Magyar idő szerint június 26-án délután dokkolt a Nemzetközi Űrállomásra a Kapu Tiborékat szállító Crew Dragon, és nagyjából két órával később a legénység a fedélzetre léphetett. Élő közvetítésünkben nemcsak fontos mozzanatokat, hanem érdekességeket, háttérinfókat, képeket és videókat is megosztottunk.
Magyar idő szerint június 25-én reggel elindult a világűrbe az Ax-4 misszió Kapu Tiborral. A magyar szempontból történelmi felbocsátás tökéletesre sikeredett, a küldetés következő kulcsmozzanata a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) való csatlakozás volt.
A dokkolás több mint egy nappal az indulás után kezdődött,
a puha dokkolás a tervezettnél előbb, délután 12:31-kor, nem sokkal később pedig a kemény befogás is megtörtént, a csatlakozás 12:45 környékén lett teljes.
Hosszas ellenőrzések és végső lépések után az ISS ajtaja elkezd kinyílni, Kapu Tiborék pedig nem sokkal később a fedélzetre léptek.
Élő közvetítésünkben nemcsak fontos mozzanatokat, hanem érdekességeket, háttérinfókat, képeket és videókat is megosztottunk.
A Nemzetközi Űrállomás szemszögéből is láthatjuk a közelséget, a Crew Dragon karnyújtásnyira van a csatlakozás előtti utolsó percekben. Hamarosan elkezdhet tovább közeledni az űrhajó, a kommunikáció folyamatos a kapszula, az ISS és a földi irányítás között.
A dokkoló porttól 20 méterre lévő Waypoint 2 ellenőrző ponton úgy nézett ki, hogy egy rövid időre meg kell majd állni az Ax-4-nek. Erre azonban nincs szükség, mindent rendben találtak, 4 perc múlva elérik a Waypoint 2-t.
Képet már mutattunk, amelyet az ISS-ről lőttek az űrállomáshoz közeledő Crew Dragon űrhajóról, de a Nemzetközi Űrállomás legénysége egy videót is készített Kapu Tiborék űrjárművéről, amelyet meg is osztottak az ISS hivatalos X-csatornáján (egykori Twitter) keresztül.
A földi irányítás megadta a továbbhaladási engedélyt a Waypoint 1 ellenőrzési ponthoz, amit 9 perc múlva el is érnek. Itt már szembe fognak nézni a dokkoló porttal, így hivatalosan is megkezdődik a dokkolási folyamat. A következő állomás, a Waypoint 2 már csak 20 méterre van a dokkolási porttól.
A magyar űrhajós a Crew Dragon indulása utáni percekben már üzenhetett a magyar közönségnek anyanyelvén. „Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen” – mondta el akkor az űrhajós, aki további gondolatokat is megosztott.
Nagyjából 23 órával később a legénység ismét bejelentkezett, a tagok angolul és anyanyelvükön is megszólaltak, Kapu Tibor ezúttal már hosszabban beszélhetett.
Különleges érzés volt percekkel ezelőtt látni a kis országunkat a világűrből
Egyre csak közeledünk a dokkoláshoz, a jelenlegi becselések szerint negyed órán belül elérhetünk a következő ellenőrzési ponthoz. Ez idő alatt az Axiom Space közvetítésében térképen mutatták meg, merre jár a legénység. Kapu Tibor és társai jelenleg a Csendes-óceán felett haladnak el, közel 26 500 ezer kilométeres sebességgel, több mint 420 kilométerrel a Föld felett.
Apránként kerül egyre közelebb egymáshoz a Crew Dragon és az ISS. A legénység jelenleg, mintegy 220 méterről így látja a célpontot:
Axiom Space
A hosszú dokkolási folyamat egyelőre a terveknek megfelelően alakul, ám ahogy közeledik az űrhajó az állomáshoz, úgy lesz egyre fontosabb a precizitás, a hibák elkerülése. Maga a csatlakozás automatizálva zajlik.
Az Axiom Space élő közvetítésében Kapu Tibort dicsérik, akit a beszámoló szerint már a kiképzés alatt mindenki a szívébe zárt. Paul Wizikowski, a cég szakembere szerint gyors gondolkodású, kreatív, érzelmileg intelligens, a küldetés irányába maximálisan elköteleződött űrhajósról van szó.
Mint hozzáette: ha belép egy terembe, azonnal fel tudja mérni az ottani hangulatot.
Ajándéka az emberiségnek, hogy felemeli, feljavítja a körülötte lévők hangulatát
Az Axiom Mission 4 (Ax-4) Crew Dragon űrhajója miután szerdán délelőtt sikeresen pályára állt, több pályamódosító manővert hajtott végre, hogy elérje a Nemzetközi Űrállomást (ISS) és megkezdhesse a magyar idő szerint csütörtök 12:18-ra ütemezett dokkolást. Az első lépés az úgynevezett „phase burn” volt, amelyre nagyjából 45 perccel a felbocsátás után került sor. Ezt követte egy pályamagasság-növelő hajtóműgyújtás (úgynevezett boost burn), amely tegnap, magyar idő szerint 13:15-kor zajlott. Ennek végére a Dragon pályája már csak körülbelül 10 kilométerrel maradt el az űrállomásétól.
