Rudolf Diesel, a róla elnevezett belsőégésű motor feltalálója 110 éve, 1913. szeptember 29-én tűnt el nyomtalanul egy hajóról – írja az MTI.
A német mérnök Párizsban született 1858. március 18-án, családja később Londonba költözött, ahonnan Rudolf Augsburgba ment. Itt végezte el a kereskedelmi, majd az ipari iskolát, utána pedig öt évig a müncheni műszaki főiskola hallgatója volt, 1880-ban summa cum laude eredménnyel diplomázott. Ezt követően egykori professzora, a hűtőgépet feltaláló Carl von Linde vállalkozásainál dolgozott önkéntesként.
A dízelmotor születése
Munkája során szabadalmaztatott egy jégkészítő berendezést, majd benzinnel kísérletezett, hogy szabályozott nyomású, öngyulladással működő hőerőgépet fejlesszen ki. Ennek elvét 1892-ben beadott szabadalmában írta le: a dízelmotor lényege, hogy nem az összesűrített porlasztott benzin és a levegő keverékét gyújtja be egy elektromos szikra, mint az Otto-motornál, hanem a sokszorosára sűrített és ezért 540 Celsius-fokosra felhevült levegő robban be öngyulladással a bespriccelt olaj hatására. Diesel motorja először 1893. augusztus 10-én produkált öngyulladást, 1894. február 17-én járt először folyamatosan.
Diesel kezdetben ipari felhasználásra, a gőzgép helyettesítésére törekedett, ezért egy ideig csak stabil, nagyméretű motorok készültek szabadalma alapján. A világ első 5 lóerős, négyütemű, egyhengeres dízelmotorját 1897. február 17-én mutatták be, a 20. század elejére pedig Európa szerte sorozatgyártották. A motort először az iparban alkalmazták, majd megjelentek a dízelmotoros hajók és mozdonyok is. Gépkocsiban csak jóval Diesel halála után, 1933-ban alkalmazták először, tömeges elterjedése pedig az 1973-as olajválság után kezdődött.
Rejtélyes halála
Az évekig tartó szabadalmi perek egyre jobban megviselték Diesel egészségét, aki egy időre bevonult egy München melletti szanatóriumba is. A zaklatott idegzetű feltaláló 1913. szeptember 29-én este Antwerpenben felszállt a Dresden nevű brit komphajóra, hogy átkeljen a La Manche csatornán. A hajón vacsoránál látták utoljára, ezután hajnali ébresztést kérve kabinjába vonult vissza. A kabint reggel üresen találták, Diesel vélhetőleg már nem feküdt le, mert az ágya be volt vetve.
Voltak, akik nyomtalan eltűnését depressziója és pénzügyi nehézségei miatt elkövetett öngyilkossággal magyarázták. Más elmélet szerint a német titkosszolgálat ölethette meg, mert nem volt hajlandó találmányának kizárólagos jogait a hadsereg rendelkezésére bocsátani, és azért indult Londonba, hogy a brit haditengerészet képviselőivel tárgyaljon.