Belföld

Nyugdíjreform – mire számíthatunk?

Orbán Viktor miniszterelnök hétvégi, nyugdíjreformmal kapcsolatos megszólalása még inkább összezavarta az állami nyugdíjrendszer körül kialakult, már amúgy sem tiszta képet. Az ellenzék és a magánpénztárak nem értik a kormányzati szándékot.

Nyugdíjreform – mire számíthatunk? 1Kevés területet találni, ahol egy módosítás akkora tömegeket érint, mint a nyugdíjrendszer esetében. Mindenkiről elmondható ugyanis, hogy vagy nyugdíjas, vagy előbb-utóbb nyugdíjas lesz, nem is szólva a több generációs háztartások érintettségéről. Talán éppen ezért tartja fontosnak az állam, hogy “ne maradjon ki a jóból”. A kormányfő új elképzeléseit csak homályos hétvégi nyilatkozatából lehetne kiolvasni, melyet még a szakmabeliek sem értenek.

Spanyolviasz – vagy valami más?

Orbán Viktor “álmában” olyan állami nyugdíjrendszer szerepel, amelyben a járulékfizető pontosan tudja, mikor mennyit fizetett a “közösbe”, és ezért milyen összegű ellátást garantálnak neki. A rendszer konkrét megvalósítása két minta alapján valószínű: vagy a német pontrendszer sémája szerint, vagy egy úgynevezett eszmei tőkeszámla bevezetésével.

A pontrendszer úgy tenné követhetővé a jogosultság változását, hogy egy év átlagos járulékfizetése egy pontot ér, és a munkavállalókat minden évben értesítenék, hány pontot szereztek. Az azonban nem világos, hogy ez az elképzelés mennyire valósítaná meg a magán-nyugdíjpénztárak által sikeresen működtetett tőkefedezeti rendszert.

A FigyelőNet kérdésére egy több pénztárat üzemeltető társaság vezetője neve elhallgatását kérve elmondta: nem világosak számára a kormány elképzelései, hiszen amiről szó van, az már létezik. Jelenleg is választhatnak ugyanis a dolgozók olyan nyugdíjpénztárat, ahol tőkeszámlarendszerben tartják nyilván a tagok befizetéseit, melyek ráadásul örökölhetők és át is ruházhatók.

Ez történtAz eltartottak arányának további növekedésével az akkori nyugdíjrendszerre biztos csőd várt volna, ezért az államháztartási reform részeként az országgyűlés 1997-ben elfogadta az új nyugdíjtörvényt, amely a következő év első napján lépett hatályba. Bevezették a vegyes finanszírozású nyugdíjrendszert, amelyben a hagyományos állami nyugdíjszolgáltatást (az első pillért) kiegészíti a részlegesen kötelező magán-nyugdíjpénztári részvétel (tőkefedezeti pillér).

A rendszer úgy lett hárompilléres, hogy egyrészt maradt a teljes mértékű állami nyugdíj, másrészt bárki dönthetett a vegyes rendszer mellett, azaz a magán- és állami nyugdíj, illetve az önkéntes pénztárak mellett is. Ugyanakkor a nőknél és a férfiaknál egységesen 62 évben jelölték meg a nyugdíjkorhatárt.

A reform a magánszektorban évről évre növekvő járulékfizetési lehetőséget kínált, azaz a keresetek hat, hét, majd 2001-re már nyolc százalékát lehetett volna a magán-nyugdíjpénztárakba fizetni. A pályakezdőknek kötelezővé tették a belépést valamelyik magánpénztárba.

A kormányzati intézkedés hatására hirtelen megugrott a pénztárak népszerűsége. Előzetes számítások 1,2 millió átlépőt prognosztizáltak. De az állami elosztáshoz képest kedvezőbb keresetarányos nyugdíjszámítási mód ennél vonzóbbnak bizonyult: ma már 2 millió főre tehető a vegyes rendszert választók száma. Az 1998-as választások után azonban a Fidesz-többségű kormány első lépésként hat százalékon befagyasztotta a magánpénztárakba fizethető járulék nagyságát.

