben, hiszen a méretgazdaságosság versenyelőnyt hozhat. Kiváltképpen azokon a területeken, ahol a monopólium megszűnte igazán érinti a céget: a háztól a telefonközpontig tartó szakaszon nyújtott átvitel költségében.

Agresszív piacszerzés

Drajkó szerint az internettel kapcsolatos számos területen a Matávnet hozzáállása a tulajdonosukénál és a versenytársakénál is agresszívebb. Példaként az ADSL-t (aszimmetrikus digitális előfizetési vonalat – az előfizető felé gyors, fordított irányban valamivel lassúbb adatátvitelt megvalósító technológiát) említi. A Matáv és a versenytársak ezt egyaránt rétegszolgáltatásként pozicionálták, miképpen annak idején a mobilszolgáltatók az analóg rendszerű mobiltelefont, ők viszont sokkal inkább úgy tekintenek rá, mint a GSM-re: tömegtermékként.

A versenytársak nyilván nem fogadják el Drajkó érvelését, hiszen nekik a Hírközlési Főfelügyelethez kellett fordulniuk azért, hogy egyáltalán nyújthassanak ilyen szolgáltatást. Jelenleg is zajlanak csaták a szerződések körül, mert versenykorlátozással és időhúzással vádolják a Matávot.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik