Tökéletes állapotban őrizte meg a szibériai talaj a 44 ezer éves farkasmúmiát

Мичил ЯКОВЛЕВ / редакция корпоративных медиа СВФУ

Több mint 44 ezer évvel pusztulása után emelték ki egy farkas mumifikálódott tetemét a szibériai permafrosztból – írja a Live Science. A maradványokat 2021-ben fedezték fel a Szaha Köztársaság, azaz Jakutföld területén, de csak a közelmúltban vetették részletes elemzés alá.

Az Északkeleti Szövetségi Egyetem szerint ez az első teljes kifejlett, a késő pleisztocénből származó felnőtt farkas, amelyet valaha megtaláltak. A pleisztocén 2,6 millió éve kezdődött, és 11 700 évvel ezelőtt ért véget, a felfedezés segít megérteni a térség jégkori környezetét.

A permafroszt, azaz a hosszú időn át tartósan fagyott talaj a hideg és száraz körülmények miatt képes különleges módon konzerválni a lágy szöveteket. A kutatóknak még a farkas belső szerveiből is sikerült mintákat venniük, többek között az állat mikrobiomját is megvizsgálták.

lbert Protopopov, a Jakutföldi Tudományos Akadémia munkatársa és a csapat tagja szerint a példány hím volt.

Mivel gyomrában zsákmánya is fennmaradt, rekonstruálni tudják étrendjét.

A boncolás során a farkas által hordozott ősi vírusokat és baktériumokat is elemezték. Artyemij Goncsarov, az Északnyugati Állami Orvosi Egyetemen szakértője úgy véli, a kutatás segíteni fogja az ősi mikrobiális közösségek és a káros baktériumok szerepének megértését az érintett időszakban.

A boncolás egy folyamatban lévő projekt része, amelynek célja a pleisztocén idején a térségben élt vadon élő állatok tanulmányozása. A kutatók többek között ősi nyulak, lovak és egy holocén kori medve maradványait is elemzik, a célok között szerepel, hogy a farkas genomját is felmérjék.