Elbocsátások világszerteAz átszervezések alapvetően a létszámleépítésre épülnek. A Chrysler 26 ezer embert bocsát el 2001-ben, ettől 2 év alatt 8,1 milliárd dolláros költségcsökkenést várnak. A Mitsubhisi hétfőn jelentette be, hogy szintén ehhez a radikális eszközhöz nyúl. Profittermelő képességének visszanyerését 9 ezer alkalmazott szélnek eresztésétől reméli.
Az autóipari recesszió egyik legnagyobb áldozata kétségtelenül a DaimlerChrysler. A német központú vállalatbirodalomnak kétfrontos harcot kell vívnia pozíciója stabilizálásáért: Amerikában a Chrysler, Japánban a 34 százalék erejéig tulajdonában lévő Mitsubishi Motors vérzik több sebből.
A hétfő délutánra időzített bejelentés nem érte váratlanul az iparággal foglalkozókat. Az elemzők tisztában voltak azzal, hogy ez Jürgen Schrempp vezérigazgató utolsó lehetősége, ha jövőre is a DaimlerChryslernél szeretne dolgozni.
Kevesebb a vevő a tengerentúlonA gondok legfőbb forrása az amerikai autópiac zsugorodása. A DaimlerChrysler előrejelzése szerint az idén 8 százalékkal kevesebb, csupán 16 millió autó eladása várható.
A Chrysler a tavalyi utolsó negyedévben már amúgy is 1,4 milliárd euró veszteséget hozott össze, ezért a tendencia megfordítására az idei első negyedéves eredményébe szinte minden lehetséges kiadási tételt belepréselnek. Az átszervezési költségek 2001-ben 3 milliárd euróra rúgnak,
Olvassa el……korábbi cikkeinket:
• Pénzszűkében a DaimlerChrysler
• Autóipar: itt a sztráda vége?
az üzemi eredmény vesztesége pedig meghaladja az 1 milliárd eurót. Ennek eredőjeként a társaság menedzsmentje 2001 első három hónapjára 4,3 milliárd eurós mínusszal számol.
A Chrysler üzemi eredménye 2000-ben 90 százalékkal zuhant, félmilliárd euróra, 2001 pedig vastagon veszteséges lesz, a kiesést 2,2-2,6 milliárd euróra teszik. A DaimlerChrysler csoport forgalma ebben az évben 14 százalékkal, 140 milliárd euróra esik vissza, messze elmaradva a múlt évi 162 milliárdos rekord árbevételtől. A társaság vezetése 2003-ban szerény mértékű növekedésre számít, az értékesítést 148 milliárd euróra várják. Ez pedig üzemi szinten már 2 milliárd eurós profitot jelentene.
Tőzsdei reakció: előbb fel, aztán le
A részvény árfolyama a bejelentés előtt még felfelé tartott, 53,2 eurón tetőzött. A 4,3 milliárd eurós rendkívüli ráfordítás azonban a legvérmesebb elemzői várakozásokat is meghaladta, ezért a legtöbben szabadultak a papírtól. Ennek egyenes következménye, hogy a részvényt hétfő délután 51,75 eurón, múlt pénteki záróára alatt 1,6 százalékkal jegyzik.