Tudomány bbc history

Robert de Niro elvállalhatott minden szerepet

Frazer Harrison / Getty Images
Frazer Harrison / Getty Images

Bár az elmúlt húsz évben szinte csak gagyi „vígjátékokban” láthattuk, alighanem minden idők egyik legjelesebb színésze Robert De Niro, aki New York bohémnegyedében, Greenwich Village-ben látta meg a nagyvilágot. Miután apja elhagyta a családot, részben festőművész édesanyja, részben az utca nevelte fel „Kis Itáliá”-ban. Első színpadi szerepe az Óz, a csodák csodája Gyáva Oroszlánja volt egy iskolai előadáson, de későbbi legemlékezetesebb alakításaiban dühöngő emberállatként mutatkozott – ha nem éppen hűvös, számító gengszterként.

Mert Robert De Niro mindent el tudott játszani, és gyakorlatilag elvállalhatott minden felkínált szerepet.

Több mint száz film stáblistáján találkozhatunk a nevével. Legihletettebb alakításaiban önjelölt messiásokat láthatunk, akik végül elégetik saját magukat, megváltás helyett pedig felperzselik a környezetüket – mint Travis Bickle az 1976-os Taxisofőrben, aki most biztos megkérdezné: „Hozzám szólt?”

Silver Screen Collection / Getty Images Robert De Niro a Travis Bickle című filmben.

Scorsesével és Coppolával

A színészzsenit Brian De Palma fedezte fel, de „Új Hollywood” egy másik – még jelentősebb – rendezőjével, Martin Scorsesével alkotta a filmtörténet egyik legerősebb alkotópárosát. Az 1973-as Aljas utcáktól számítva mindmáig tíz filmben működtek együtt. Pályafutása első Oscar-díját mégis Francis Ford Coppolának köszönheti, aki De Niróra rábízta a fiatal Vito Corleone szerepét a Keresztapa-trilógia 1974-es, második részében. Második Oscar-díját (1981) már természetesen Scorsese-filmért, Jake LaMotta bokszoló (1922–2017) megformálásáért kapta az 1980-as Dühöngő bikában.

Martin Scorsese a Rocky-filmek sikerének köszönhetően forgatta le az ökölvívás Tony Montanájának karriertörténetét, mondhatni önterápiás célzattal. Scorsese ekkor a legmélyebb válságba jutott, musicalkísérlete, az 1977-es New York, New York megbukott (pedig Robert De Niro partnere Liza Minelli – amúgy az 1939-es Óz-film Dorothyja, Judy Garland lánya – volt), felesége elhagyta, kokaintúladagolással került kórházba, teljesen szétesve, összeomolva. Így Scorsese úgy állt hozzá a rendezéshez, hogy ez lesz az utolsó alkotása.

Az új gengszterfilmek

De Niro is mindent beleadott: teljesen átlényegülve hozta a kulturálatlan tesztoszteronbombát, a vadállati bokszolót, aki gyorsan felér a csúcsra, világbajnok lesz, de képtelen bármit is konzerválni, mindent felzabál és elemészt. A színész közel harminc kilót szedett fel, hogy eljátszhassa a süllyesztőben, lokálokban eltűnő, elhízott Jake LaMottát Martin Scorsese verítékkel és vérrel (helyesebben a fekete–fehér filmben olvadt Hershey’s csokoládéval) megfestett életrajzi mozijában.

Getty Images Robert De Niro és Jake LaMotta

Szintén sokat hízott, hogy ne lötyögjön rajta Al Capone szmokingja az Aki legyőzte Al Caponét címét 1987-es gengszterfilmben, amelyben Brian De Palma a chicagói szeszcsempész-maffia ellen harcoló Eliott Ness különleges ügynök önéletrajzi kötetét adaptálta. Ha pedig az 1990-es évek legendás De Niro-alakításairól kell megemlékezni, akkor adja magát további két maffiafilm, az 1990-es Nagymenők és az 1995-ös Casino.

Ezekben Martin Scorsese alapjaiban rendezte át a gengszterfilmek műfaját, mert – miképp Balázsy István írta a Régen minden jobb volt – Korunk filmjei, zenéi, tévéműsorai című könyvben (Napvilág, 2021) – „a rusztikát felváltja a rock’n’roll, Nino Rotát Mick Jagger és Eric Clapton”, és e filmek tökéletesen bemutatják „a kőszikla helyett mocsárra épített hatalmi struktúrákat”. Nem tudjuk, hogy Robert De Niro és Martin Scorsese még hányszor fognak forgatni, de a 2019-es Az ír című maffiasztorival mindketten elkészítették a „karrierösszegző kilépőfilmjüket”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik