Megtalálták az egyik leggyakoribb vírus gyenge pontjait

KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

Egy új tanulmány alapján sikerült megtalálni az Epstein-Barr-vírus (EBV), azaz a humán herpeszvírus 4 sebezhető pontjait – írja az IFLScience. A kórokozó ellen egyelőre nem áll rendelkezésre vakcina vagy gyógymód, az eredmények azonban megnyithatják az utat a célzott kezelés lehetősége előtt.

Az EBV rendkívül elterjedt, a becslések alapján a vírus a populáció mintegy 95 százalékában van jelen, igaz, az emberek többsége nem tud a fertőzöttségről. Amikor viszont a kórokozó tüneteket okoz, rendkívül kellemetlen, adott esetben igen veszélyes betegségekkel, például a Pfeiffer-féle mirigylázzal, vagyis a „csókbetegséggel”, a szklerózis multiplexszel, illetve egyes ráktípusokkal hozható összefüggésbe.

A szakértők régóta dolgoznak a védőoltás és a specifikus kezelés kifejlesztésén, egyelőre sikertelenül.

Annak ellenére, hogy mennyire elterjedt, és milyen súlyosak lehetnek a hatásai, az EBV-t csak 1964-ben fedezte fel a nemrég, 102 éves korában elhunyt Dr. Anthony Epstein és akkori doktorandusza, Yvonne Barr. Korábban még nem azonosítottak rákkeltő vírust, azóta viszont ismerünk más példákat is, így a humán papillomavírust (HPV), amely ellen már létezik vakcina.

A National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID) kutatói a közelmúltban a gp42 nevű fehérjét vizsgálták, amelyet az EBV a B-sejtek, a fehérvérsejtek egyik típusának megfertőzésére használ. A csapat két monoklonális antitestet fejlesztett ki a gp42 ellen, amelyek az A10 és a 4C12 nevet viselik. A cél az volt, hogy megakadályozzák, hogy a fehérje a B-sejtekhez kötődjön, vagy azokkal egyesüljön, ezzel gátolva meg a vírus bekerülését.

A röntgenkrisztallográfia kimutatta, hogy a két antitest a gp42 fehérje két különböző részével lép kölcsönhatásba. Annak vizsgálatára, hogy ez hogyan befolyásolhatja a fertőzést, a szakértők kísérleteket végeztek egereken az A10, a 4C12 és számos más antitest felhasználásával. Az A10 bizonyult a legjobbnak: szinte teljesen megakadályozta a fertőzést, és a kezelt állatok egyikénél sem alakult ki limfóma, az EBV-vel összefüggésbe hozható rákos megbetegedések egyike.

Bár a kutatás egyelőre még csak egerekre korlátozódik, az eredmények ígéretesek. Ha a további vizsgálatok hasonló hatást mutatnak ki embereknél, az A10 potenciális eszközzé válhat az EBV-vel szemben. Miután azonosították a gp42 fehérje gyenge pontjait, a szakértők akár olyan vakcinákat is tervezhetnek, amelyek antitesteket termelnek az egyik vagy mindkét pont ellen, így adva esélyt az immunrendszernek, hogy saját választ adjon a fenyegetésre.