A harmadik fázisban a Crew Dragon egy közös pályájú közelítő manővert hajtott végre, amely biztosította, hogy az űrhajó sebessége és magassága ideális legyen a következő közeledési szakaszhoz. Ezután került sor az újabb emelkedésre, az úgynevezett „transfer burnre”, amely után az űrhajó legmagasabb pályapontja már csupán 2,5 kilométerrel maradt el az ISS-étől. Ez lehetővé tette, hogy a Dragon azonos pályasíkban, de kissé alacsonyabbról közelítse meg az állomást.
Axiom Space
A következő lépés a végső koelliptikus hajtóműgyújtás (final coelliptic burn) volt, melynek célja ismét a relatív sebesség és pályamagasság finomhangolása volt. Ekkor az űrhajó bár pályamagasságra már csak 2,5 kilométerre volt a Nemzetközi Űrállomástól, még 20–80 kilométer között tartózkodott távolságban az ISS-től. Ezután kezdődött meg a megközelítési indító hajtóműgyújtás (approach initiation burn), amellyel 7 kilométerre csökkentették az ISS és a Crew Dragon közti távolságot. Ekkor aktiválták az űrhajó navigációs rendszerét, valamint létrejött a közvetlen kommunikációs kapcsolat az ISS és a Nemzetközi Űrállomás között.
A Dragon ezután belép egy láthatatlan, védett burokba, az ún. megközelítési ellipszoidba (approach ellipsoid), ahol biztonságos távolságban és irányított módon folytathatja a közeledést. Itt az első ellenőrzési pont a Waypoint 0, ahol már csak 400 méter a távolsága az ISS-től. Ha mindent rendben találnak, az űrhajó folytatja az előre programozott útvonalat, és belép a védett közelítési zónába, azaz a Keep Out Sphere-be.
Innen pedig már csak apró lépésekben közelítenek a dokkolásig. A Waypoint 1 jelzésnél a Dragon már 220 méterrel az ISS felett helyezkedik el, itt kaphatja meg a végső dokkolási engedélyt. Ezután éri el a Waypoint 2 pontot, amikor már csak 20 méter a távolság a dokkolási porttól. Ekkor megkezdődik az irányítási rendszer finomhangolása, amely során az űrhajó pozícióját és orientációját tökéletesen a dokkolókapuhoz igazítják.
Axiom Space
Végül pedig sor kerül a dokkolásra, a jelenlegi tervek szerint 12:18-kor. A folyamat automatikusan zajlik: előbb a puha dokkolás (soft capture), majd a kemény dokkolás (hard capture) zárja le a műveletet, ezt követően pedig megkezdődhetett a nyomáskiegyenlítés és az ISS fedélzetére való átlépés előkészítése.
Az űrben való navigálás, főleg az ISS-hez való csatlakozás nem egyszerű folyamat. Arról, hogy miért ilyen lassú és bonyolult a művelet, itt írtunk részletesen.
A misszióban három kontinens négy nemzete képviselteti magát, a legénység tagjai
az amerikai Peggy Whitson parancsnok;
az indiai Subhansu Sukla pilóta;
valamint a lengyel Sławosz Uznański-Wiśniewski
és a magyar Kapu Tibor missziós szakértők.
A küldetés nem csupán Magyarország számára különleges: Lengyelország és India hozzánk hasonlóan másodszorra küldhetett hivatásos űrhajóst a világűrbe. Sőt, mindegyik nemzet első alkalommal képviseltetheti magát űrhajóssal az ISS-en.
A Crew Dragon már nagyon közel jár az ISS-hez, most azonban lelassulnak a folyamatok. Az Axiom Space élő közvetítésén jól látható, hogy szinte karnyújtásnyira van a keringő laboratórium a kapszulához.
Axiom Space
A Nemzetközi Űrállomás szemszögéből is megnézhetjük a Dragont.
Axiom Space
A következő időszakban a fókusz az óvatosságon és precizitáson van. Maga a dokkolás automatikusan zajlik majd.
Az Axiom Space vezetésével, a NASA és a SpaceX részvételével Ax-4 misszió indulása nem volt zökkenőmentes, hiszen különféle problémák miatt rendre el kellett halasztani a startot. A június 25-i felbocsátás ugyanakkor már tökéletesen alakult, szerkesztőségünk az évek során végigkövetett rakétaindítások során elvétve követett végig ennyire óraműpontossággal zajló eseményt. A folyamatról szóló élő közvetítésünk itt olvasható vissza.
A Crew Dragon űrhajó időben a magasba emelkedett, az azt szállító Falcon 9 rakéta első fokozata az elvárásoknak megfelelően levált, majd újrahasznosítás céljával visszatért a Földre. A legénység nem sokkal később átlépte a világűr határának tekintett, 100 kilométeres magasságban húzódó Kármán-vonalat.
A misszió következő kulcsmozzanata a Nemzetközi Űrállomásra való dokkolás. A felbocsátástól számítva az űrbéli randevú több mint 24 órát követően történik meg.