Öregszik a lakosság

A legfrissebb statisztikai adatok szerint a nyugdíjasok, a járadékosok és az egyéb ellátásban részesülők száma tavaly elérte a 3,1 milliót. Ehhez képest 1999-ben csupán 3,8 millió foglalkoztatottat tartottak nyilván az összes gazdasági ágazatban együttvéve. Az arány tovább romlik, és ez nemcsak Magyarországra érvényes. Egyes EU-országokban például már olyan prognózisok is napvilágot láttak, melyek szerint húsz év múlva az eltartottak száma kétszerese lesz az aktív dolgozókénak.

A kormányfő a gazdaság felkészültségével indokolta a megkezdett nyugdíjreform visszafordítását. Ezzel szemben szakértők úgy vélik: a magánnyugdíjpénztárak vártnál lényegesen nagyobb népszerűsége jelent súlyos terheket a kormánynak.

A magánpénztárak megalakulásakor a társadalombiztosítási kassza csupán 6-7 milliárdos hiánya ma már 70-80 milliárdra növekedett. Ez a deficit abból adódik, hogy a magánpénztári tagok a járulék egy részét, azt a bizonyos 6 százalékot nem az állami kasszába fizetik.

A változtatás tervét a szakértők a kieső összeg visszaszerzésének szándékával magyarázzák. Ezt támasztják alá a Pénzügyminisztérium számításai is: 2000-ben 22-25 milliárd forinttal nőtt volna a társadalombiztosítási alap hiánya, ha 8 százalékra emelkedik a nyugdíjpénztári tagdíj.

Ellenzéki véleményekAz MSZP, az SZDSZ és a MIÉP is kampányfogást sejt a miniszterelnök bejelentése mögött. Szekeres Imre, a parlament költségvetési bizottságának szocialista elnöke helyesli a kormány szerinte megváltozott szándékát, hogy pontos elszámolásra törekszik a nyugdíjasokkal.

Bauer Tamás SZDSZ-es képviselő szerint a Fidesz-kormány alatt teljesen kiszámíthatatlanná vált az állami nyugdíjrendszer. A nyugdíjasoktól hol elvettek 50 milliárd forintot, hol meg úgy tettek, mintha ennek egy részét visszaadnák nekik. Civilizált országokban a nyugdíjrendszereket évtizedekre alakítják ki, s nem lehet négyévenként szétverni, ahogy ezt a Fidesz teszi – szögezte le Bauer, s hozzátette: Magyarországon jelenleg is rugalmas a nyugdíjkorhatár, tehát ma is valóság az, amivel Orbán előállt.

Hogy állunk most?

Az elképzelések között szerepel a kötelező nyugdíjkorhatár megszüntetése is: miután tudják, mennyi pénzt fizettek be és ezért mennyi nyugdíj jár, az emberek dönthessék el maguk, hogy mikor kívánnak nyugdíjba menni – hangoztatta Orbán Viktor. Hozzátette: ha korábban mennek, kevesebbet fognak kapni, ha később, akkor pedig egyre növekvő értékű lesz nyugdíjuk.

Borókai Gábor kormányszóvivő a Magyar Hírlapban úgy nyilatkozott, hogy az állami nyugdíjrendszer ma rendezetlen, átláthatatlan, így nem kelt bizalmat az állampolgárokban. (Arra nem tért ki, hogy ebben mekkora része van a jelenlegi kormánynak.) Szavai szerint olyan helyzetet akarnak létrehozni, amelyben az állami nyugdíjalap ugyanolyan jó feltételeket kínál, mint a magánpénztárak. Ezáltal valódi versenyhelyzet alakulhat ki a nyugdíjpiacon, ahol ki-ki szabadon döntheti el, milyen konstrukciót választ.

Az más kérdés, hogy az állam miért kíván mindenáron részt venni egy színtiszta piaci eszközökkel hatékonyan megoldható feladat ellátásában. Ez újabb riasztó jel lehet a külföldi tőketulajdonosoknak, hogy Magyarországon számítani lehet a kormány túlzott beavatkozására.

A magánnyugdíjpénztári
taglétszám alakulása
1998
1999
2000
Taglétszám
1 346 732
2 064 143
2 157 488
Önként átlépők
1 300 393
1 900 695
1 888 669
Pályakezdők
46 339
163 448
268 819

Ajánlott videó

Olvasói sztorik