Megtalálták a baktériumot, ami elpusztíthatja a rákos sejteket

Illusztráció: THOM LEACH / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A brit King’s College London kutatói szerint a fuzobakterium – ami a szájban gyakran előforduló baktériumok egyik fajtája – képes lehet bizonyos daganatos megbetegedéseknél pusztítani a tumort, írja a Guardian.

A tudósok modellezéssel határozták meg, mely baktériumokat érdemes alaposabban megvizsgálni, majd laboratóriumban tanulmányozták azok rákos sejtekre gyakorolt ​​hatását. A King’s College kutatói 155 fej-nyaki daganatban szenvedő beteg adatait elemezték, melyeket továbbítottak a Cancer Genome Atlas nevű adatbázisba.

A kutatók próbára tették a fuzobacteriumot, melyet korábban összefüggésbe hoztak a béldaganatok progresszív lefolyásával is. Ezt egy Petri-csészébe helyezték a rákos sejttel, majd néhány napra állni hagyták. Mikor visszatértek, meglepve tapasztalták, hogy a rák szinte teljesen felszívódott.

Miután a baktérium megfertőzte a daganatos sejteket, azok száma 70-99 százalékkal csökkent.

A Cancer Communications tudományos lapban megjelent kutatás a betegek adatainak elemzése után azt találta, hogy azoknál, akiknél fuzobaktérium volt a daganatban, nagyobb volt a túlélés esélye, mint azoknál, akiknél nem. A fuzobaktériumok jelenléte 65 százalékkal csökkentette a halálozás kockázatát, teszi hozzá a hvg.

A kutatók azt remélik, hogy a felfedezés segíthet a fej-nyakrákos betegek kezelésében, beleértve a száj-, a torok-, az orr- és a melléküregrákot. Az eredmény azért is biztató, mert az elmúlt évtizedekben kevés fejlődés volt az ilyen típusú megbetegedések kezelése terén. Miguel Reis Ferreira, a tanulmány vezető szerzője jelezte: a következő időszakban azt a biológiai mechanizmust akarják feltárni, ami megmutatja, miként fejti ki hatását a tumorban a fuzobaktérium.