Gazdaság

Nem félünk a terrortól

A terrorfenyegetettség nem veszi el az emberek kedvét a repüléstől, legalábbis a FigyelőNetnek nyilatkozó légitársaságok arról számoltak be, hogy utasaik nem váltják vissza jegyeiket. Úgy tűnik, nem ismétlődik meg a 2001. szeptember 11-ét követő ágazati válság, amikor dollármilliárdos veszteségeket szenvedtek el a légitársaságok, s olyan cégek tűntek el, mint a Swissair vagy a Sabena.

„Némi cinizmussal azt lehet mondani, hogy világunkban megszokott tényezővé vált a terrorfenyegetettség, az emberek megtanultak ezzel együtt élni” – fogalmazott a FigyelőNetnek Farkasdy Zoltán, az amerikai Delta légitársaság magyarországi érdekeltségének igazgatója. A Delta naponta közlekedtet járatot Budapest és New York között, s pénteki gépe is „telt házzal” hagyta el a magyar fővárost.

Kétségtelen – tette hozzá Farkasdy Zoltán -, hogy a legnagyobb kockázatot az amerikai légitársaságok gépei jelentik, s különösen azok a transzatlanti járatok, amelyek az Egyesült Királyság és az USA között közlekednek. Nem véletlen, hogy a terror-előkészületek feltárásakor az derült ki, hogy három amerikai légitársaság, a United, az American, és a Continental gépeit akarták felrobbantani szélsőséges iszlámisták.


A Wizz Airnél sem tapasztalták az utazások visszamondását, sőt, azon légitársaságok utasai, amelyek felfüggesztették nagy-britanniai járataikat, a Wizz Airnél vettek jegyet – mondta lapunknak Kázmér Natasa, a diszkont-légitársaság kommunikációs igazgatója. A Wizz Air különböző országokból naponta 12-15 fordulójáratot üzemeltet brit célállomásokra, Budapestről London Luton repülőterére napi egy járat jár. Csütörtökön, a brit repülőtereken uralkodó káosz ellenére is elindították gépeiket, s ha némi késésekkel is, de teljesítették a járatokat. Az utasok igen fegyelmezetten veszik tudomásul a kényelmetlenségeket, a szigorúbb ellenőrzést, a késéseket, mert tudják, hogy mindez az ő biztonságuk érdekében történik – hangsúlyozta Kázmér Natasa.

A 2001-es mélyrepülés

Pedig a terrorfenyegetettség, ne adj isten, egy sikeres merénylet igencsak megingathatja a légi közlekedési ágazat éppen csak stabilizálódott helyzetét. 2001-ben – a szeptemberi merényletek következtében – az iparág 12 milliárd dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az IATA adatai szerint, miközben 2000-ben még 4 milliárd dolláros pozitív szaldót mutattak ki. Az Egyesült Államok belföldi utasforgalma 35 százalékkal esett vissza 2001 utolsó negyedévében. Az USA-ba beutazó külföldiek száma 2001-ben 11, 2002 első félévében 17 százalékkal csappant meg. Európában mérsékeltebb volt a visszaesés, 6-10 százalékos, leginkább azok a légitársaságok szenvedték meg szeptember 11. következményeit, melyek jelentősebb számú transzatlanti járatot üzemeltettek.


Iparági szinten összesen négyszáz ezer embert bocsátottak el, a merényletek is közrejátszottak abban, hogy lehúzta a rolót a Swissair és a belga Sabena, az Alitaliát pedig csak állami tőkeinjekció mentette meg a bebukástól, az Egyesült Államokban eltűnt a Midway Airlines, csődközelbe jutott a US Airways, a United Airlines és a Continental Airlines.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik